آیا سفر کردن رابطه عاطفی شما را بهبود می‌بخشد؟

 اما این را می‌دانید که افزون بر سیر کردن و خوش‌گذراندن در سفر، مسافرت بر زیست و رابطه عاطفی شما نیز اثر سازنده دارد؟ با وجود این‌که افراد به علل گوناگونی مثل کار و تفریح بلیط هواپیما، قطار و یا اتوبوس می‌خرند و سفر می‌کنند، از دیگر علل اساسی مسافرت کردن می تواند بهبود رابطه عاطفی‌تان باشد.

اما دقیقا چگونه سفر کردن، می‌تواند سبب بهبود رابطه عاطفی شما شود؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

شناخت بیشتر و کشف خود

هر روز که از خانه خارج می‌شویم و در تکاپوی زندگی در تلاش هستیم تا به وظایفمان برسیم، گویی زندگی ما به نوعی حباب تبدیل شده که خروج از آن برای ما سخت شده است. این حباب می‌تواند برای شما تحت عنوان "منطقه امن" آشنا باشد. مسافرت به خارج از منطقه امن شما، تجربه ای چشم نواز است که به شما درس هایی از خودکفایی و درک اهمیت ارزش هایی که در زندگی دارید (از جمله روابط عاطفی شما) می‌دهد. 

وقتی شما از این منطقه با سفر کردن بیرون می‌روید، نسبت به خودتان شناخت بیشتری پیدا می‌کنید  و همین موضوع در مورد هم‌سفر شما هم اتفاق می افتد. او نیز نسبت به خود به شناخت بیشتری می‌رسد و همواره شناخت خود در تقویت رابطه عاطفی با دیگران جزء گام‌های اولیه و موثر است.

خلق خاطرات یگانه با هم

 صرف نظر از این‌که با چه کسانی سفر می‌کنید، در آن زمانی که دارید با هم‌سفرهایتان به گشت و گذار می‌پردازید، خاطرات به یاد ماندنی نیز برای هم خلق می‌کنید. در حالی که مسافرت می تواند گاهی اوقات برای یک رابطه چالش برانگیز باشد، روانشناسان می‌گویند استرسی که زوجین باید در طول سفر مدیریت کنند به آنها کمک می‌کند چیزهای زیادی درباره یکدیگر یاد بگیرند.

گزارش شده است که این نوع استرس در حفظ رابطه موثر است. هنگام مواجهه با عوامل استرس‌زای کوچک در سفر، زوجین مقاومت بیشتری در برابر استرس پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند چگونه با هم از موانع عبور کنند.

در سفر بیشتر شریک عاطفی خود را می‌شناسید

سفر کردن در کنار این‌که سبب می‌شود شما حس هم‌دردی بیشتری در مورد اطرافیان خود پیدا کنید، یک فرصت فوق‌العاده برای شناخت شریک عاطفی شماست. 

با این حال، بسیاری از روانشناسان ادعا می‌کنند که سفر نه تنها صفات خوب شریک عاطفی زندگی شما را نشان می‌دهد، بلکه ویژگی‌هایی که ترجیح می دهید مورد توجه قرار نگیرد را نیز برای هم آشکار می‌کند. با وجود این، اگر بعد از مسافرت با هم، دیدید که شما و همسرتان با هم سازگار نیستید، می‌توانید رابطه‌ای را که نمی‌خواهید در آن قرار داشته باشید را پایان دهید. 

دلسوزتر شدن انسان

ما اغلب تمایل داریم کمی خودخواه و خودشیفته شویم که این امر اغلب بر زندگی و روابط ما تأثیر منفی می‌گذارد. مسافرت می تواند کاملا ذهنیت شما را تغییر دهد، انتقاد شما را کمتر کند و همدردی و هم‌حسی شما با دیگران را افزایش دهد. هنگام مسافرت با سنت ها و هنجارهای مختلف رفتاری روبرو می شوید که باعث می‌شود بپذیرید در همه چیز تنوع و تفاوت وجود دارد.

بعد از این‌که مدتی را به مسافرت سپری کردید، متوجه خواهید شد که چگونه طرز تفکر شما تغییر کرده است و بر همه جنبه‌های زندگی از جمله شغل شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت. کلارا جنکینز ، متخصص منابع انسانی می گوید: "ما متوجه شده‌ایم کارمندانی که غالبا مسافرت می‌کنند، نسبت به کسانی که مسافرت ندارند، بازیکنان تیمی بهتری هستند." این امر به درک تنوع مربوط می‌شود که سفر به شما یاد می‌دهد.

سفر کردن و کمک به افزایش عزت نفس شما

مسافرت در مورد خودکفایی به شما می‌آموزد و به شما کمک می‌کند درک کنید که می‌توانید به هر هدفی که می‌خواهید برسید. یک تجربه جدید می‌تواند در ایجاد اعتماد به نفس به شما کمک کند، زیرا با تصمیمات جدیدی روبرو هستید که قبلا هرگز مجبور به اتخاذ آنها نبودید.

مسافرت جای تردید نیست، بنابراین هر حرکتی که انجام می‌دهید باید محکم و مطمئن باشد. بنابراین صرف‌نظر از این‌که با شریک زندگی خود سفر می‌کنید یا تنها، بیشتر باید به تصمیمات خود اعتماد کنید. هنگام مسافرت هم‌چنین متوجه خواهید شد که افرادی که در خارج از کشور ملاقات می‌کنید تمرکز کمتری بر ظاهر شما دارند و توجه بیشتری به شما و آن‌چه که می‌گویید دارند. این به شما کمک می‌کند تا کمبودهای خود را فراموش کرده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

سفر مسیر است نه مقصد

به جای تمرکز روی مقصد نهایی سفر خود، سعی کنید از هر لحظه سفر از همان ابتدا از جمله آماده‌سازی، سفر و هر برخوردی که دارید لذت ببرید. با این کار، لذت بردن از چیزهای کوچک‌تر و قدردانی از هر لحظه از زندگی برای شما ساده‌تر خواهد شد. مسافرت به ما می‌آموزد که چگونه به چیزهایی که داریم بها دهیم و چگونه از خودمان قدردانی کنیم و به همین دلیل باید لحظه لحظه آن را گرامی بداریم.

سفرکردن مزایای بلندمدتی برای زوج ها دارد

تحقیقات نشان می‌دهند زوج‌هایی که با هم به سفر می‌روند، از رابطه عاطفی خود رضایت بیشتری نسبت به زوج‌هایی که کمتر با هم سفر می‌کنند یا اصلا با هم سفر نمی‌کنند دارند. در این بررسی، ۸۶٪ پاسخ دهندگانی که به صورت زوجی سفر می‌کردند معتقد بودند که رابطه عاشقانه در رابطه آنها هنوز زنده است، در مقایسه با ۷۳٪ از پاسخ دهندگانی که با هم سفر نمی‌کردند.

۹۴٪ پاسخ‌دهندگانی که به صورت زوج سفر می‌کردند اعلام کردند که نسبت به شریک عاطفی خود حس نزدیکی بیشتری دارند در مقایسه تنها ۸۶٪ درصد از پاسخ‌دهندگانی که با هم سفر نمی‌کردند این حس را گزارش کردند.

 ۸۴٪ از پاسخ دهندگانی که به صورت زوج سفر می‌کردند این عقیده را دارند که آن‌ها زمان باکیفیتی را با هم می‌گذرانند، در حالی که این عدد در مورد پاسخ دهندگانی که این کار را نمی‌کنند، تنها ۷۰ درصد است.

علاوه بر این، زوج‌هایی که با هم سفر می‌کنند بیشتر احتمال دارد اعلام کنند که اهداف و خواسته‌های مشابهی دارند، همچنین تعادل زمانی مطلوبی در با هم و جدا از هم بودن دارند و سرگرمی ها و علایق مشترکی نیز دارند. آن‌ها هم‌چنین در مورد چگونگی صرف پول توافق بیشتری با هم دارند، آنها با یکدیگر می‌خندند و با هم سرگرم می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین اختلافات را به خوبی کنترل می‌کنند و بیشتر اعلام می‌کنند که شریک زندگی آنها صبور است. آن‌ها این حس را دارند که شریک عاطفی آن‌ها بهترین دوستشان است.

سخن آخر

سفر کردن به خودی خود لذت‌بخش است و چه بسا اگر با شریک عاطفی باشد و منجر به تقویت رابطه شما شود، لذت‌بخش‌تر نیز خواهد بود. این موضوع با ایجاد خاطرات مشترک بین شما، حل چالش‌های سفر با هم، شناخت بیشتر خودتان و یکدیگر محقق می‌شود. لحظه‌هایی بی‌نظیر که می‌توانید بارها و بارها با مرور آن‌ با خانواده‌ از آن‌ها لذت ببرید. مقصد سفر بعدی شما با شریک عاطفیتان کجاست؟ می‌توانید تجربیات لذت‌بخش خودتان را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.