ثبت شرکت چیست؟ جدید ترین قوانین تاسیس انواع شرکتها

 اما همواره این سوال در ذهن تان وجود دارد که آیا من میتوانم شرکتی را ثبت کنم؟ نحوه ثبت شرکت چگونه است و برای انجام آن, طی کردن چه مراحلی الزامی است؟ در این مقاله از ثبت شرکت بیشتر خواهیم گفت. همراه ما باشید.

شرکت به چه معناست؟

ثبت شرکت چیست؟ قبل از پاسخ به این سوال در مورد شرکت توضیحاتی را برای شما آماده کرده ایم. شرکت یعنی اجماع دو یا چند نفر به منظور رسیدن به اهداف تجاری و یا غیر تجاری. این افراد می توانند حقیقی یا حقوقی بوده و همچنین لازم به ذکر است شرکت هایی که قصد آنها رسیدن به اهداف تجاری باشد را شرکت های تجاری و شرکت هایی که وظیفه آنها رسیدن به اهداف غیر تجاری باشد را شرکت های مدنی می گویند.

شراکت به چه معناست؟

شراکت یعنی همفکری، ایده پردازی و همچنین به اشتراک گذاری سرمایه. برای رسیدن به این هدف دو یا چند نفر گرد هم جمع می شوند و ایده ها و سرمایه خودشان را برای رسیدن به یک هدف مشخص با هم به اشتراک می گذارند. از سوی دیگر این افراد در صورت رسیدن به سود، (چه سود مالی و چه سود فکری) آن را باهم تقسیم خواهند کرد.

برای ثبت شرکت باید از کجا شروع کرد؟

برای رسیدن به یک هدف مشترک آنهم با ثبت شرکت، لازم است تا افراد در ابتدا به فکر طی کردن روند اداری باشند. البته لازم به ذکر است که طی کردن این روال در گذشته سخت تر بود. در گذشته افراد باید به اداره ثبت شرکت در شهر خودشان مراجعه کرده و کارها را به شیوه کاغذی انجام می دادند. اما حالا همه چیز به کمک اینترنت قابل انجام است. کافی است تا به سایت های مربوطه مراجعه کرده و فرم های ضروری را پر نمایید.

ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

هزینه بر اساس نوع شرکتی که ثبت میکنید متغیر است. البته گفتنی است که اگر خودتان در حال انجام تمامی مراحل ثبت شرکت هستید، قطعا هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. اما اگر انجام این کار را به یک شخص حقوقی یا وکیل سپرده اید لازم است تا هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.

به عنوان مثال گفتنی است که ثبت شرکت با مسئولیت محدود، هزینه هایی که در ادامه مطرح خواهند شد را داراست:

1 ) هزینه ای تحت عنوان درخواست ثبت، (لازم است تا  این هزینه را به اداره ثبت شرکت ها پرداخت نمایید.)

2) هزینه ای تحت عنوان تعیین نام در سیستم, (این هزینه برای تعین نام شرکت دریافت می شود.)

3) هزینه ای تحت عنوان تهیه پاکت پستی و ارسال مدارک ( قطعا شرکت پست برای ارائه خدماتش از شما هزینه دریافت خواهد کرد)

4) هزینه ای تحت عنوان حق الثبت ( این هزینه توسط اداره ثبت شرکت ها دریافت خواهد شد)

5) سایر هزینه ها ( پس از ثبت شرکت، ممکن است اقداماتی چون پلمپ و... لازم الاجرا باشند، این موارد نیز مشمول هزینه خواهند شد)

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

  • جنبه قانونی

اولین مزیت و فایده ثبت شرکت، برخوردار شدن از جنبه قانونی است. این اقدام باعث می شود تا کلیه فعالیت های شرکت، جنبه قانونی پیدا کرده و از قابلیت پیگیری برخوردار شوند.

  • دریافت کد کارگاهی

همچنین صاحبان این شرکت ها می توانند پس از ثبت شرکت یک کد تحت عنوان کد کارگاهی دریافت کنند. با برخورداری از چنین کُدی شما می توانید تمامی پرسنل و کارمندانتان را تحت پوشش بیمه قرار داده و از مزایای آن برخوردار شوید.

  • جلب اعتماد مشتری

قطعا ثبت شرکت باعث می شود تا شغل شما، اسم و رسم دار شده و بدین طریق مشتری ارزش و اعتباری را برایتان قائل شود. بدین صورت او به شما اعتماد کرده و قطعا می دانید که اعتماد چقدر در بازاریابی تاثیرگذار است. بدین صورت شما مشتریان بیشتری را پیدا خواهید کرد.  این رشد و پیشرفت حتی میتواند به عرصه های بین المللی تسری یابد.

  • شرکت در مناقصه ها و مزایده ها

با ثبت شرکت، شما میتوانید به صورت رسمی و قانونی شناخته شوید و در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کنید. این فرایند باعث می شود تا قرارداد های کلانی را بسته و در نهایت به سود عالی برسید.

 بطور کلی می توان گفت که ثبت شرکت، یعنی قانونی شدن و پیدا کردن یک چهره شاخص در میان سایرین. که این امر به دریافت سود بیشتر منتهی می شود. حتی فراموش نکنید که با داشتن شرکت شما می توانید برای اقدام برای درخواست ویزا مخصوصا ویزای کانادا از مدارک شغلی برای متقاعد کردن سفارت استفاده کنید.

ثبت شرکت1

به منظور ثبت شرکت به چه مدارکی نیاز است؟

  • شناسنامه و فتوکپی از آن تمامی اعضاء

  • کارت ملی و فتوکپی از آن برای تمامی اعضاء

  • پر کردن فرم تقاضانامه ثبت شرکت، ( این مورد با توجه به نوع شرکت متفاوت می باشد) لازم به ذکر است که امضا و اثر انگشت تمامی اعضا باید زیر این تقاضانامه درج گردد.

  • تکمیل شرکت نامه با امضای کلیه شرکا

  • تکمیل اساسنامه و امضا کلیه اعضاء

  • صورت جلسه موسسین و اعضا هیات مدیره در دو نسخه با امضا کلیه موسسین و بازرسین

  • اگر نیاز به مجوزی است بایستی این مجوز اخذ و ارائه گردد

  • تاییدیه هیات مدیره

  • چنانچه اعضا هیات مدیره و موسسین، اشخاص حقوقی باشند، لازم است تا این افراد حقوقی معرفی شوند. همچنین لازم است تا این مورد در روزنامه رسمی به چاپ برسد

  • ارائه گواهی مبنی بر عدم سوء پیشینه، ارائه این مورد برای کلیه شرکا الزامی است.

چند نوع شرکت تجاری وجود دارد؟

گفتیم که برای ثبت شرکت لازم است تا تعیین شود که شرکت مورد نظر تجاری است یا مدنی. در ادامه انواع شرکت های تجاری را ذکر خواهیم کرد.  پیش از هر چیز لازم به ذکر است شرکت تجاری، شرکتی است که در آن اعضا، سرمایه ای اعم از پول، کالا و... را به منظور رسیدن به اهداف تجاری، میان خودشان گذاشته و سود حاصله را تقسیم می کنند.

  • شرکت های سهامی

این شرکت به منظور انجام امور تجاری دایر شده و از سهام هم ارزش با تعداد یکسان به عنوان سرمایه سود می برد.

  • شرکت تضامنی

این شرکت میان دو الی چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود. در صورت ایجاد بدهی، شخص طلبکار می تواند هزینه مورد نظر را از هر یک از شرکا مطالبه نماید.

  • شرکت با مسئولیت ‌محدود

این نوع شرکت رایج ترین نوع شرکتی است که در ایران وجود دارد. در چنین شرکتی هر یک از شرکا، به اندازه ای که سرمایه گذاشته است مسئول پرداخت دیون و بدهی ها خواهد بود.

  • شرکت مختلط غیرسهامی

این شرکت میان چند نفر با مسئولیت محدود تشکیل می شود. در چنین شرکتی روابط میان افراد ( شرکا) تابع قوانینی است که در شرکت نامه قید گشته است.

  • شرکت مختلط سهامی

این شرکت ترکیبی از شرکت سهامی و شرکت تضامنی می باشد.

  • شرکت نسبی

به منظور ثبت چنین شرکتی لازم است تا دست کم دو شریک حاضر باشند. لذا مسئولیت شرکا، تابع میزان سرمایه ای است که در شرکت گذاشته اند.

  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

در قانون تجارت گفته شده که این شرکت به دو قسم تقسیم می شود. شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی مصرف.

همانطور که گفته شد شرکت از شراکت می آید. ثبت شرکت روند مخصوص به خودش را دارد. در حقیقت این روند تابع نوع شرکتی است که شما قصد ثبتش را دارید. در این مقاله از انواع شرکت ها و مخصوصا انواع شرکت های تجاری گفتیم و همچنین مدارک لازم برای ثبت شرکت را معرفی نمودیم. گفتنی است ک ثبت شرکت به هیچ عنوان پروسه سختی نیست، فقط کافی است تا اصول اولیه را بدانیم. همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید برای انجام این مهم شخصا اقدام نکرده و از وکلای مجرب و یا مشاوران حرفه ای کمک بگیرید.

در این مقاله از ثبت شرکت ثبتی نو گفتیم. امید است که این موضوع برای شما جالب و کاربردی بوده باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.