سهم صنعت کاشی و سرامیک ایران در بازارآنلاین

 در صنعت کاشی و سرامیک نیز ایران سابقه‌ای دیرین دارد. این صنعت به دلیل برخورداری از منابع و ذخایر طبیعی و همچنین نیروی انسانی، مزیت اقتصادی ارزشمندی نسبت به بقیه صنایع دارد. اما جای این صنعت در حوزه فروش آنلاین بسیار خالی بود، که با وجود بازار آنلاین سرام پخش می توانید، همه ی محصولات کارخانه های کاشی و سرامیک ایران را ببینید آسان خرید داشته باشید.

ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک چند درصد سهم بازار آنلاین را در اختیار دارد؟

 با توجه به آمار داده شده، ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه هایی که از سوی بخش‌های خصوصی تعاونی و دولت انجام می‌گیرد مربوط به ساختمان است که این آمار اهمیت صنعت ساختمان  را بیشتر جلوه می دهد. ۹۰ درصد هزینه در مورد ساختمان در خود ساختمان و ۱۰ درصد بقیه نیز برای لوازم مصرف می شود. جالب است بدانید که در راه سازی ۱۰۰% کارها ساختمانی است،  در ریل ها ۶۰ درصد و به صورت متوسط بخش های دیگر۵۰ درصد به عملیات ساختمانی مربوط می‌شوند.  با این توصیف نباید صنعت بزرگ ساختمان را که ۶۰ درصد از فعالیت های عمرانی کشور به آن مربوط می‌شود را نادیده گرفت.

ایران پنجمین کشور تولید کنند کاشی و سرامیک

ایران به عنوان پنجمین تولید کننده و صادرکننده عمده کاشی و سرامیک توانسته است به موفقیت های زیادی برسد.  به دلیل فعالیت ها و تلاش های زیاد در صنعت کاشی، می توان گفت بعد از ۴۰۰ سال رنگ ها در کاشی حس می شود.  صنعت ساختمان یکی از صنعت های پویا در کشور است و نیاز به رشد و توسعه مستمر دارد.  با این که این روزها این صنعت در حال در جا زدن است ولی در رکود دائمی نخواهد ماند و با اتخاذ سیاست‌های مالی جدید در شوراهای پول و اعتبار رونق بیشتری خواهد یافت. با استفاده کردن از محصولات سبک در ساخت و ساز، می توان قیمت تمام شده ساختمان را پایین آورد و می توان گفت که رشد صنعت با این کارها و ایده ها اتفاق می افتد. صنعتگران متخصص در زمینه کاشی و سرامیک می دانند که ماندگاری در کیفیت است و در این مورد تلاش های بی بدیلی انجام می دهند.

 با توجه به سرمایه گذاری هایی که در سال های اخیر در این صنعت شده است میزان عرضه بیش از تقاضای این محصول در بازار است. علت این امر آن است که حاشیه سود مناسب به این صنعت در گذشته زیاد بود و  تولیدکنندگان کمی در این صنعت فعالیت داشتند با افزایش تولید کنندگان در این حوزه حاشیه سود آن نیز از بین رفت اما کیفیت و تنوع آن افزایش یافت. یکی دیگر از عوامل، نفوذ نکردن در بازار های آنلاین است که می تواند کمک زیادی به توسعه و پیشرفت این صنعت داشته باشد.

 با گرفتن یک آمار تخمینی در مورد تولید و مصرف کاشی و سرامیک در کشور می توان فهمید که این بازار اشباع شده است و برای هرگونه توسعه سرمایه گذاری باید به بازارهای صادراتی رجوع کرد. با اینکه رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان کاشی و سرامیک کشور معتقد است که شرایط صادرات نسبت به سال‌های گذشته حفظ شده است اما ثابت ماندن موضوع صادرات به معنای عقب‌گرد در این مسئله است.

با حرکت حوزه ساخت و ساز ممکن است دیگر نیازی به ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نباشد مگر در صورتی که دولت بخواهد خودش این محصولات را بخرد و صادر کند. به نظر برخی از کارشناسان باید اعتباراتی برای حمایت از صادرات صنعت کاشی و سرامیک از طرف دولت در نظر گرفته شود. از نظر کارشناسی طرح جدید دولت برای سرمایه‌گذاری در تحریک تقاضا می‌تواند مثمر ثمر واقع شود اما باید جزئیات نحوه اجرای آن مشخص شود. سرعت اجرای طرح از سوی دولت می تواند در این امر بسیار تأثیرگذار باشد.

تولیدکنندگان برتر کاشی و سرامیک در جهان

 زنجیره تأمین کاشی و سرامیک ابتدا از مواد معدنی آغاز می‌شود و به محصولات کاشی دیواری و سرامیک کف و نما تبدیل می شود. تولید کاشی و سرامیک در سال ۲۰۱۳ در جهان به ۱۱ میلیارد و ۹۱۳ میلیون متر مربع رسید که نسبت به سال قبل ۶.۴ درصد رشد کرده بود، سهم کشور ایران در این تولید ۴۰۰ میلیون متر مربع و ۳.۴ درصد از تولید جهانی بود. میزان سرمایه گذاری انجام شده جهانی در این صنعت نشانگر این است که به دلیل گسترش مصرف این صنعت نیز در جهان رشد پیدا کرده است. در ۲۰ سال اخیر کشورهای زیادی با بهره گیری از آخرین فناوری های تولید به خیل تولیدکنندگان سنتی کاشی و سرامیک جهان پیوسته اند.

کشور چین با تولید ۵ هزار و ۷۰۰ میلیون متر مربع در رتبه اول صنعت کاشی و سرامیک جهان قرار دارد؛ بعد از کشور چین کشورهای برزیل، هند، اسپانیا، ایران، اندونزی و ایتالیا به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. با این آمار قاره آسیا با اختلاف خیلی وسیعی در سطح بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای گرفته است. امیدواریم با تدابیر مسئولین و خلاقان این زمینه جایگاه کشور ایران روز به روز بهتر شود. صنعت کاشی و سرامیک به دلیل استفاده از منابع اصلی و اولیه مورد نیاز از منابع طبیعی کشور دارای ارزش افزوده است.

کاشی سرام

تولید کاشی و سرامیک در ایران

 با توجه به نیاز داخل کشور باید مردم ایران را به تولید کاشی و سفال تشویق کرد و رقابتی بی نظیر در این صنعت ایجاد نمود. از نظر آمایش صنعتی، استان یزد در صدر تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور قرار دارد و پس از آن استان‌های اصفهان، قزوین و خراسان رضوی در این زمینه فعالیت های گسترده ای دارند. صنعت کاشی و سرامیک در کشور ایران نقاط قوت و ضعف زیادی دارد که می تواند این نقاط هم تبدیل به فرصت و هم تبدیل به تهدید شوند.

 از نقاط قوت این صنعت باید به حاشیه سود بالا و وجود فناوری نسبتاً به روز اشاره کرد. انعطاف‌پذیری در زمینه طرح رنگ و اندازه وجود ساختار تقریباً کامل زنجیره ارزش، وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور توانمندی نیروی انسانی و رقابتی بودن نسبی قیمت در کشور و حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه گذاری از دیگر موارد قوت این صنعت می باشد.

نقاط ضعف صنعت کاشی و سرامیک در کشور

 نقاط ضعف این صنعت نیز عبارت‌اند از: عدم انتظام و هماهنگی واحدهای تولیدی در بخش صادرات، بازاریابی ضعیف علمی و مناسب صادراتی، کمبود منابع مالی مورد نیاز، عدم توجه به حداقل ظرفیت اقتصادی برای بهره وری در تولید، کمبود فعالیت های تحقیق توسعه و فناوری های نوین، برنامه‌ریزی ناکافی در فرآوری مواد اولیه، پایین بودن بهره وری عوامل تولید و مصرف بالای انرژی.

با همه ی این گفته ها متأسفانه ایران با وجود این همه نیروی انسانی و منابع طبیعی هنوز از برخی عوامل مهم در فروش غافل است. بازار آنلاین امروزه نقش مهمی در فروش تمام محصولات بازی می کند؛ اما آنچه که مشخص است در ایران به غیر از برخی صنایع دیگر صنعت ها نتوانسته اند آن‌گونه که شایسته است در بازار آنلاین جا باز کنند. به نظر شما ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک چند درصد سهم بازار آنلاین را در اختیار دارد؟ و شما چقدر در بازار آنلاین از سرامیک و کاشی شنیده اید؟

آنچه که مشخص است توجه به این امر بسیار کم بوده، اما خوشبختانه افرادی هستند که با ایراد ایده های بکر و داشتن پشتکار زیاد توانسته اند زمینه را برای حضور کاشی و سرامیک در سطوح بالاتر فراهم کنند. سرام پخش به عنوان اولین شبکه اطلاع رسانی آموزش و معرفی محصولات کاشی و سرامیک، اولین گام را برای پر رنگ کردن صنعت کاشی و سرامیک در بازار آنلاین برداشته است.

کاشی و سرامیک از کارخانه تا خانه

 شما در سرام پخش، بازار آنلاین کاشی و سرامیک  می توانید، محصولات همه کارخانه های کاشی و سرامیک ایران را ببینید. این امکان وجود دارد که شما برای این که از قیمت مناسب و کیفیت محصولات اطمینان حاصل کنید، به صورت حضوری به برخی از بازرگانی ها سر زده تا از کیفیت و قیمت مناسب محصولات ارائه شده در فروشگاه های اینترنتی مطمئن شوید و آن ها را به صورت آنلاین خریداری کنید.

فروشگاه آنلاین

 سرام پخش این آموزش‌ها و تخصص ها را به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیز می گذارد. شما نیز برای گسترش بازار آزاد در این صنعت می توانید به جای اتلاف زمان و انرژی، در کوچه پس کوچه های شهر، در کمترین زمان ممکن و با راحتی کامل کالای مورد نیاز خود را در وب سایت سرام پخش انتخاب کنید و همچنین نزدیک ترین نمایندگی فروش آن کالا در شهر خود را به آسانی پیدا نمایید و در اسرع وقت خرید خود را براحتی انجام دهید. اپلیکیشن سرام پخش نیز جذابیت خاصی دارد، شما می توانید با دانلود اپلیکیشن سرام پخش تمام جزئیات خرید کاشی و سرامیک را مطالعه کنید و حرفه ای شوید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.