تریدر (معامله‌ گر) کیست؟

زمانیکه پول وجود نداشت انسان‌ها برای تامین نیازهای خود به مبادله‌ مستقیم کالاها و خدمات می‌پرداختند. پس از آن با اختراع پول و پیشرفت اقتصاد، معاملات و دارایی‌ها شکل دیگری به خود گرفتند و تریدرها دیگر از طریق مبادله‌ پول و ارز به ترید می‌پرداختند. 

تریدر به فردی گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که در بازارهای مالی، اقدام به خرید و فروش میکند. تفاوت اساسی بین سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گر، در این است که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران افق دید بلند مدت دارند و دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را برای رسیدن به سود، برای بازه زمانی بلندی نگه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارند، برعکس معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران، به سودهای کوتاه مدت فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

ترید کردن نیازمند دانش گسترده و تخصصی مرتبط با بازار مالی مورد نظر، زمان زیاد برای پیگیری مداوم اخبار و بررسی وضعیت بازار و مهارت و قدرت تحلیل بالا است. به همین دلیل، معامله‌گری را می‌توان یک کار دشوار، پرهیجان، زمان‌بر و نیازمند روحیه ریسک‌پذیر دانست.

خانه ترید با تلاش خود سعی بر فراهم نمودن پلت فرمی جامع نموده که دغدغه‌های علاقمندان به ترید را برطرف نماید. در این پلتفرم تمام موارد موردنیاز برای ترید در یکجا جمع آوری شده است که شامل:

توانایی دسترسی به اخبار لحظه‌ای و مهم دنیای کریپتو

توانایی تشکیل و شرکت در گروه و انجمن‌ها برای تحلیل و تفسیر روند بازار

فرصت بحث و گفتگو با تریدر‌های حرفه‌ایی 

دسترسی به قیمت‌های لحظه‌ایی و نمودار‌ها 

تریدر‌ها با توجه به ویژگی رفتاری خود عکس‌العمل‌های متفاوتی را نسبت به روند بازار در پیش می‌گیرند. 

ترید

انواع تریدر‌ها بر حسب ویژگی شخصیتی

تریدر ماجراجو 

همیشه برای انجام معاملات جدید مشتاق است و از این رو، در مدیریت سرمایه‌اش محافظه کاری کمتری دارد و ریسک بیشتری می‌کند.

تریدر تقلیدکار

برای ترید کردن متکی به خودش نیست، اما مشاهده‌گر بسیار خوبی است. این تریدر ترجیح می‌دهد رفتار معامله‌گران دیگر را که قبول دارد تقلید نماید.

تریدر محتاط

 قبل از هر چیزی، به امنیت مالی اش فکر می‌کند. اکثر مواقع معاملات کمی انجام می‌دهد و برای هر معامله، باید زمان زیادی را به فکر و بررسی کردن بپردازد.

تریدر قمارباز

در معاملات بزرگ سرمایه گذاری می‌کند و خود را در معرض ریسک بالایی قرار می‌دهد. هدف او بدست آوردن هر چه سریع‌تر پول هنگفت است.

تریدر تحصیل کرده

وقتش را برای یادگیری و ارتقا مهارت‌های خود اختصاص داده است. او روش های مختلف تجزیه و تحلیل را به خوبی و کامل می‌آموزد و از آنها استفاده می‌کند. 

انواع تریدر‌ها بر اساس رویکرد عملی و رفتاری

گاو

گذشته از انواع روش‌های معامله، رویکرد دیگری در تقسیم بندی تریدرها با توجه به شاخصه رفتاری که دارند در نظر گرفته می‌شود.

گاو نر

شاخصه رفتاری: از پایین تا بالا را با شاخ می‌زند!

ویژگی: ریشه شناسی انتخاب این اسامی هنوز به طور دقیق معلوم نیست ولی گمان بر نحوه رفتار این حیوان در زمان حمله و مبارزه است. «گاو» (Bull) یکی از دو شرکت‌کننده‌ی اصلی در بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این اسم مستعار اولین بار برای قماربازان در قرن ۱۸ ابداع شد. گاوهای نر به هنگام حمله شاخ‌های خود را از پایین به سمت بالا حرکت می‌دهند، پس در روند صعودی از این اصطلاح استفاده می‌شود.

اصطلاح “بازار گاوی” به‌طور معمول یکی از حالات بازار مالی است که در آن قیمت ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود که افزایش پیدا کنند بازارهای گاوی چند ماه یا حتی سالها دوام دارند.

خرس

شاخصه رفتاری: از بالا به پایین پنجه می‌کشد!

ویژگی: آن‌ها به هنگام مواجهه با رقیب یا طعمه، خود را بر روی آن می‌اندازند و همواره با پنجه های خود از بالا به پایین ضربه می زنند. خرس‌ها دومین دسته بزرگی می‌باشند که در معاملات مقابل گاوهای نر قرار می‌گیرند. پس این اصطلاح برای روند نزولی و کاهش قیمت‌ها استفاده می‌شود. 

خرس‌ها ارزهای دیجیتال خود را به این امید می‌فروشند که قیمت در آینده افت کند. یعنی، وظیفه‌ی خرس شامل این قاعده می‌شود: «در قیمت بالا بفروش، با قیمت کمتر بخر»  

اصطلاح بازار خرسی (Bear Market) در تحلیل تکنیکال به بازاری اطلاق می‌شود که طی مدتی طولانی روند قیمت‌ها در آن نزولی باشد. این اصلاح شرایطی را بیان می‌کند که در آن قیمت سهام افت حداقل 20 درصد یا بیشتر را نسبت به بالاترین قیمت اخیرش تجربه کرده باشد.

نهنگ 

شاخصه رفتاری: مبلغ قابل توجهی ارز دیجیتال نگه می‌دارد!

ویژگی: نهنگ آبی با وزن سنگین 170 تنی خود با کوچکترین حرکتش موج‌های بزرگی در دریا ایجاد می‌کند همین موضوع وجه تشابه آن‌ها با سرمایه گذارانی است که از 1000 تا بیش از 5000 واحد بیتکوین دارند. نهنگ‌ها مافیای بازی محسوب می‌شوند و می‌خواهند بازی را به دست بگیرند. از آنجاییکه نهنگ‌ها صبورند، نگهدارنده‌های خوبی هستند.

به عنوان یک قاعده، نهنگ‌ها دسته‌ای از بازیگران بازار هستند که ذات یک ارز دیجیتال را به‌سرعت فهمیده و در همان آغاز وارد این بازار شده‌اند. نهنگ‌ها با آرامش، بازی‌های گاوها و خرس‌ها را مشاهده می‌کنند که از نظر حجم برای آن‌ها رقمی نیستند. 

انواع تریدرها براساس شاخصه زمان

تریدرها بسته به زمان حضور خود در بازارهای مالی، به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

تریدر اسکالپر (Scalper)

اسکالپینگ مشابه فیلم های اکشن و ترسناک پر هیجان است و به معنای سریع باز و بسته کردن یک پوزیشن می‌باشد.در اسکالپ تریدینگ معاملات حداقل عمر ممکن را دارند. یعنی ممکن است فاصله خرید تا فروش کالا یا خدمات به کمتر از چند دقیقه یا حتی چند ثانیه برسد. 

اسکالپینگ

تریدر روزانه (Day Trader)

اگر وقت بیشتری در طول روز برای ترید دارید این روش را انتخاب کنید. تریدر روزانه خرید و فروش‌هایی با عمر طولانی‌تر از استراتژی اسکالپ تریدینگ را با بهره‌گیری از استراتژی معاملاتی دی تریدینگ انجام می‌دهد. عمر این ترید معمولاً یک روز است. تریدر در ابتدای روز سرمایه را وارد بازار کرده و در پایان روز، آن را خارج می‌کند.

تریدر نوسانی (swing trader) 

ترید نوسانی نسبت به دو نوع استراتژی ترید دیگر طولانی‌تر است و سود‌های معاملات میان مدت تا کوتاه مدت ممکن است طی دو تا چند روز عمر کند.

تریدر بلندمدت (Position Trader)  

تریدر بلندمدت استراتژی ترید موقعیت معاملاتی با طول عمر بیشتر را انجام می‌دهند و سودهای بزرگ‌تر در اهداف آن‌ها جای می‌گیرد.

انواع معاملات ارزهای دیجیتال

معاملات اسپات (Spot Trading)

این روش مانند خرید و فروش‌های روزانه‌ای است که مردم در بازارهای سنتی و فیزیکی انجام می‌دهند. برای مثال، وقتی شما با هدف خرید یک کالای مصرفی به فروشگاه می‌روید، همان لحظه وجه کالا را پرداخت کرده و آن را به‌صورت آنی تحویل می‌گیرید. این نوع خرید و فروش در حالت بزرگ‌تر، به‌عنوان معامله اسپات، معامله فیزیکی، معامله مایع یا حتی معامله‌ی نقدی شناخته می‌شود.

معاملات مارجین چیست؟

معاملات مارجین نوعی شرط‌بندی روی پیش‌بینی قیمت یک کوین یا توکن است که سرمایه آن را شخص ثالث تامین می‌کند. اکثر صرافی‌ها (شخص ثالث) تا ۲۰ برابر یعنی با نسبت ۱ به ۲۰ به شما اهرم یا لوریج می‌دهند. معامله کردن به صورت مارجین خطرناک و پر ریسک است.

معاملات آربیتراژ چیست ؟

آربیتراژ (Arbitrage) ترید یک استراتژی معاملاتی است که هدف آن خرید یک سهم یا ارز در یک پلتفرم و فروش آن در پلتفرم دیگر است. 

به دلایل متعددی عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف یکسان نیست و قیمت‌ها با هم تفاوت جزئی دارند. تریدر آربیتراژ از این اختلاف قیمت استفاده می‌کند و به عنوان مثال، ارزی را در صرافی «بایننس» می‌خرد و در «کوینکس» با قیمت بالاتر می‌فروشد.

خانه ترید پلتفرمی یکپارچه برای علاقه‌مندان به ترید است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.