چگونه از کدر شدن زیورآلات طلای خود محافظت کنیم؟

زیبایی زیورآلات همیشگی و بی آسیب نیست؛ اغلب زیورآلات چون از فلزات ساخته می‌شوند ماندگاری و دوام بالایی دارند اما به مرور زمان جلوه و زیبایی اولیه خودشان را از دست می‌دهند و به همین دلیل بی خیال استفاده از آنها می‌شویم و و سراغ خرید زیورآلات جدید می‌رویم.

زیور آلات برای مناسب‌هایی چون روز مادر و روز زن بهترین هدیه محسوب می‌شوند چون بیشتر خانم‌ها به این مقوله علاقه دارند و از سوی دیگر، به عنوان یک یادگاری ماندگارتر و همیشگی‌تر است اما امسال در سال ۱۴۰۰ اگر می‌خواهید زیور آلات هدیه بدهید و یا زیورآلات کادو گرفتید، پیشنهاد ما برای نگهداری از آن را جدی بگیرید تا دیرتر جلوه خود را از دست دهد. در ادامه هم از راه و رسم تمیز کردن زیورآلات حرف می‌زنیم تا بدانید نمونه‌های زنگار گرفته را احیا کنید. 

طلا و شرایط نگهداری

در میان فلزات، بیشترین مقاومت در برابر تغییر رنگ و سایر آسیب‌ها را طلا دارد و شاید به همین دلیل است که فلزی ارزشمند محسوب می‌شود. طلا ۱۴ عیار، ۱۸ عیار یا ۲۴ عیار هم با وجود تفاوت در قیمت، در این مورد با هم فرقی ندارند اما طلا هم به هر حال جرم می‌گیرد.

بهترین راه این است که هنگام حمام، شست وشو، تماس با مواد شوینده، زیورآلات خود را همراه نداشته باشید. در دوران پاندمیک استفاده مکرر از ضدعفونی کننده‌ها هم سبب آسیب به زیورآلات می‌شود و روند تغییر رنگ آنها را تسریع می‌کند. اغلب خانم‌ها یک جعبه جواهر دارند که همه زیورآلاتشان را درون آن می‌ریزند، این کار درست نیست.

بهتر است همان طور که موقع خرید طلا آن را در یک جعبه تحویل گرفتید، درون همان جعبه نیز نگهداری کنید. اگر از فروشگاه‌های معتبر چه آنلاین و چه حضوری خرید کرده باشید، داخل جعبه پارچه است چون پارچه بهترین محفظه برای نگهداری زیورآلات است و مرکز فروش معتبر به این نکات توجه می‌کند.

قدیمی‌ترها از کیسه‌های مخمل و ابریشم برای نگهداری زیورآلات استفاده می‌کردند که هنوز هم بهترین گزینه است. قرار دادن زیورآلات روی هم باید فرسایش آنها می‌شود؛ به خصوص زیورآلاتی از ۲ فلز مختلف مثل طلا و نقره یا طلا و برنج و....

ساده‌ترین روش تمیز کردن 

ring-cleaning

 به هر حال  قبل از این که جرم ایجاد شده روی زیورآلات قدیمی شوند، هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن آنها وقت بگذارید. ساده‌ترین روش برای تمیز کردن زیورآلات طلا، استفاده از مایع ظرفشویی فاقد فسفات است. در یک کاسه آب ولرم چند قطره مایع ظرفشویی بریزید، هم بزنید. طلای خود را برای 15 دقیقه داخل آن قرار دهید.

بعد به کمک یک مسواک، روی قطعه طلا بکشید تا جرم کاملا از بین بروید. هر چه قدر جرم ایجاد شده، عمر کمتری داشته باشد، سریع‌تر از بین می‌رود. بعد طلای تمیز شده را با آب بشویید و با یک دستمال نرم و فاقد پرز کاملا خشک کنید. برای جرم‌های قدیمی‌تر باید از جوش شیرین یا آمونیاک استفاده کنید اما چون تمیز کردن طلا با آنها کار چندان آسانی نیست و ممکن است که به اصل زیورآلات شما آسیب برساند، برای کارهای قدیمی و زنگار گرفته سراغ متخصصان بروید.

خدمات پرداخت زیورآلات طلا را اغلب طلافروشان و طلاسازان انجام می‌دهند. بعد از این پرداخت، طلا جلوه و برق اولیه خودش را به دست می‌آرود. 

جواهر با طلا فرق دارد 

اگر در زیورآلات طلای شما از جواهر به ویژه مروارید یا یکی از انواع سنگ استفاده شده است، شیوه مراقبت کاملا فرق می‌کند. زیورآلات دارای سنگ و مروارید گزینه مناسبی برای استفاده روزمره نیستند چون حرارت و رطوبت بدن را جذب می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند. تماس با آب و مواد شوینده هم به عامل مرگ آنهاست.

در مواقعی که از زیورآلات دارای جواهر استفاده می‌کنید، حتما بعد از استفاده، با یک دستمال بدون پرز خشک کنید. داخل جعبه مناسب یا پارچه‌ای که به این منظور دارید، قرار دهید. قرار دادن آنها روی سطحی که امکان تابش خورشید و مجاورت با گرد و خاک وجود دارد، باز هم باعث پایین آمدن کیفیت جواهر و آسیب دیدن آن می‌شود. 

تمیز کردن جواهرات

how-to-properly-care-for-precious-stones

خاک اره نرم شوینده و تمیز کننده جواهرات است ولی بهتر است برای تمیز کردن زیورآلات حاوی جواهر، از متخصصان طلا و جواهر کمک بگیرید چون کلیه مواد شوینده از صابون تا مایع ظرفشویی به جواهرات آسیب می‌زنند و برای تمیز کردن طلا، باید جواهر کار شده از پایه خارج شود، طلا و جواهر به صورت مجزا تمیز و دوباره متصل شوند. 

تغییر رنگ طلای سفید

طلا در اصل و ذات خود زرد رنگ است. رنگ زرد با عیار طلا تغییر می‌کند و طلای 24 عیار را می‌توان از میزان زردی آن شناخت. طلای سفید نتیجه آبکاری و تغییر رنگ طلای زرد است؛ در نتیجه به مروز زمان و در طول استفاده، آبکاری ایجاد شده از بین می‌رود و شروع به زرد شدن می‌کند.

اگر این تغییر رنگ و زرد شدن زیورآلات طلا مطلوب شما نیست، باید در هنگام استفاده مراقبت‌های لازم مانند عدم تماس با مواد شوینده، خشک کردن بعد از خیس شدن و... را انجام دهید. در نهایت هم می‌توانید از سازندگان طلا کمک بگیرید، آنها با آبکاری مجدد طلای شما را به همان رنگ سفیدی که دوست دارید، برمی‌گردانند.

البته این نکته را فراموش نکنید، با توجه به رنگ پوست ما ایرانی‌ها یعنی گندمی بودن پوست‌مان، رنگ طلای 18 عیار که طلای رایج در کشورمان است، هماهنگی خوبی با پوستمان دارد، جلوه و زیبایی خاصی خواهد داشت. از سوی دیگر باعث رنگ پریده به نظر رسیدن پوست هم نخواهد شد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.