سیستم بارکدخوان برای مدیریت بهتر انبار

در گذشته از سازو کارهای دستی برای کنترل، مدیریت و ردیابی موجودی استفاده می‌شد. در روش‌های سنتی و دستی احتمال بروز خطا و اشتباه بسیار زیاد است. امروزه سیستم‌های بارکدی یک روش دقیق و مقرون به صرفه برای مدیریت  ردیابی موجودی می‌باشد. در سیستم‌های هوشمند ومکانیزه هر کالا به واسطه بارکدش دارای یک شناسنامه می‌شود. ابزاری که برای رمزگشایی بارکدها مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه بارکدخوان و یا هندهلد است.

بارکد چیست؟

به زبان ساده، بارکد تصویر یک بعدی یا دو بعدی است که با استفاده از آن می‌توان اعداد، حروف، تصویر، لینک و ... را رمزنگاری کرد. اطلاعات ذخیره شده در بارکد را با استفاده از دستگاه بارکدخوان یا هندهلد بلافاصله می‌توان به کامپیوتر انتقال داد.

بارکد های خطی یا میله‌ای 1D: بارکدهای یک بعدی از خطوط سیاه عمودی تشکیل شده‌اند و فضای بین خطوط به اسکنر اجازه می‌دهد تا محصول را شناسایی کند.

بارکد دو بعدی (2D): بارکدهای دو بعدی معمولاً به شکل مربع شکل هستند و از نقاط و اشکال مختلفی تشکیل شده اند که اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند. این بارکدها می‌توانند اطلاعات بیشتری نسبت به بارکدهای ۱ بعدی در خود جای دهند. بارکدهای ۲ بعدی همچنین می توانند اطلاعات وب سایت را نیز در خود ذخیره کنند .

چرا از بارکد استفاده می شود؟

استفاده از سیستم بارکدی مزایای بسیاری به همراه دارد:

• سیستم موجودی بارکد بسیار دقیق تر از نگهداری موجودی با دست است. خطای انسانی با بارکد به شدت کاهش می‌یابد و موجودی شما داده‌های دقیق‌تری خواهد داشت. درصد خطای دستگاه‌های بارکدخوان و هندهلد بسیار پایین و نزدیک به صفر است درحالیکه میزان خطای انسانی در ثبت اطلاعات و مدیریت موجودی بسیار زیاد است.

• با کمک سیستم بارکد می‌توانید به راحتی بفهمید چه موجودی دارید و چه چیزی ندارید. هنگامی که مشتری کالایی را خریداری می‌کند، می‌توانید بارکد را اسکن کرده و بلافاصله از سوابق موجودی خود خارج کنید. شما همیشه داده های موجودی دقیق و در زمان واقعی خواهید داشت .

• رسید و حواله به صورت اتوماتیک تنها با اسکن کردن بارکد توسط دستگاه بارکدخوان انجام می‌شود. 

• در سیستم بارکدی جلوی ورود و خروج کالای اشتباه به انبار گرفته می‌شود. با استفاده از از مجوزهای ورود و خروج در که سیستم تعریف می‌شود، در صورتی که کالای اشتباهی به انبار وارد شود و یا از آن خارج شود انباردار بلافاصله مطلع می‌شود. 

چگونه شروع کنیم؟

برای استفاده از سیستم بارکدی ابتدا عملیات لیبلینگ برای تمام کالاهای شما انبار شما انجام شود، به این صورت که به هر کالایی که به انبار شما وارد می‌شود یک شماره سریال منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود. این شماره سریال حاوی مشخصات و ویژگی‌های محصول می‌باشد. سریال منحصر به فرد هر کالا  با استفاده از دستگاه لیبل پرینتر روی لیبل پشت چشبدار چاپ می‌شود و روی کالا چسبانده می‌شود.

بارکدخوان و هندهلد

همانطور که گفته شد از دستگاه بارکدخوان یا دستگاه هندهلد برای قرائت بارکدهای چسبانده شده روی کالا استفاده می‌شود. هنگام خرید بارکد اسکنر چند گزینه مختلف وجود دارد:

اگر در انبار نیاز به تحرک و انعطاف‌پذیری دارید باید یک بارکدخوان بیسیم تهیه کنید. این بارکدخوان‌ها با استفاده از باتری کار می‌کند. این بارکد اسکنرها برای مدیریت موجودی در زمان واقعی بسیار مناسب هستند و شما توسط سیم برق محدود نخواهید شد. با استفاده از اسکنرهای بی سیم می توانید داده ها را روی کارت حافظه ذخیره کرده و بعداً آن را به کامپیوتر انتقال دهید، همچنین می‌توانید از طریق بلوتوث یا وای فای به رایانه متصل شوید.

گزینه بارکدخوان سیمی نیز وجود دارد. اسکنرهای سیمی معمولاً ارزان‌تر از بی‌سیم هستند اما انعطاف پذیری کمتری ندارند چون اسکنر باید از طریق کابل به کامپیوتری متصل شود که شما اطلاعات موجودی را در آن ذخیره می‌کنید. استفاده از اسکنرهای سیمی بسیار آسان است و برای بررسی مشتری بسیار مناسب است.

در صورتی که با توجه به ملاحظات انبار علاوه بر قرائت بارکد به یک سیستم عامل و نرم افزار همراه نیز نیاز باشد می‌توان از دستگاه هندهلد استفاده کرد. هندهلد در واقع یک کامپیوتر قابل حمل است که دارای سیستم عامل ویندوز یا اندروید می‌باشد.

نرم افزار سیستم بارکدخوان

رای دانا

تمامی اطلاعاتی که با استفاده از دستگاه بارکدخوان یا هندهلد جمع آوری شد باید در یک نرم افزار به صورت یکپارچه، قابل فهم و قابل تفسیر دربیاید. نرم افزار انبارداری امکان ثبت محصول جدید، گزارش‌گیری از میزان موجودی، گزارش کاردکس و .... را  برای انباردار فراهم می‌کند.

شرکت رای دانا سیستم تهران به عنوان مجری سیستم‌های شناسایی خودکار بارکدی، علاوه بر ارائه نرم افزار انبار مبتنی بر بارکد کلیه تجهیزات و مواد مصرفی مونیاز برای پیاده‌سازی سیستم بارمد در انبار از جمله (دستگاه بارکدخوان سیمی، بارکد اسکنر بیسیم، هندهلد، لیبل پرینتر، لیبل و ریبون) را در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 02144976337  و 02144976395  تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.