راهکارهای آنلاین برای کم کردن فاصله دانشگاه و صنعت

آسیه حاتمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان این موضوع که برگزاری نمایشگاه‌های کار و فرصت‌های شغلی یکی از رویدادهای مورد توجه کارفرمایان و کارجویان در چند سال اخیر بود، گفت: در حال حاضر برگزاری نمایشگاه کار، به‌صورت فیزیکی و حضوری همچون سایر موارد مشابه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، از سوی نهادهای ذی‌ربط ممنوع شده و بر اساس شواهد و قرائن موجود، این روال همچنان ادامه خواهد داشت، اما راهکار ارائه شده از سوی سامانه تلنت کوچ با عنوان «نمایشگاه آنلاین کار» نوشدارویی است که باید غنیمت شمرده شود.

به گفته حاتمی باتوجه به برگزاری چند دوره مشابه از این نمایشگاه به‌صورت عمومی یا تخصصی و استقبال بسیار خوب از سوی کارفرمایان و کارجویان، بهترین زمان ممکن برای استفاده از ظرفیت طراحی شده همین روزهای کرونایی است تا افراد، بدون حضور فیزیکی با هم ارتباط داشته و به رفع نیازهای شغلی خود بپردازند. مدیر عامل ایران تلنت در مورد شکل و نوع تبادل اطلاعات کارفرمایان و کارجویان اظهار کرد: روال به این صورت است که شرکت‌ها در قالب غرفه‌های مجازی اقدام به انتشار فراخوان استخدام کرده و کارجویانِ ثبت‌نام کرده در سامانه هم به بازدید مجازی خواهند پرداخت. در ادامه، کارجویان و کارفرمایان در زمان‌های تعیین شده باهم به‌صورت آنلاین و ویدئویی دیدار کرده و اطلاعات مورد نیاز را با یکدیگر تبادل می‌کنند. نتیجه کار این می‌شود که افراد با تجارب و تحصیلات مرتبط جذب بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند و در این میان نیز مخاطره‌ای از برخورد نزدیک افراد باهم و عدم رعایت فاصله اجتماعی شکل نخواهد گرفت.

حاتمی در ادامه این گزارش آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را سالانه حدود یک میلیون دانشجو تخمین زد و افزود: ایران جزو رتبه‌های برتر چاپ مقالات علمی در آسیا و جهان است. پس کمبود مهارت و توانمندی در کشوری با این حجم از آموزش جای سوال داشت. شرکت‌ها در پاسخ به این معضل، دانشگاه‌ها را مقصر برای سطح و نوع آموزش می‌دانستند و از طرفی دانشگاه‌ها میزان سطح دانش و تکنولوژی صنایع را پایین ارزیابی می‌کردند. در این بین مقصر هر که بود، ایران تلنت خلأ را در ارتباط بین صنعت و دانشگاه دید و تصمیم گرفت حلقه مفقوده‌ این ارتباط باشد، از همین رو محصول جدید خود را با نام talentcoach.ir وارد بازار کرد.

وی در مورد ارتباط موثر دانشگاه و صنعت کشور گفت: با این ماموریت جدید، ایران تلنت تلاش کرد دانشجویان در زمانی که مشغول به تحصیل هستند ارتباط موثر با صنعت برقرار کنند، با این هدف که نه تنها مسیر شغلی پس از فارغ‌التحصیلی را بیشتر بشناسند، بلکه بتوانند با مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار و دنیای حرفه‌ای آشنا شوند، اما با تمام این اوصاف، به‌جز تعداد محدودی از دانشگاه‌ها، مابقی اولویت خود را آموزش قرار داده و کمبود بودجه را بهانه‌ای برای عدم سرمایه‌گذاری روی مهارت، اشتغال و کارآموزی دانشجویان می‌دانستند و این بود که موفقیت بزرگی در برقراری رابطه‌ای اثربخش و پایدار با صنعت کسب نکردند.

 وی تاکید کرد: در این میان، تنها دانشگاهی که با صرف انرژی زیاد اقدام به انتقال کل فرآیند دستی کارآموزی خود به اتوماسیون کارآموزی «تلنت کوچ» کرد، پردیس فنی دانشگاه تهران بود و با این تغییر، پیشرو در برقراری ارتباط بین استاد با صنایع و پروژه‌های کارآموزی شد. دانشگاه دیگر دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) بود که با تعریف پروژه رصد دانش‌آموختگان تلاش کرد کیفیت و اثربخشی آموزش را در اشتغال فارغ‌التحصیلان بررسی کند و با استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان، ارتباط نزدیک‌تری بین دانشگاه و صنعت برقرار کند. 

مدیرعامل ایران تلنت در ارتباط با شیوع ویروس کرونا و مواجهه با شرایطی که امید به باز شدن موسسه‌های آموزشی نیست، گفت: با وجود اینکه دانشگاه‌ها ناچار به برگزاری کلاس‌های آنلاین شده‌اند، آنچه همچنان مشکل لاینحل دانشگاه‌ها باقی ماند، دروس عملی و دوره کارآموزی و همچنین هر گونه ارتباط با صنعت است که به‌واسطه مشکلات ناشی از کرونا، از قبل هم مشکل‌سازتر شده است. این شرایط بحرانی، خود دلیلی شد تا دانشگاه‌ها مشتاق استفاده از پلت‌فرم ارتباط با صنعت ایران تلنت شوند تا بتوانند به کمک اتوماسیون کارآموزی، چالش‌های موجود در حوزه کارآموزی دانشجویان برای سال ٩٩ را وارد فاز اجرایی کنند و در همین راستا بتوانند ارتباط بین دانشگاه، استادان و صنعت را برقرار کنند. حاتمی با اشاره به راهکار ایران تلنت برای ارتباط صنعت و دانشگاه در شرایط کرونا اظهار کرد: در شرایط موجود که ارتباطات فیزیکی و حضور در سطح جامعه به یکی از دغدغه‌های عمومی تبدیل شده است، ایران تلنت راهکارهایی برای پر کردن خلأ ارتباطی صنعت و دانشگاه دارد که محدود به اتوماسیون کارآموزی نیست و مورد استقبال دانشگاه‌های سراسر کشور قرار گرفته است که سامانه اشتغال و مهارت‌افزایی و همچنین رصد دانش‌آموختگان از جمله این راهکارها است.