سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا ارز دیجیتال؟

 بر این اساس افراد به دنبال راهی برای سرمایه گذاری هستند که سود بیشتری نصیبشان شود و یا حداقل از بابت حفظ سرمایه‌ای که پس انداز کرده‌اند، اطمینان داشته باشند.

روش‌های سرمایه گذاری متنوعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. خرید و فروش رمز ارز و خرید و ذخیره سازی طلا جزو رایج‌ترین روش‌های سرمایه گذاری هستند.

در واقع ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی نوظهور و طلا به عنوان دارایی قدیمی پرطررفدارترین دارایی‌هایی هستند که قابلیت سرمایه گذاری روی آن‌ها وجود دارد. قطعاً این سؤال برایتان پیش خواهد آمد که سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا ارز دیجیتال؟ در ادامه مزیت‌ها و معایب سرمایه گذاری روی طلا و رمز ارز را بیان می‌کنیم تا به بهترین پاسخ برای این سؤال برسید.

وقتی به بررسی چگونگی سرمایه گذاری روی طلا و ارز دیجیتال و مقایسه این دو روش سرمایه گذاری می‌پردازیم، حتماً یک وجه تشابه بین طلا با رمز ارز وجود دارد. طلا یک روش پس انداز قدیمی است و حتی بسیاری از مردم از ذخیره سازی طلای فیزیکی به سودهای کلانی رسیده‌اند. نکته اینجا است که مردم یک آگاهی نسبی نسبت به شرایط پس انداز با طلای فیزیکی دارند.

در مورد ارز دیحیتال شرایط فرق می‌کند. رمز ارز یک دارایی نو ظهور است که تنها چند سال است وارد بازار سرمایه گذاری شده و با این حال عده زیادی در این بستر به سرمایه گذاری پرداخته‌اند. هر چند ارز دیحیتال تازه ظهور است اما وجه تشابه بسیاری با طلا دارد. تا جایی که سرمایه گذاران به ارز دیجیتالی مانند بیت کویت طلای دیجیتال می‌گویند.

افراد به دنبال دارایی هستند که با گذشت زمان ارزش آن‌ها حفظ شود. با توجه به این که ارز دیجیتال و طلا هر دو موجودی محدودی دارند، می‌توان کفت که با گذشت زمان از ارزش آن‌ها کم نمی‌شود. این نکته را در مورد سرمایه گذاری روی طلا و ارز دیجیتال به خاطر بسپارید که نه تنها این دو دارایی بلکه سرمایه گذاری روی هر نوع دارایی ریسک و چالش‌های خاص خود را دارد.

طلا قدمت دیرینه‌ای دارد و در هر برهه از زمان به عنوان یک فلز گرانبها و ارزشمند شناخته می‌شود. در خالی که بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال یک انقلاب تکنولوژیک را رقم زده‌اند و افرادی که این مسیر را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند جزو آن دسته از افرادی هستند که با بلند پروازی در انتظار افزایش چندین برابری ارزش رمز ارز نشسته‌اند و توقع دارند در آینده‌ای نزدیک ارزش رمز ارز از دلار آمریکا نیز بیشتر شود.

مزیت‌ها و معایب سرمایه گذاری روی طلا

وقتی صحبت از سرمایه گذاری روی طلا می‌شود، منظور خرید جواهرات نو و ذخیره سازی آن نیست. بلکه شما می‌توانید طلا دست دوم یا آب شده که بدون اجرت هستند را خرید و ذخیره کنید. البته این کار یکی از روش‌های سرمایه گذاری روی طلا است که شامل خرید فیزیکی طلا و سکه می‌شود. روش‌های دیگر به صورت گواهی سپرده طلا و سکه و همچنین صندوق سرمایه گذاری می‌شود.

از مزیت‌های این نوع سرمایه گذاری می‌توان به کسب سود بالای آن در دراز مدت و قدرت نقد شوندگی سریع آن اشاره کرد. در واقع شما می‌توانید هر زمان که به پول نقد احتیاج دارید، طلاهای ذخیرشده خود را به فروش برسانید. نکته دیگر این که خرید طلا دانش خاصی نمی‌طلبد. یعنی شما می‌توانید با هر مقدار پولی که در دست دارید چند گرم طلا خرید کرده و ذخیره کنید. ضمن این که با خرید طلا مانع از کاهش سرمایه و ارزش پول کشور می‌شوید.

طلا

سرمایه گذاری روی طلا معایبی نیز دارد. به عنوان مثال ممکن است در کوتاه مدت ضرر هنگفتی متحمل شوید. در روش خرید فیزیکی ریسک دزدیده شده طلا وجود دارد. قیمت سکه و طلا تحت تأثیر انبار و حوادث سیاسی جهان بالا و پایین می‌شود، یعنی اگر در جایی جنگ رخ دهد قیمت طلا افزایش می‌یابد. بنابراین قبل از سرمایه گذاری روی این دارایی  میزان حباب قیمت طلا را بررسی کنید تا در آینده متحمل ضرر و زیان نشوید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال

عمق کم بازار رمز ارزها سبب شده قیمت ارز به اخبار و احساسات وابسته باشد و هر خبر مثبت یا منفی بر قیمت این ارزها اثر می‌کذارد. با وجود چنین شرایطی حباب‌هایی در دوره‌های مختلف زمانی شکل می‌گیرد. سرمایه گذاران عمده رمز ارزها برای رسیدن به سود بیشتر با دست کاری کردن در این بازار ضرر و زیان بسیاری را به عده زیادی از سرمایه گذاران خرد وارد کرده و در قیمت ابن رمز ارزها تلاطم ایجاد می‌کنند.

سرمایه گذاری روی رمز ارزها و بهره‌گیری از سیستم بلاک چین در کشوری مانند ایران که اقتصاد آن تحت فشار شدید است، باید با احتیاط بیشتری انجام شود. بازار ارز دیجیتال قابل پیش بینی نیست. هر چند تحلیل کران رمز ارزها اظهار داشته‌اند که ارز دیحیتالی در آینده‌ای نزدیک با رشد چند برابری همراه خواهد بود. با این حال باید با دانش کافی و تحزیه و تحلیل تکنیکال در این راه سرمایه گذاری کنید.

افرادی که تمایل به سود بالا دارند، سرمایه بیشتری را در این راه انباشته می‌کنند اما افرادی که نگران ضرر و زیان خود هستند سرمایه کمتری را به خرید ارز دیحیتال اختصاص می‌دهند. بنابراین تمایل افراد به سود یا از دست دادن سرمایه در میزان سرمایه گذاری آن‌ها مؤثر است.به این نکته توجه کنید که بر خلاف سرمایه گذاری روی طلا و سایر دارایی‌های فیزیکی، هیچ نهادی مسئولیت از دست دادن سرمایه شما در رمز ارزها را به عهده نمی‌گیرد و تنها نهاد متمرکز همان سیستم بلاک چین است که تلاش می‌کند میزان هک و کلاهبرداری کم شود.

اگر نتوانید ارزش رمز ارز را تشخیص دهید، توانایی استفاده از آن را نخواهید یافت. تصور کنید اکر رمز یا کلید کیف پول ارز دیجیتال خود را فراموش کنید تمام سرمایه شما از بین خواهد رفت. بنابراین قبل از این که سرمایه خود را به خطر بیاندازید باید از نحوه کارکرد رمز ارز اطلاعات کامل داشته باشید.

در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار رمز ارز توسط هکرها ربوده شده است. ارز دیجیتال با وجود تمام مزایایی که دارد از چالش‌های بسیار زیادی برخوردار است که موارد ذکر شده تنها بخشی از آن است. رمز ارز هیچ ماهیت فیزیکی ندارد. تا کنون در تمام تعریف‌هایی که از ازر دیجیتال شده است تنها مزایای این پول مجازی ذکر شده است. به همین دلیل افراد از معایب آن اطلاع ندارند و بدون آگاهی وارد بازار ارزها می‌شوند.

با تمام چالش‌های بازار ارزها در سال‌های اخیر عده زیادی از مردم در این راه سرمایه گذاری کرده‌اند و کاملاً راضی هستند.‌ آزادی در پرداخت، دسترسی بین المللی، هزینه عملیاتی پایین، عدم وابستگی به سیاست‌ها، ناتوانی دولت‌ها در مصادره و بلوکه شدن رمز ارزها، شفافیت قراردادهای هوشمندانه از مزایای ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین است. ضمن این که افراد می‌توانند به صورت ناشناس از رمز ارز استفاده کنند و این در شرایطی که ایران تحت تحریم است، ایده آل می‌باشد.

سود حاصل از سرمایه گذاری روی طلا و  رمز ارز در سال‌های اخیر

طی دو سه سال اخیر که قیمت طلا با رشد چشمگیری همراه بود، سرمایه گذاری در آن نیز بسیار موفقیت آمیز بود و افرادی که در بازار طلا سرمایه گذاری کردن بودند، کاملاً رضایت داشتند. از طرفی تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال خیلی بهتر از سرمایه گذاری روی طلا است چون در مدت زمان کوتاهی که از ظهور آن می‌گذرد طرفداران بسیاری یافته است.

بر اساس آمار تعداد سرمایه گذاران روی ارز دیجیتال به صورت دقیقه‌ای افزایش می‌یابد. جالب اینجا است که تحلیل گران اعتقاد دارند قیمت رمز ارزها در آینده بیشتر هم خواهد شد. در حالی که افزایش قیمت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزها به شرایط متعددی بستگی دارد که تحقق آن زمان بر خواهد بود. با  وجود این که تحلیل گران مردم را به خرید و نگهداری ارز تشویق می‌کنند، بانک ها و سرمایه گذاران بزرگ به خرید طلا و ذخیره سازی آن می‌پردازنند.

بیت کوین

این نکته را در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری روی طلا در هر برهه از زمان و در کنار هر نوع بازار سرمایه گذاری ریسک کمتری دارد. تجربه نشان می‌دهد که قیمت طلا همچنان روند صعودی خواهد داشت چون منابع آن محدود بوده و روز به روز در حال کاهش است. بنابراین می‌توان ارزشمند شدن طلا را بهتر درک کرد.

در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت اگر به دنبال سرمایه گذاری امن بدون پاداش پر ریسک هستید، سرمایه گذاری در بازار طلا بهتر است اما اگر به دنبال سود بیشتر بوده و به افزایش قیمت ارز دیجیتال در آینده امیدوار هستید، بر روی بازار ارز سرمایه گذاری کنید.‌ پیش بینی شده است که طی چند سال آینده طلا ارزش بیشتری نسبت به ازر دیجیتال می‌یابد.

برای سرمایه گذاری روی طلا از کجا طلا بخریم؟

شما می‌توانید برای خرید انواع طلا به صورت نقد و اقساط به سایت زر‌ طلا گلد مراجعه کرده و در سایت این گالری انواع طلاهای ظریف و خاص را مشاهده کنید. این گالری در تلاش است که مشتریان آن تجربه خوبی از خرید طلا داشته  باشند. بنابراین می‌توانید باکیفیت‌ترین و زیباترین جواهرات را با قیمت عالی از سایت زرطلا گلد خرید کنید. علاوه بر آن می‌توانید از تجربیات تیم فروش زرطلا گلد برای سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنید.

https://zartalagold.ir/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.