تور اروپا چقدر برایمان آب می‌خورد؟

با گسترش واکسیناسیون در سراسر جهان، دوباره  سفرهای گردشگری در حال رونق گرفتن است و بعد از حدود دو سال محدودیت، بسیاری از کشور‌ها به شرط دریافت دو دوز واکسن، اجازه ورود به مسافران را صادر می‌کنند، اما بعد از دو سال، غیر از شرایط ورود به کشور‌ها، هزینه‌ها نیز دستخوش تغییر شده‌اند و بسیاری از مسافران با شنیدن قیمت سفر‌ها کمی شوکه می‌شوند.

به گزارش آژانس مسافرتی ایوار، مجری مستقیم تور اروپا، قیمت سفر‌های خارجی از دو بخش ریالی (هزینه پرواز) و ارزی (هزینه‌های کشور مقصد نظیر گشت و هتل) تشکیل شده است. هزینه‌ی پرواز نسبت به دو سال پیش دستخوش تغییر شده است و قیمت سفر‌ها را بالا برده است. در حال حاضر بلیط هواپیما رفت و برگشت به پاریس حداقل بالای ده میلیون تومان براورد می‌شود که در تاریخ‌های خاص نظیر ژانویه بالاتر هم می‌رود.

آیا هزینه ارزی تورهای خارجی افزایش داشته است؟

با توجه به ثبات قیمت‌ها در کشور‌های اروپایی، قیمت ارزی تورها افزایش اندکی داشته و تغییر چشمگیری نداشته است اما اختلاف بالای نرخ برابری ریال و یورو، باعث افزایش قیمت سفرهای خارجی شده است. قیمت یورو در زمستان ۹۸ ( آغاز همه‌گیری بیماری کرونا) حدود ۱۳ هزارتومان بود و امروز در مهر ۱۴۰۰ به بالای ۳۱ هزارتومان رسیده است. همین امر باعث شده است که یک تور فرانسه در هتل ۵ ستاره همراه با پرواز، هتل، بیمه مسافرتی، گشت و راهنمای فارسی‌زبان؛ بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان باشد. 

ضمانت بازگشت، دغدغه دیگر مسافران اروپا

علاوه‌بر هزینه‌های جاری تورهای مسافرتی، مشکل دیگر مسافران اروپا، هزینه ضمانت بازگشت است. ضمانت بازگشت، هزینه یا اسنادی است که آژانس مسافرتی جهت تضمین بازگشت مسافران دریافت می‌کند. اما چرا آژانس ها این هزینه را دریافت ‌می‌کنند؟

به علت دشواری دریافت ویزای شینگن و امکان ریجکتی بسیار بالا، مسافران باید ترجیحا برای مسافرت در قالب گروه برای دریافت ویزا و سفر اقدام نمایند. آژانس‌های مورد اعتماد سفارتخانه‌ها با توجه به حسن سابقه و فعالیت‌ حرفه‌ای آژانس، نسبت به صدور ویزای توریستی برای مسافران اقدام می‌نمایند.

در صورت بروز هرگونه مشکل مانند عدم بازگشت مسافر از کشور مقصد، تمام مسئولیت‌ها برعهده آژانس مسافرتی است و امکان قطع همکاری از جانب سفارت‌خانه بسیار بالاست. ضمانت بازگشت جزو اسناد مرود نیاز سفارتخانه جهت صدور ویزا نیست اما به همین علت، آژانس‌های مسافرتی خوشنام مسیر اروپا مانند ایوار، ناچار به دریافت ضمانت بازگشت از مسافران است تا بتواند به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهد.

آیا ضمانت بازگشت به حساب آژانس واریز می‌شود؟

تصور غلطی که بسیاری از مسافران دارند این است که آژانس‌های گردشگری به علت دریافت سود بیشتر، اقدام به دریافت ضمانت بازگشت می‌نمایند تا با سپرده‌ کردن هزینه در مدت زمان سفر مسافر، از سود‌های جانبی منفعت کسب کنند اما نکته اینجاست که شما برای یک سفر مانند تور اسپانیا، هزینه بازگشت را به حساب آژانس مسافرتی واریز نمیکنید بلکه این مبلغ در حساب بانکی خودتان بلاک خواهد شد تا زمانی که شما از مسافرت بازگردید.

نکته دیگر آن که ضمانت بازگشت نسبت به شرایط و مدارک متقاضی متغیر است و برای تمامی مسافران یکسان نیست. با توجه به مدارک شغلی و درامدی یک مسافر، ممکن است ضمانت بازگشت بالاتر یا پایین‌تری نسبت به همسفر خود در یک تور نزد آژانس قرار دهد.

سایر هزینه های مسافران در کشور مقصد

غیر از هزینه‌های تور که بعضی از خدمات آن در بالا ذکر شد، هزینه‌های دیگری شامل هزینه وعده‌های غذایی (ناهار و شام) یا گشت‌های اختیاری نیز برعهده مسافران است. برای اینکه یک سفر خاطره‌انگیز داشته باشید، حدود ۱۰۰ یورو در هر روز باید برای هزینه‌های جانبی خود کنار بگذارید. پس از اگر در تور سوئیس ۷ روزه شرکت کردید، باید حدود ۷۰۰ یورو هزینه در نظر بگیرید که شامل وعده‌های غذایی، خرید و گشت‌های اختیاری (ورودیه و حمل و نقل) می‌شود.

تور اروپا و واکسن های مورد تایید

علاوه‌بر هزینه‌های ذکر شده، به یاد داشته باشید که در حال حاضر برای سفر به اروپا، حتما باید دو دوز واکسن (واکسن‌های مورد تایید کشور مقصد) را دریافت کرده باشید. در حال حاضر از بین واکسن‌هایی که در کشورمان تزریق می‌شود، استرازنکا را تمامی کشور‌های اروپایی می‌پذیرند اما سینوفارم در کشور‌های کمتری (مانند سوئیس، اسپانیا، اتریش و ...) قابل پذیرش است. متاسفانه واکسن‌های دیگر نظیر اسپوتنیک و برکت هنوز مورد تایید کشور‌های اتحادیه اروپا قرار نگرفته است و افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند فعلا باید منتظر بمانند تا این واکسن‌ها نیز به تایید کشور‌ها برسد.

اگرهمچنان درباره شرایط تورهای اروپا سوال دارید، با آژانس خدمات مسافرتی ایوار به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۱۰۰ تماس حاصل نمایید تا با توجه به مدارک و شرایط، شما را برای شرکت در یک تور اروپایی بی‌دغدغه راهنمایی کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.