«بحران نیروی انسانی» به روایت شرکت‌ها و کارخانه‌ها بزرگ ایران

 در این نشست نمایندگانی از شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبری چون ایرانسل، دیجی‌کالا، کاله، بهروز، همراه اول، آپ، اسنپ، کافه بازار، های‌وب، گلرنگ، سن‌ایچ و ... به همراه نمایندگانی از دانشگاه‌های سراسر کشور و همچنین برخی از اعضای اتاق‌های بازرگانی شهر‌های مختلف ایران، حضور داشتند.

ایران‌تلنت به عنوان بزرگ‌ترین مرجع استخدامی کشور در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در مواجهه با بحران نیروی انسانی، ضمن معرفی محصول تلنت‌کوچ برای تسهیل ارتباط دانشگاه و صنعت، این رویداد را با هدف بیان مشکلات و تبادل تجربیات موفق در حل بحران نیروی انسانی برگزار کرد که گزارش کامل آن را نیز می‌توانید در بلاگ تلنت‌کوچ بخوانید.

مهاجرت یکی از عوامل مهم بحران نیروی انسانی

حمید پورجم، مدیر منابع انسانی شرکت کافه بازار در آغاز این نشست ضمن بررسی بحران نیروی انسانی در ایران ، گفت: «در مورد بحران نیروی انسانی باید این را در نظر بگیریم که این مشکل به یک‌باره به وجود نیامده و باید در مورد تصمیمات و اتفاقاتی که موجب این بحران شده‌اند تحقیق کرد. مشکلات اقتصادی ایران دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و مهاجرت در اثر این مشکلات، باعث بحران نیروی انسانی در کشور می‌شود. البته که مهاجرت، همیشه وجود داشته اما تشدید مشکلات، باعث موج جدید مهاجرت‌ها شده و با بهبود وضعیت شیوع کرونا، باز هم موج جدیدی از مهاجرت‌ها را خواهیم داشت و این مساله، بحران را جدی‌تر می‌کند.» 

وی ادامه داد: «از سمت دیگر با توانمند نبودن نیروی کار برای اشتغال در صنعت مواجه هستیم؛ وقتی دانشگاه خودش را نسبت به سنجش صحیح خروجی دانشگاه پاسخگو نمی‌داند و این موضوع را بررسی نمی‌کند که آیا خروجی دانشگاه، متناسب با صنعت است یا خیر. به روز نبودن سیلابس درسی و عدم ارتباط آنها با صنعت را هم می‌توان ریشه‌های دیگر این بحران دانست.»

جذب نیروی متخصص؛ چالش‌ اصلی منابع انسانی

در ادامه این نشست فرشاد اصلانی، مدیر استعدادیابی شرکت ایرانسل نیز به معضل نیروی انسانی در بازار کار ایران پرداخت و گفت: به طور کلی با توجه به پدیده مهاجرت و همچنین کاهش نیروی متخصص در بازار کار، جذب نیرو به یکی از چالش‌های اصلی منابع انسانی شرکت‌ها تبدیل شده است. ما برای مواجهه با این مشکل به پیمانکاری نیاز داشتیم که در تمام مراحل پروژه از معرفی طرح، ارزیابی کارآموزها و گرفتن آزمون‌های خاص کمک کند و در حوزه آموزش و پروش این افراد نیز نیاز به یک طرح داشتیم که در همکاری با مجموعه ایران‌تلنت در قالب محصول تلنت‌کوچ به نتایج خوبی رسیدیم.»

همکاری موفق ایرانسل و ایران تلنت در جذب کارآموز 

وی افزود: «در مرحله اول با توجه به هویت برند ایرانسل، یک صفحه اختصاصی در سایت تلنت‌‎کوچ برای ایرانسل ایجاد شد که از طریق آن افراد با فرآیند جذب کارآموز برای ایرانسل آشنا شوند و رزومه خود را برای دسته شغلی مورد نظر ارسال کنند. در مرحله بعد با توجه به اهمیت مهارت زبان انگلیسی در شرکت ایرانسل به عنوان یک شرکت اینترنشنال، نیاز به سنجش سطح مهارت زبان انگلیسی افراد داشتیم. بعد از برگزاری آزمون زبان توسط ایران تلنت، افراد با توجه به نتیجه آزمون و معیارهای ارزیابی رزومه‌ها رتبه‌بندی شدند.

بر اساس نتایج مصاحبه‌ها ۵۰ نفر نهایی به عنوان کارآموز به ایرانسل معرفی شدند و در ۵ دسته شغلی شروع به فعالیت کردند. برای معرفی طرح و اطلاع‌رسانی به جامعه مخاطب از رسانه‌های مختلفی استفاده شد. از رسانه‌های ایرانسل و ایران تلنت گرفته تا معرفی این طرح در دانشگاه‌ها که در نتیجه این اطلاع‌رسانی ۳۰۰۰ رزومه از رشته‌های مختلف به دست کارشناسان رسید. برگزاری این طرح منجر به این شد که برند کارفرمایی ایرانسل در جامعه دانشگاهی و بین نیروهای جونیور بیشتر تقویت شود.»

انتخاب و ارزیابی کارآموز در ایران تلنت

در ادامه آسیه حاتمی، مدیرعامل ایران تلنت در مورد کارهای این مجموعه برای حل بحران نیروی انسانی و همکاری با شرکت‌ها اشاره کرد؛ ایران ‌تلنت به عنوان بزرگ‌ترین مرجع استخدامی کشور، در قدم اول، برای حل بحران نیروی انسانی، به فرهنگ سازی درمیان شرکت‌ها پرداخته و سعی کرده آنها را متقاعد کند که پرورش نیرو برای مدیریت بخش‌های مختلف یک شرکت، کاری بر عهده کارفرماهاست.

انتخاب و ارزیابی کارآموز یا نیروی تازه فارغ التحصیل یکی دیگر از خدماتی است که ایران تلنت در این راستا به طور اختصاصی و طی برنامه های همکاری با شرکت‌ها به آنها ارائه می‌دهد. به گفته وی نیازهای اولیه سازمان و معیارهای مورد نظر شرکت‌ها در جلسات مختلف با آنها استخراج می‌شود. بر اساس این اطلاعات، سیستم و استراتژی‌های لازم چیده می‌شود. در قدم بعدی کمپین‌های مارکتینگ اجرا و رزومه‌ها جمع‌آوری می‌شوند و در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به تجربه موفق همکاری با ایرانسل در جذب نیرو از دانشگاه‌‌‌ها گفت: «ایران تلنت در زمینه معرفی طرح، ارزیابی کارآموز، گرفتن آزمون‌های خاص؛ و پس از جذب در حوزه آموزش و پرورش افراد همواره در کنار شرکت‌هاست. پروژه‌ای که با ایرانسل داشتیم نیز در همین راستا بود که خوشبختانه منجر به اتفاقات بسیار مثبتی شد. در ادامه نیز این روند را برای ارتباط هرچه بیشتر نیروهای جوان دانشگاهی با دیگر شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.»

تجربه دیجی‌کالا از ارتباط با دانشگاه

فرشته کسرایی نیز در این نشست از تجربه همکاری دیجی‌کلا با دانشگاه‌های شناخته شده کشور گفت: «در ارتباط با دانشگاه، برای ترغیب دانشجویان، بازدید هفتگی مرکز پردازش دیجی‌کالا را برای آنها برگزار کردیم و هر پنج شنبه میزبان آنها و اساتیدشان می‌شدیم. این برنامه باعث جذب افراد توانمندی به دیجی کالا شد. من از ارتباط با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان تجربه فوق‌العاده‌ای داشتم و تجربه کار کردن با کارآموزان بسیار متفاوت بود. آنها بسیار سریع و باهوشند و عاشق تحقیق کردن. اگر روی این افراد سرمایه‌گذاری درستی شود و در شرکت برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های تخصصی و نرم برای‌شان تعریف شود بسیار خوب عمل می‌کنند.»

*شرکت‌ها به دانشگاه‌ها اعتماد بیشتری کنند

مینا محمدخانی مدیردفتر انتقال فناوری دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز با تاکید بر اینکه شرکت‌ها و کارخانه‌ها باید به دانشگاه اعتماد بیشتری کنند، گفت: ما نیاز داریم که مدیران منابع انسانی شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای دانشگاه وقت بگذراند واز عوامل ذی‌ربط برای جذب نیروی انسانی کمک بخواهند. متاسفانه ما به تجربه در سالیان قبل وقتی با شرکت‌هایی ارتباط می گرفتیم، ذهنیت اشتباهی داشتند که دانشگاه فقط از ما پول می‌خواهد. درحالی که اصلا هدف ما این نبود و قصد داشتیم ضمن کمک به دانشجویان برای ورود به بازار کار به شرکت‌ها نیز در جذب نیروهای متخصص بهترین کمک را کنیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر این وضعیت اندکی بهتر شده و ارتباط بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها امیدوارکننده‌تر از قبل است. 

*ایران تلنت در نقش مترجم بین دانشگاه و صنعت

محمدصادق شفیعی مدیر مرکز نوآوری دانشگاه تهران نیز در همین ارتباط گفت: «ما بردی در دانشگاه شکل دادیم که مدیران و مسئولان در صنایع مختلف از ایران و خارج از ایران حضور دارند. در این برد استراتژی‌های حرکت را در طول ۴ سال گذشته چیدیم و از تجربیات مسئولان و مدیران استفاده کردیم. یکی از تغییرات این بود که درس کارگاه عمومی‌ رشته مهندسی برق را به درس آموزش مهارت‌های ارتباطی، تبدیل کردیم تا دانشجویان در مورد مهارت‌های نرم آموزش ببینند. در کلاس‌های درسی مدرسانی از صنایع مرتبط آوردیم تا دانشجویان با بخش‌های مختلف صنایع آشنا شوند. »

وی افزود: «این مدل قابل تکرار است اما اگر قرار باشد افرادی که این کار را انجام می‌دهند صرفا در قالب نماینده دانشگاه باشند، احتمالا طرح در جایی متوقف می‌شود. چرا که شرایط و مدیریت در دانشگاه‌ها ثبات خاصی ندارد. در این شرایط به تسهیل‌گرانی در خارج از دانشگاه نیاز است. مجموعه‌های خصوص مانند ایران تلنت که در حوزه استخدام، امور را تسهیل می‌کنند. زبان صنعت و دانشگاه کاملا متفاوت است و فضای ارتباط بین آنها تفاوت‌هایی جدی دارد. صنعت به دنبال سرعت است و نتیجه می‌خواهد اما دانشگاه دید بلندمدت و فضای تکنولوژیک دارد. این دو برای ارتباط با یکدیگر به یک مترجم نیاز دارند که باید حتی در خارج از دانشگاه جستجو شود.»

در انتهای این رویداد به منظور ایجاد ارتباط هر چه بیشتر میان مسئولان و مدیران در دانشگاه‌ها، صنایع و نهادهای دولتی و اتاق‌های بازرگانی، فضایی برای تعامل آنها به صورت آنلاین ایجاد شد تا هر یک از افراد حاضر، تجربیات خود را در زمینه حل بحران نیروی کار و آموزش نیرو با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.