بررسی ویژگی های انواع لوله مانیسمان، اتصالات مانیسمان و شیرآلات چدنی

لوله مانیسمان 

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های فلزی با ویژگی بدون درز است که به دلیل نام مخترع آن که یک مهندس آلمانی بود، با این نام شناخته می شود. در تولید این نوع لوله سیاه بدون درز، هیچگونه درز جوشی به کار برده نمی شود. این محصول در بسیاری از صنایع، به خصوص صنایع حساس کاربرد بسیاری دارد. 

در خرید لوله مانیسمان بایستی توجه داشت که این نوع لوله ها به دلیل بدون درز بودن، نسبت به سایر لوله ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. لوله های بدون درز یا مانیسمان در سایز و اندازه های مختلف، دارای تحمل فشار بسیار بالایی می باشند. به همین دلیل در صنایع مختلف مانند گاز، پتروشیمی، در دیگ های بخار، حفاری، انتقال سیالات پرفشار و... مورد استفاده قرار می گیرد. 

علاوه بر این لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. همچنین در تولید این نوع لوله ها به دلیل عدم وجود درز جوشی، از هیچ نوع تست جوشکاری استفاده نمی شود. تولید این لوله های بدون درز، با هزینه پایین تری انجام می شود. 

توجه به این نکته ضروری است که بسیاری از لوله های فولادی در شرایط محیطی خاص مانند گرما یا سرمای زیاد و یا شرایط مرطوب عملکرد مناسبی ندارند. اما لوله های مانیسمان در این شرایط، عملکرد و بازدهی بالا و دوام بیشتری دارند. 

برای ساخت و تولید این نوع لوله ها از شمش های فولادی استفاده می شود. در ساخت این لوله، به جای استفاده از عملیات جوشکاری، روش های مختلفی مانند ریخته گری گریز از مرکز و عملیات حرارتی بر روی شمش فولادی به کار برده می شود. 

برای به دست آوردن لوله مانیسمان با قطر و طول های مختلف، از غلطک های مخصوصی استفاده می شود که به نورد و کشش لوله ها می پردازند. این لوله ها در ضخامت های مختلف تولید می شوند و ضخامت آنها متناسب با جریان و فشار سیالی که قرار است از آن عبور کند، تعیین می گردد. 

       لوله مانیسمان

  لوله مانیسمان 

به منظور طراحی و تولید لوله های بدون درز، از استانداردهای مختلفی استفاده می شود. استانداردهای ابعادی و وزنی این لوله ها، مطابق با استانداردهای ASME B36.19 و ASME B36.10 می باشد. علاوه بر این استانداردهای آلیاژی لوله های مانیسمان نیز مطابق با API 5L، ASTM A106 و ASTM A53 هستند. 

اتصالات مانیسمان 

اتصالات مانیسمان نیز مانند لوله مانیسمان، از محصولات پر کاربرد در صنایع مختلف نفت و گاز می باشد. این اتصالات نیز به صورت بدون درز ساخته می شوند و ساختاری بدون درز، بدون جوش و یکپارچه دارند. از این اتصالات به منظور تغییر سایز لوله ها، اتصال لوله ها، تغییر جریان و... استفاده می شود. 

در خرید این نوع اتصالات فولادی بایستی دقت داشت که این محصولات می توانند فشار و دمای زیادی را تحمل کنند. اتصالات مانیسمان با استفاده از عملیات جوش، به لوله ها متصل می شوند. این اتصالات در انواع مختلفی مانند فلنج، تبدیل، زانویی، واشر، مهره ماسوره و... تولید می شوند.

اتصالات بدون درز مانیسمان مانند لوله مانیسمان، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل تنش ها و شرایط محیطی مختلف هستند. قیمت این نوع اتصالات نسبت به سایر انواع دیگر این محصول، کمتر و مقرون به صرفه می باشد. 

یکی از مهمترین کاربردهای این اتصالات، آب بندی انواع سیستم ها است. اتصالات مانیسمان نسبت به سایر اتصالات به فضای کمتری نیاز دارند. استفاده از اتصالات بدون درز در سیستم های مختلف باعث عدم کاهش افت فشار می شود. این اتصالات در سیستم های آبرسانی در موتورخانه ها، خطوط لوله های آتش نشانی و سیستم های اطفا حریق، صنایع پتروشیمی و... مورد استفاده قرار می گیرند. 

در ساخت این نوع اتصالات از هیچ نوع جوشی استفاده نمی شود و مواد اولیه مخصوصی در ساختار آنها وجود دارد. به همین دلیل به این اتصالات، اتصالات بدون درز یا سیم لس نیز گفته می شود. 

             اتصالات مانیسمان

 اتصالات مانیسمان

روش ساخت این اتصالات نیز مانند لوله مانیسمان است و در شرایط و مکان های حساس در سیستم لوله کشی به کار برده می شوند. هنگام استفاده از اتصالات مانیسمان در سیستم لوله کشی در مکان های مختلف، بهتر است از لوله های همین نوع نیز استفاده شود. این هماهنگی باعث می شود تا لوله کشی از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد و سیستم لوله کشی کمتر دچار مشکل شود. 

شیرآلات چدنی 

در صنعت و تاسیسات یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات، نوع چدنی می باشد. از شیرآلات چدنی در صنایع مختلفی مانند صنایع آبرسانی، انتقال آب، فاضلاب، صنعت نفت، گاز، پالایشگاه و... به منظور تنظیم و کنترل سیالات مختلف استفاده می شود. 

برای خرید و فروش شیرآلات چدنی بایستی با ویژگی های مختلف این محصول، آشنایی کاملی داشت. استفاده گسترده از این نوع شیرآلات در صنایع مختلف به این دلیل است که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد. چرا که در ساختار آن از آلیاژ های با دوام چدن که دارای آهن، سیلیسیم و کربن است، استفاده می شود. 

شیرهای چدنی نیز مانند لوله مانیسمان در شرایط محیطی مختلف مانند رطوبت و... مستحکم هستند. به همین دلیل در سیستم ها و تاسیسات انتقال آب و بخار استفاده می شوند. علاوه بر این، این شیرها در مقابل اکسیده شدن، ضربه و یا عوامل سخت مکانیکی نیز مقاومت بالایی دارند. 

این نوع شیرآلات با استفاده از فلنج به اتصالات و به یکدیگر متصل می شوند. به همین دلیل اتصال و نصب آنها بسیار آسان می باشد. همچنین قیمت شیرآلات چدنی، به نسبت مقاومت بالای آنها، بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. این شیرها در انواع شیرهای کشویی یا دروازه ای، شیرهای یک طرفه، شیر پروانه ای و شیرآلات فشارشکن تولید و در بازار عرضه می شوند.         

شیرآلات چدنی

     شیرآلات چدنی 

شیرهای چدنی یک طرفه، در سیستم هایی استفاده می شود که به منظور عدم برگشت سیال در لوله نیاز به شیر مخصوص دارند. این شیرها برای عبور سیالات، تنها از یک طرف، طراحی می شوند. 

شیرهای پروانه ای و کشویی چدن نیز به منظور باز و بسته کردن جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرند. شیرآلات چدنی فشار شکن در تجهیزاتی مانند مخازن، بویلرها و... و همچنین در سیستم های لوله کشی به کار برده می شوند. کاربرد این نوع شیرها باعث می شود تا فشار موجود در لوله ها، کنترل و تنظیم شده و ایمنی لازم در فشارهای بالا تامین گردد. 

به طور کلی لوله مانیسمان، اتصالات مانیسمان و شیرآلات چدنی در صنایع مختلف، کاربرد فراوانی داشته و استفاده از آنها مزایا و فواید بسیاری دارد. این محصولات توسط شرکت های مختلف خارجی و داخلی تولید می شوند و برای خرید آنها بایستی دقت داشت که برند مورد نظر، معتبر و مجاز باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.