مراقبت‌های دوران بارداری و نکات کلیدی در مراقبت از نوزاد

مراقبت‌های دوران بارداری یکی از چالش‌برانگیزترین اعمال زندگی مشترک هر زوج می‌باشد و دراین خصوص بسیاری از ما گمان می‌کنیم که این مراقبت‌ها تنها به حین دوران بارداری محدود می‌شوند، ولیکن مراقبت‌های پیش از بارداری نیز از اهمیت‌ ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌بایست به اندازه مراقبت‌های حین آن بااهمیت تلقی گردد.

والدشو دراین مقاله قصد دارد که ابتدا مراقبت‌های عمومی پیش از بارداری و سپس نکات لازم درخصوص رعایت‌های پس از بارداری و مراقبت از نوزاد را به ترتیب بررسی نماید.

مراقبت‌های درمانی پیش  از بارداری

مهم‌ترین عمل در دوران پیش از بارداری، درمان عفونت‌ها در بدن مادر و بررسی و حصول اطمینان درخصوص تزریق واکسن آبله، سرخجه، هپاتیت ب و ترجیحاً آنفولانزا و کرونا برای مادر است. 

درخصوص مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های پیش از بارداری نیز حتما آزمایش‌های لازم را با مشورت دکتر متخصص انجام داده و براساس نتایج آزمایش‌ها مصرف مکمل‌ها را آغاز نمایید، ولیکن اگر بخواهیم به مکمل‌های عمومی اشاره نماییم، اغلب فولیک‌اسید، آهن، ویتامین دی، اسیدهای چرب و امگا ۳ مواردی هستند که بدن مادر جهت بارداری با کمبودشان مواجه بوده.

ممکن است درخصوص کمبود ویتامین‌ها به استفاده از مولتی ویتامین‌ها نیز نیاز بشود. توجه داشته باشید که مصرف بی‌رویه تمامی این موارد بدون آزمایش و نظر پزشک متخصص ممکن است نتایجی عکس بر سلامت جنین و مادر داشته باشد.

بررسی سلامت روانی مادر پیش از بارداری اهمیت ویژه‌ای دارد که توصیه می‌شود جهت جلوگیری از مواجهه وی با عوارض شایع پس از حاملگی نظیر اضطراب و افسردگی در دوران بارداری، پیش از آن با مراجعه زوج به مشاوره‌های قبل از بارداری، احتمال وقوع این مورد به حداقل برسد.

همچنین توصیه می‌شود پیش از بارداری، والدین درخصوص شرایط مالی پس از آن نیز پیشاپیش برنامه‌ریزی نموده و از پیش، یک پزشک متخصص قابل اطمینان را جهت بررسی آزمایش‌ها و تدوین رژیم غذایی در دوران بارداری انتخاب نمایند تا پیگیری سلامت جنین به شکل یک پرونده پزشکی پیگیری شده و از تعویض مداوم پزشک‌ها درطول این دوران جلوگیری شود.

swd

مراقبت‌های دوران بارداری

دوران بارداری از 38 الی 40 هفته را شامل می‌شود که به‌طورمعمول به 3دوره سه ماهه تقسیم می‌شود. در مراقبت های دوران بارداری ، پنج مورد زیر از اهمیت بسیاری برخوردارند:

1. آزمایش‌های لازم دوران بارداری و مراجعات به پزشک

2. رژیم غذایی مادر در دوران بارداری

3. فعالیت‌های ورزشی دوران بارداری

4. پرهیزات دوران آمادگی برای بارداری و طی بارداری

5. اجرای بااحتیاط و بدون نگرانی اعمال عمومی مادر

آزمایش‌های لازم دوران بارداری و مراجعات به پزشک

به طور کلی لازم است تا هفته 28ام بارداری ماهی یکبار به پزشک متخصص زنان منتخب مراجعه شود. همچنین از هفته 28ام تا 36ام بارداری نیز هر دوهفته یکبار و از هفته 36ام تا به دنیا آمدن نوزاد نیز هفته‌ای یکبار به پزشک مذکور مراجعه شود. 

در مراجعات فوق، پزشک متخصص وزن و فشار خون مادر را به طور منظم معاینه می‌نماید و سپس آزمایشات مخصوص هر 3ماهه را تجویز، نتایج آن‌ها را به دقت تحلیل و براساس این نتایج رژیم غذایی-دارویی مادر را تدوین می‌نماید.

مراقبت‌های غذایی پیش از بارداری و طی آن

رژیم غذایی از موارد پراهمیت پیش از دوران بارداری و طی آن است که توصیه می‌شود رژیم غذایی مادر دربردارنده دو وعده ماهی در هفته، میوه و سبزیجات ارگانیک به میزان کافی، لبنیات، مواد غذایی پروتئین‌دار نظیر غلات، حبوبات، آجیل و تخم مرغ بوده و ترجیحاً از مصرف سویا علی‌الخصوص در دوران پیش از بارداری به منظور جذب پروتئین خودداری گردد، چرا که این ماده توانایی باروری مادر را کاهش می‌دهد. 

همچنین به منظور جذب بهتر ویتامین ث توصیه می‌شود سبزیجات به صورت تازه و نپخته مصرف شود. سبزیجاتی نظیر گل کلم و اسفناج منبع خوبی جهت تامین فولیک اسید برای مادر هستند.

فعالیت‌های ورزشی دوران بارداری

فعالیت‌های سبک ورزشی با اولویت عدم ضربه و فشار به شکم و جنین، حفظ دمای بدن در حد نرمال و مصرف آب کافی موجب کاهش انقباض عضلات لگن و وضع حملی آسان‌تر خواهد شد. توصیه می‌شود مادر روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی نماید و 3روز از هفته را به این عمل و تمرینات ورزشی بسیار ساده اختصاص دهد. 

پرهیزات دوران آمادگی برای بارداری و طی بارداری

توصیه می‌شود از ابتدای تصمیم به آمادگی برای بارداری  تا به دنیا آمدن نوزاد، از مصرف مواد مخدر، دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی، حرکات ورزشی فوق سنگین، نگهداری گربه با ریسک انگل توکسوپلاسما گاندی، غذاهای چرب نظیر فست‌فود، غذاهای با درصد بالای مواد نگه‌دارنده، قهوه به میزان بیش از یک فنجان در روز و ویتامین آ به مقدار زیاد به‌طور جد خودداری نمایید. چراکه عدم رعایت موارد نامبرده موجب نقص احتمالی جنین و به دنیا آمدن جنین نارس و مرده خواهد شد که جدای از تحمل تمامی سختی‌های دوران بارداری برای مادر، مسئولیت به دنیا آمدن عمدی یک فرزند ناقص و مشاهده زندگی پرمشقت وی تا ابد بر روان والدین سنگینی خواهد نمود.

اجرای با احتیاط و بدون نگرانی اعمال عمومی مادر

اغلب کارهای پیش از بارداری تا هفته 36ام پس از حاملگی نیز توسط مادر قابل اجرا هستند. نمونه‌هایی از این اعمال را می‌توان رانندگی، اشتغال به کار، ورزش، مسافرت و نزدیکی با همسر دانست، که اگر با احتیاط اجرا شوند هیچ مشکلی برای جنین و مادر به وجود نمی‌آورند. توجه شود که اضطراب مادر اثراتی بیش از اندازه مخرب برای جنین به همراه خواهد داشت. لذا مادر می‌بایست از اجرای اعمال روزمره اضطراب‌زا خودداری نماید. همچنین توصیه می‌شود درصورت وجود سابقه سقط جنین، خون‌ریزی، پارگی کیسه آب و زایمان زودرس در حاملگی‌های قبلی مادر، زوج از نزدیکی در سه ماهه اول و آخر بارداری خودداری نمایند.

ww

نکات کلیدی در مراقبت از نوزاد

پس از وضع حمل، دوران مراقبت از نوزاد فرا می‌رسد که در مراحل اولیه شامل مواردی نظیر کمک به خروج باد معده نوزاد، جلوگیری و درمان عرق‌سوزی، توجه به تفاوت‌های عفونت قارچی با سوختگی ادرار، مراقبت از ختنه و ریشه بندناف است. ماساژ کودک، کوتاهی ناخن‌ها و تخلیه نمودن بینی و گوش‌های نوزاد در مراحل بعدی مراقبت از نوزاد مطرح می‌شوند. پس از تولد می‌بایست یک پزشک متخصص اطفال از سوی پدر و مادر انتخاب شود تا نمودار رشد نوزاد، وزن‌گیری متناسب وی و نشانگان بیماری در وی به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.