راهنمای خرید پیانو برای افراد مبتدی

طیف گسترده ای از برند و مدل ها با ویژگی های مختلف بسته به سطح نوازندگی افراد وجود دارد و شما باید برای انتخاب ساز مورد نظر خود، ویژگی های اصلی آنها  را بدانید.

اولین قدم در انتخاب پیانو برای افراد مبتدی، انتخاب بین کیبورد، پیانو دیجیتال و پیانو آکوستیک است که می توانید از مشاوره خرید piano سازکالا استفاده کنید.

خرید کیبورد آموزشی 

به طور کلی، کیبورد ها دارای کلاویه های کوچکتر و سبکتری هستند. معمولا در کیبورد ها از کلاویه های سنگین استفاده نمی شود و کار با این دسته از کلاویه آسان تر است. کیبورد های آموزشی، بیشتر برای هنرجویان کم سن و سال توصیه میشود  تا انها دوره ی آموزشی خود را تکمیل کرده و به نواختن قطعات ساده مشغول شوند. 

مهم ترین بخش در آموزش برای افراد مبتدی، رابطه بین نت های مختلف است و از این رو خرید کیبورد آموزشی یک مورد ایده آل از نظر بودجه و کارایی محسوب می شود. برخی کیبورد های کوچک نیز وجود دارند که تعداد اکتاو آن ها به نسبت سایر پیانو و کیبورد ها کمتر است. ( ۱۲ نت در یک اکتاو ) و به طور کلی هر چه سایز کیبورد شما بزرگتر باشد، می توانید قطعات بیشتری را بنوازید. 

مهم ترین عوامل در انتخاب کیبورد آموزشی مناسب، تعداد کلاویه ها ( پیشنهاد می شود حداقل یک ساز ۵ اکتاو با ۶۱ کلاویه تهیه شود )، نمونه صداها، ویژگی هایی نظیر خروجی هدفون و پورت usb to host ( برای آن دسته از افرادی که می خواهند ساز خود را به کامپیوتر متصل کنند )، افکت ها و در نهایت خروجی صدا می باشد.

اگر در مورد یادگیری  پیانو جدی هستید، خرید پیانو دیجیتال استاندارد با ۸۸ کلاویه سنگین یا حتی پیانو آکوستیک گزینه خوبی برای شما خواهد بود. 

خرید پیانو دیجیتال 

از بین این ۳ مورد ، محبوب ترین انتخاب برای افراد مبتدی و حتی حرفه ای، پیانو دیجیتال است. البته پیانوهای دیجیتال بر اساس اکشن، موتور صدا، آپشن های مربوط به بخش موتور صدا که صدای ساز را به پیانو آکوستیک نزدیکتر می کند، خروجی صدا (سیستم اسپیکر استفاده شده در ساز بعنوان مثال ۲ اسپیکر، ۴ اسپیکر یا ۶ اسپیکر)، پورت های ورودی و خورجی، افکت ها، سمپل صدای پیانوهای استفاده شده ( بعنوان مثال CFX پیانوهای یاماها یا  Shigeru Kawai SK-EX پیانوهای برند کاوایی)، حالت های پاسخ لمسی یا همان Touch Responsive و موارد بسیار دیگر در دسته بندی های مبتدی تا حرفه ای قرار می گیرند. برای یک فرد مبتدی، مهم ترین عامل ،اکشن استاندارد است. در این حالت،پیشنهاد ما خرید پیانوهایی مانند Yamaha YDP ۱۴۴  Roland RP۳۰  Kurzweil m۹۰ و موارد مشابه دیگر است که دارای اکشن درجه بندی شده استاندارد برای افراد مبتدی و ۳ پدال رایج هستند. 

البته می توان از پیانوهای پرتابل نیز برای آموزش و قطعه نوازی استفاده کرد، ناگفته نماند که پر استفاده ترین پدال در بین پدال های پیانو، پدال ساستین است که اکثر پیانوهای پرتابل، دارای ورودی پدال ساستین می باشند. 

ساز کالا

انواع عملکرد های پدال در پیانو دیجیتال 

در رابطه با عملکرد های پدال در پیانوهای دیجیتال رده بالاتر، امکان استفاده از حالت هایی نظیر Sustain (Switch), Sustain Continuously, Sostenuto, Soft, Pitch Bend Up, Pitch Bend Down, Rotary Speed, Vibe Rotor, Song Play/Pause وجود دارد که برای افراد مبتدی استفاده و یادگیری آن ممکن است کمی گیج کننده بنظر برسد و از این رو برای افراد مبتدی 3 عملکرد اصلی Damper/Sostenuto/Soft کافی خواهد بود و همانطور که قبلا گفته شد، پدال پر استفاده نوازندگان همان پدال ساستین است. 

انواع اکشن در پیانو دیجیتال

اکشن پیانو های دیجیتال یاماها

• Graded Hammer Standard (GHS).

• Graded Hammer [Effect] (GH/GHE).

• Graded Hammer 3 (GH3).

• Natural Wood (NW).

• Grand Touch.

در پیانو های دیجیتال اکشن های Graded Hammer ، raded Hammer 3 و Graded Hammer Standard بعنوان اکشن پلاستیک در نظر گرفته می شود. نکته مهم در رابطه با این اکشن ها این است که هر 3 استاندارد هستند، اما در اکشن GH3 از سنسور سه گانه برای تشخیص لمس کلاویه ها استفاده شده و به نسبت 2 مدل دیگر لمس بهتری ارائه می کند. اکشن های چوبی که در مدل هایی نظیر Yamaha CLP 745 استفاده شده، کیفیت لمس فوق العاده نزدیک به آکوستیک ارائه می دهند و از این رو این مدل ها به افراد حرفه ای توصیه می شوند. 

اکشن پیانو های دیجیتال کاوایی 

• RHC.

• RHIII.

• RHII.

• AWA PROII.

• RM3II.

• GFII.

• GF.

اکشن های RHIII ، RHII ، RHC و AWA PROII جز اکشن های پلاستیک و اکشن های GFII و GF جز اکشن های چوبی در پیانو های کاوایی محسوب می شوند و هر کدام به نوبه خود کیفیت لمس متفاوتی ارائه می دهند. 

پیانو

خرید پیانو آکوستیک

خرید پیانو آکوستیک در حالت استاندارد، به آن دسته از نوازندگانی توصیه می شود که حداقل چند سال با ساز های دیجیتال نوازندگی انجام داده یا یک زنگ صدای خاص در یک برند را انتخاب کرده باشند. 

پیانوهای آکوستیک بر اساس برند، ارتفاع، رنگ صدا، طراحی و کیفیت ساخت دارای قیمت های گوناگون و مدل های متنوعی هستند. بعنوان مثال یک پیانو آکوستیک دیواری با ارتفاع 131 دارای صدای متفاوتی به نسبت یک پیانو با ارتفاع 113 یا 118 است. 

همچنین برند های مختلف بر اساس ساخت و موادی که در ساخت ساز استفاده می کنند، پیانو هایی با زنگ صدا و ویژگی های مختلف ارائه می دهند. بعنوان مثال ممکن است حس کنید یک پیانو، دارای صدای تیز تر، گرد تر یا بم تری به نسبت یک پیانو آکوستیک دیگر است. از جمله پیانو های آکوستیک پر فروش برای افراد مبتدی می توان به Yamaha JU 109 ،Yamaha JX 113 ، Kawai DS60 و Kawai BL51 اشاره کرد. 

در خرید پیانو آکوستیک دست دوم، باید دقت بیشتری داشته باشید، بعنوان مثال پین های کوک، ساندبرد، کلاویه ها، دمپر ها، سلامت سیم و چکش ها و موارد بسیار دیگری باید بررسی شوند. همچنین یکی از نکات بسیار مهم در خرید پیانو آکوستیک دست دوم، سن پیانو می باشد. اگر سن پیانو مد نظر شما (که بر اساس شماره سریال زیر کابینت مشخص می شود) خیلی بالا باشد ( شماره سریال های پایینتر)، ممکن است در دوام کوک ساز تاثیرگذار باشد. 

سخن پایانی سازکالا 

اگربا وجود توضیحات ارائه شده باز هم در انتخاب و خرید پیانو دچار مشکل شدید و یا هر سوال دیگری در مورد پیانو و دیگر سازهای موسیقی داشتید. پیشنهاد ما به شما ، مشاوره با کارشناسان فروشگاه سازکالا است. سازکالا، یک فروشگاه معتبر است و نمایندگی رسمی برند هایی مانند یاماها، کرگ و … می باشد. برای مشاوره با کارشناسان این فروشگاه می توانید با شماره ی 02154772 تماس گرفته و یا به وبسایت آن ها به نشانی sazkala مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.