راهنمای انتخاب چراغ خطی برای نورپردازی

فارغ از کیفیت بالای نور خروجی خصوصاً در چراغ­‌های خطی ماژولار، یکی از دلایل مناسب بودن این چراغ‌­ها برای استفاده در نورپردازی فضاهای گوناگون، تنوع بالای چراغ‌­های خطی در نوع نصب، شکل، طرح، ضخامت، نحوه پخش نور و حتی رنگ بدنه است.

یکی از مسائل مرتبط با طراحی نورپردازی، مسئله جانمایی دقیق چراغ‌­ها و طراحی دکوراسیون داخلی و روشنایی مطابق با اندازه‌­ها و امکانات واقعی چراغ­‌های موجود است. این مسئله ممکن است به دفعات باعث شود تا در طراحی‌­های خود تجدید نظر نمایید.

به همین جهت در این مقاله به بررسی انواع مختلف چراغ‌­های خطی پرداخته‌­ایم تا بتوانید پیش از طراحی نورپردازی فضای داخلی خود، بهترین چراغ خطی را برای نورپردازی انتخاب نمایید.

 گزینه‌­های متفرقه نورپردازی با چراغ خطی را از ابتدا کنار بگذارید!

در بسیاری از مواقع، افراد به منظور کاهش هزینه­‌های ناشی از نورپردازی با چراغ خطی، برای طراحی نورپردازی عمومی سقف و یا دیوار، از چراغ­‌های متفرقه از جمله چراغ‌­های خطی ولتاژ ثابت استفاده می‌­کنند. این چراغ‌­ها که ریسه­‌ها و براکت‌­های ال­ای­دی از انواع آن هستند، معمولاً در طول چراغ دچار افت نور شده و علاوه بر آن، فلیکر یا چشمک زدن این چراغ­‌ها موجب سردرد و خستگی چشم می‌­شود.

علاوه بر این در نظر داشته باشید که چراغ­‌های زیرکابینتی از جمله چراغ­‌های T۵ بهتر است به صورت نور مخفی و نه به عنوان جایگزین چراغ­‌های خطی ماژولار روکار و یا آویز استفاده شوند. زیرا این چراغ­‌ها از چراغ­‌های خطی ماژولار نور کمتری داشته و نحوه طراحی آن به گونه‌­ای است که به صورت نور مخفی به کار گرفته ­شود.

انواع چراغ­‌های خطی

چراغ‌­های خطی ماژولار بر اساس عرض برش پروفیل چراغ، در اندازه­‌های گوناگون تولید می‌­شوند. محبوب‌­ترین چراغ‌­های خطی در این میان، چراغ‌­های خطی با عرض برش ۳.۵ سانتی­‌متر و بیش از آن، ۶ سانتی­‌متر و ۹ سانتی‌­متر و یا اندازه­‌هایی نزدیک به این سه گزینه است. همه این چراغ‌­ها به صورت توکار، روکار و یا آویز قابلیت تولید داشته و بسته به فضای مورد استفاده و کانسپت معماری آن قابل انتخاب هستند. در ادامه به معرفی انواع چراغ‌­های خطی با عرض برش ۳.۵، ۶ و ۹ سانتی‌­متر پرداخته­ شده ­است.

اکووات

عرض پروفیل 3.5 سانتی‌­متر

زیبایی نورپردازی در ظرافت آن است! این اصل بسیاری از نورپردازان و طراحان در نورپردازی فضاهای مختلف است. چراغ‌­های خطی با عرض پروفیل 3 سانتی­‌متر به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده چراغ‌­های خطی، همچون یک خط نوری باریک ساطع شده و جلوه خاصی به فضا می­‌دهند.

با تولید این چراغ‌­ها دیگر برای استفاده از چراغ‌­های خطی با ضخامت خیلی کم، نیازی به استفاده از ریسه‌­های ال­ای­دی و یا براکت‌­های بی­‌کیفیت نخواهد بود. این چراغ‌­ها با ظرافت در طراحی و ساخت، در همه فضا­ها به عنوان نور دکوراتیو قابلیت استفاده دارند.

البته سعی کنید در انتخاب چراغ خطی خود، چراغی را انتخاب کنید که در گوشه‌­ها و زوایا و نقاط اتصال به چراغ دیگر، نقطه تاریکی نداشته ­باشد. ضمناً به دلیل کم بودن عرض مقطع این چراغ، نور از فضای کمتر و با شدت بیشتری می‌­تابد بنابراین هنگام نورپردازی با این چراغ‌­ها، نحوه چینش را به‌صورتی طراحی نمایید که از ایجاد خیرگی جلوگیری شود.

عرض پروفیل 6 سانتی­‌متر

همانطور که پیداست، این چراغ‌­های خطی با عرض پروفیل 6 سانتی­‌متر تولید شده و به‌صورت توکار، روکار و آویز قابل استفاده هستند. البته باید در نظر داشت که این عرض در چراغ‌­های خطی توکار مربوط به بخشی است که نور از آن ساطع شده و در واقع با در نظر گرفتن لبه‌­های چراغ، عرض آن به 8 سانتی­‌متر می‌­رسد اما در چراغ­‌های روکار و آویز، بدون لبه بوده و در عرض 6 سانتی‌­متر تولید می‌­شود.

لبه‌­های در نظر گرفته شده در بدنه چراغ باعث شده تا تأثیر خطای کناف‌­کار و یا ایجادکننده شیار در داخل دیوار و سقفف به هنگام استفاده از چراغ خطی توکار، به حداقل برسد. علاوه بر این در بعضی مواقع از این لبه‌­ها به عنوان خطوطی در دیزاین داخلی سقف استفاده می‌­شود.

به‌طور کلی چراغ­‌های خطی با عرض برش 6 سانتی‌­متر، به دلیل عرض کمتر فضای پخش نور به نسبت چراغ­‌هایی با عرض 9 سانتی‌­متر، نور به اصطلاح شارپ‌­تر و در عین حال ظریف‌­تری از خود ساطع می‌­کنند. بنابراین در دکوراسیون فضاهای مینیمال با ارتفاع نه­‌چندان زیاد و حدود 3 متر، علاوه بر تأمین نور عمومی، بسیار زیبا جلوه می‌­کنند. البته در صورت استفاده از چراغ‌­های خطی آویز می‌­توان چراغ‌­هایی با عرض پروفیل 6 سانتی‌­متر را هم در فضاهایی با ارتفاع زیاد به کار گرفت.

عرض پروفیل 9 سانتی­‌متر

چراغ‌­های خطی برش 9 به صورت توکار، روکار و آویز در فضاهایی استفاده م‌ی­شوند که یا به دلایل مختلف از جمله ارتفاع زیاد سقف به روشنایی بیشتری نیاز داشته و یا در طراحی فضا، مشخص بودن منبع نور به‌عنوان یک المان طراحی در نظر گرفته­ شده ­است. در این چراغ‌­ها نور خروجی از چراغ از فضایی بزرگ‌تر ساطع شده و به همین جهت نسبت به چراغ‌­های خطی برش 6، با زاویه بازتر، نور پخش‌­تر و در ظاهر با sharpness کمتر می‌­تابد.

چراغ‌­های خطی  توکار با عرض برش 9 سانتی‌­متر نیز همانند برش 6 سانتی‌­متر، با یک سانتی‌­متر لبه اضافی در هر طرف و در نهایت با عرض 11 سانتی‌­متر تولید می‌­شود.

گزینه‌­های خاص و جذاب نورپردازی با چراغ خطی

در برخی از موارد می‌­توانید با استفاده از یک چراغ ویژه، هم نور بیشتری را ساطع نموده و هم دکوراسیون فضای خود را ویژه کنید. در ادامه به دو نوع چراغ که می‌­توانند در طراحی نورپردازی فضا برگ برنده شما محسوب شوند پرداخته شده ­است.

چراغ خطی

چراغ خطی برش 9 دو لاین

در چراغ‌­های خطی برش 9، به دلیل وجود فضای کافی در داخل رفلکتور بدنه چراغ، می‌­توان از کنار هم قرار دادن دو ردیف ماژول بهره برد. به عبارت دیگر با این روش، چراغ­‌های خطی برش 9 دولاین، در هر متر چراغ، نوری معادل با دو متر چراغ خطی تک لاین را ساطع نموده و در مقایسه با آن، سایه کمتری در اطراف منبع نور ایجاد می‌­شود.

در نتیجه ساطع شدن نور زیاد و برای جلوگیری از ایجاد خیرگی و آزار چشم در تماشای فضا، بهتر است از چراغ­‌های خطی برش 9 دو لاین در فضاهایی با ارتفاع بیشتر از 3 متر و یا با نیاز به نور بیشتر استفاده شود تا هم نور فضا را به‌طور کامل تأمین نموده و هم زیبایی خود را حفظ کند.

این چراغ­‌ها در انواع توکار، روکار و یا آویز موجود هستند.

چراغ‌­های خطی آویز برش 6 دو طرفه

چراغ­‌های خطی آویز دو طرفه یکی از جذاب‌­ترین چراغ‌­های آویز به شمار می‌­روند. در این چراغ‌­ها می‌­توان به صورت جداگانه از نور دانلایت و آپلایت استفاده نمود. با ساطع شدن نور آپلایت از بالای چراغ، هم یک خط نوری زیبا بر روی سقف ایجاد شده و هم این نور غیر مستقیم می‌­تواند با پخش نور ملایم، به عنوان چراغ خواب یا نور تکمیلی در فضا به کار رود.

چراغ‌­های توکار بدون لبه

اگر به دنبال یک طراحی مینیمال هستید که در آن فقط اثر نور مشخص بوده و خبری از بدنه چراغ نباشد، چراغ­‌های خطی بدون لبه تمام زیبایی‌­هایی یک چراغ و نور مناسب را با هم به فضای شما خواهند داد. این چراغ­‌های پیش از تکمیل کناف­‌کاری و یا سازه دیوار، در داخل سقف یا دیوار قرار گرفته و در نهایت روی لبه­‌های آن با گچ یا متریال مصرفی به عنوان پوشش، پوشانده می‌­شود و بدین ترتیب، بدون مشخص شدن لبه چراغ، خلاقانه بودن طراحی فضای شما بیش از پیش خود را می­‌نمایاند. چراغ­‌های خطی توکار بدون لبه در انواع عرض­‌های پروفیل قابل تولید هستند.

مرجع: https://ecowat.com/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.