اهمیت دریافت ایزو در دنیای کسب و کار

 اما برای دستیابی به اعتماد مشتریان لازم است که هر صنفی نسبت به اخذ ایزو و اخذ گواهینامه استاندارد سازی اقدام کند.

 امروزه تنها شناسایی نیاز بازار و تولید محصول نمی تواند نقشی در موفقیت شرکت ها داشته باشد. بلکه در درجه اول باید محصولی که روانه بازار می شود کیفیت بالایی داشته باشد و برند آن در ذهن مشتری ماندگار شود که دریافت گواهینامه می تواند نقش موثری در این پروسه داشته باشد‌.

 رایج ترین گواهینامه های موجود شامل ایزو ۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱، ۱۸۰۰۱، HACCP، HSE هستند که هر کدام دارای اصول خاصی می باشد و برای صنف مشخصی طراحی شده اند. امروزه برای سهولت در دریافت ایزو مجموعه های بسیاری انجام این گونه امورات را بر عهده دارند تا در ابتدا شرایط شرکت را بررسی کنند و سپس استانداردهای لازم را برای آن پیاده می کنند.

امتیازات دریافت ایزو

گواهینامه

امتیازات دریافت ایزو

تمام شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات و محصولات به فکر ارتقای کیفیت محصولات و خدمات هستند. دریافت گواهینامه ایزو در هر کار و پروژه ای لازم است چون با استاندارد سازی هزینه های تولید کاهش پیدا می کند و کیفیت محصولات و خدمات بیشتر می شود. زمانی که یک سازمان گواهینامه ایزو دریافت می کند امتیاز خود را در مناقصات بالا می برد. 

دریافت گواهینامه ایزو از مراکز معتبری نظیر ایزوسیستم راهی هموار برای شرکت ها و سازمان ها می باشد و داشتن آن ضمانتی مطمئن برای سازمان ها و شرکت‌ها می باشد تا خدمات و محصولات باکیفیت خود را در بازار عرضه کنند و در واقع امتیازی برتر برای این ارگان ها محسوب می شود.

مدیران و تولید کنندگان مجموعه های کوچک و بزرگ از طریق استانداردهای تعین شده و رعایت آن ها در بخش های مختلف مدیریت، کیفیت، ایمنی، بهداشت و محیط زیست می توانند اعتماد خریداران را کسب کنند. در واقع دارندگان گواهینامه ایزو می توانند پیشرفت و توسعه در مجموعه خود را تداوم ببخشند و امتیازات ارزنده ای کسب کنند که یکی از این امتیازات پیروزی در مناقصات است که به وفور دیده می شود. 

واژه های پر کاربرد و اساسی در ایزو

قبل از اینکه اقدام به دریافت ایزو کنید لازم است که با واژه های رایج و پرکاربردی که در استاندارسازی اهمیت دارند آشنا شوید.

کیفیت: کیفیت در واقع در برگیرنده ی ویژگی های یک محصول است ویژگی هایی که منجر به رضایت مشتری باشد و با استانداردهای ایزو مطابقت داشته باشد. اگر یک محصول بتواند نیازها مشتری را برآورده کند و الزامات قانونی هم در آن رعایت شده باشد با کیفیت است.

عرضه کننده: تولید کنندگان، پیمانکاران، فروشندگان و ... در دسته عرضه کنندگان قرار دارند چون محصول یا خدمتی را ارائه می دهند.

مشتری: دریافت کننده محصول و خدمات مشتری نامیده می شود. یک مشتری می تواند نه تنها نقش دریافت کننده محصول و خدمات باشد بلکه می تواند با انجام فرآیندی بر روی محصول دوباره آن را به یک مشتری دیگر تحویل دهد.

مصرف کننده: همانطور که از نام کلمه پیداست هر سازمان با هر شخصی که  استفاده کننده از محصول باشد، Consumer یا مصرف کننده نامیده می شود.

خدمت: خدمات برخلاف محصولات فرآیندی هستند که قابل لمس نیستند و فقط توسط عقل قابل فهم است.

تولید: مجموعه ای از فرایندها که قابل لمس هستند و از طریق حواس پنجگانه قابل درک و فهم هستند.

روش اجرایی: انجام هر کاری نیازمند به کار بردن یک روش اجرایی مشخص است و این روش ممکن است برای چندین واحد موثر واقع شود.

دستورالعمل : روشی که تنها برای یک واحد کاری و انجام همان واحد باشد.

عدم انطباق: در هر سازمانی قوانین و مقررات دستورالعمل ها و استانداردهای فنی تحت عنوان نیازمندی وجود دارند که برآورده نشدن این نیازمندی ها در سازمان را عدم انطباق می گویند.

اقدام اصلاحی: در پاره از مواقع در یک سازمان اقدامات و موضوعاتی مطرح می شود که مطابق با خواسته شرکت نیست در چنین مواردی باید این موضوعات اصلاح شوند.

اقدام پیشگیرانه: این واژه در ایزو به معنی پیشگیری از بروز مشکل است. یعنی عوامل یا علت  هایی که باعث ایجاد مشکل هستند را شناسایی و رفع کرد.

تاثیر گواهینامه ایزو در برند سازی

برند سازی

تاثیر گواهینامه ایزو در برند سازی

دریافت ایزو برای صنعت برندینگ یک گام مهم و اساسی در این حوزه می باشد. سازمان استاندارد سازی در سال ۲۰۰۷ ایزو ۱۰۶۶۸ را برای ارزیابی پولی برند و نام تجاری تعریف کرد. بر اساس این استاندار باید حتما برندهایی که توسط افراد مورد ارزیابی قرار می گیرند باید قبل از ارزیابی دلیل انجام این کار بیان شود. دلیل انجام این کار این است که افرادی که گزارش نهایی ارزش گذاری یک برند را مشاهده می کند با ارزش واقعی آن آشنا می شوند. 

امروزه برندسازی منجر به افزایش ارزش شرکت ها می شود و اگر برند در سطح جهانی ارزش آن درک شود به پیشرفت و موفقیت زیادی دست پیدا می کند. ممکن است ارزش گذاری برای یک کمپانی تا حدودی مشکل باشد. برند یک شرکت به عنوان سرمایه اقتصادی است که کنترل و مراقبت از آن سهم به سزایی در پیشبرد اهداف سازمان دارد. ایجاد تمایز یکی از اهداف اصلی برند ها می باشد. اخذ ایزو می تواند یک برند را قوی و شک و تردید مشتریان نسبت به آن را از بین ببرد. برندهای بزرگی چون اپل، سونی، سامسونگ و ... تنها با رعایت اصول استاندارد سازی توانسته اند کیفیت خود را اثبات کند و در بازاریابی نقش موثری داشته باشند.

نمایندگی و مدیریت فعال اخذ ایزو در ایران

گواهینامه ایزو

نمایندگی فعال اخذ ایزو در ایران

برای دریافت ایزو مراجع معتبر بسیاری ثبت شده اند. مراجعی که اعضای نهاد بین المللی IAF یا  ASCB هستند قابلیت صدور گواهینامه  معتبر را دارند. برای هر یک از این مراجع مجوز صدور چند ایزو صادر می شود. 

گواهینامه ایزو صادر شده از این مراجع دارای بالاترین سطح اعتبار می باشد.

 پس با تمام این تفاسیر می توان ابتدا از مراجع معتبر مشاوره لازم را دریافت کرد سپس با توجه به نوع سازمان و فعالیت آن برای اخذ گواهینامه مرتبط اقدام کرد. مرکز مشاور مدیریت ایزوسیستم با آدرس وب سایت

isosystem یک مرجع مطمئن برای سازمان ها و شرکت هایی است که در شرف اخذ گواهینامه هستند.  همین امروز می توانید با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ از خدمات مشاوره رایگان ایزوسیستم بهره مند شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.