فشار اقتصادی به خانواده‌ها برای خرید سیسمونی

خرید سیسمونی بچه بدون شک یکی از شیرین‌ترین خرید‌ها در زندگی هر خانواده‌ای است. شور و شوق این خرید از وصف خارج است و تا خودتان در چنین موقعیتی قرار نگیرید، هرگز نمی‌توانید آن را به معنای واقعی درک کنید. تصور کنید شما به عنوان یک مادر یا پدر، قرار است تا چند ماه دیگر بزرگترین اتفاق زندگی خود را در آغوش بگیرید و با بو کشیدن بدنش، خودتان را خوشبخت‌ترین فرد عالم بدانید. حال خرید سیسمونی شاید به آن درجه نرسد، اما تماشا و لمس و انتخاب لباس‌ها و کفش‌های کوچک و نقلی، انتخاب اسباب‌بازی‌های رنگارنگ و حتی خرید پستانک و شیشه‌شیر نیز خالی از لطف و ذوق نخواهد بود.

خرید سیسمونی اما همیشه اینقدر پر از اشتیاق نیست. هستند بسیاری از خانواده‌ها، که شاید خرید وسایل و اسباب سیسمونی، با اندکی اندوه برایشان همراه باشد. تقصیری هم متوجه‌ی آنان نیست؛ امروزه قیمت خرید این اسباب آنقدر بالا رفته است که شاید لذت این خرید را برای بسیاری افراد، سرد کرده باشد. فشار اقتصادی خرید سیسمونی را نمی‌توان نادیده گرفت. اما خوشبختانه، خبر خوب این است که می‌توان بار سنگین این خرید را تا حد چشمگیری کاهش داد.

سنت زیبای خرید سیسمونی

فرهنگ ایرانی پر است از سنت‌های شیرین و پسندیده که شاید در بسیاری از مناطق خارج از ایران نیز شناخته شده باشد. این سنت‌های زیبا، نه تنها معرف فرهنگ ما هستند، بلکه به نوعی، هدفشان نزدیک‌تر کردن افراد به یکدیگر نیز هست. از قدیم الایام رسم بود که خانواده‌ی مادر نوزاد، در ماه هفتم بارداری، چند قلم وسیله‌ی به خصوص را تهیه کرده و به خانه‌ی دخترشان بفرستند. در مقابل نیز خانواده‌ی پدر، به صرف یک وعده‌ی غذایی در خانه‌ی عروس، به حمل سیمسمونی و چیدن آن کمک می‌کردند.

وسایل سیسمونی نیز شامل کلاه، لچک، سینه‌بند، مشمع، تشکچه، بالشتک، قنداق، نَنو، پستانی، آرد برنج و تعدای اسباب‌بازی می‌شد. خلاصه به توجه به توضیحات بالا، خرید سیسمونی به معنای امروزی آن وجود نداشت. همه چیز راحت و ساده بود و دغدغه‌ای برای کسی ایجاد نمی‌کرد. هدف اصلی، صمیمیت، دوستی و صله‌ی رحم بود. اما این خرید در این روزگار، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و شاید شباهتی به اصل خود نداشته باشد.

فشار اقتصادی خرید سیسمونی

همانطور که اشاره کردیم، امروزه خرید سیسمونی با شکل اصلی و سنتی خود هیچ شباهتی ندارد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات رفاهی و توان خانواده‌ها، بدیهی است که شیوه و شمایل این خرید نیز به مرور زمان تغییر کند. خرید لوازم و وسایل سیسمونی، امروزه یکی از شیرین‌ترین اتفاقات زندگی هر شخص است و هر مادر و پدری، هر مادربزرگی، تلاش می‌کند که بهترین‌ها را برای فرزند یا نوه‌اش فراهم کند. ما هم به این افراد حق می‌دهیم تا چنین به این خرید بها دهند.

در خرید سیسمونی شاید بتوان افراد را به سه دسته تقسیم کرد؛ 

• کسانی که تمکن مالی لازم را دارند و از پس هزینه‌های بر می‌آیند، ترجیح می‌دهند فهرستی تمام و کمال از وسایل سیسمونی تهیه کرده و هر چیزی را که به ذهنشان می‌رسد، خریداری کنند، آن هم از بهترین مارک‌ها و برندها.

• کسانی که وضع مالی متوسطی دارند و سعی می‌کنند هر چیز را در حد اعتدال خریداری کنند. از طرفی آنقدر هم صرفه‌جویی نمی‌کنند که شاید به قول خودشان جلوی فامیل سرافکنده شوند!

• و سوم، کسانی که توانایی لازم برای خرید سیسمونی را ندارند و صرفا به وسایل ضروری و حیاتی بسنده می‌کنند.

اما می‌دانید نکته‌ی جالب ماجرا چیست؟ این است که به نظر ما، اتفاقا کار درست  را همین دسته‌ی سوم انجام می‌دهند! شاید به خوبی آگاه باشید که خرید سیسمونی در این سالیان اخیر، تبدیل شده است به صحنه‌ی مسابقه و رقابتی برای چشم و هم‌چشمی میان اعضای یک خانواده؛ که البته این موضوع چیزی جز فشار مالی و اقتصادی به همراه ندارد. تازه، این فشار اقتصادی هیچ ضرورتی هم ندارد و صرفا از پیامدهای تجمل‌گرایی است. اما اگر باز هم اصرار به خرید یک سیسمونی کامل دارید، راه‌های بسیاری وجود دارند که بتوان از هزینه‌ها کاست و صرفه‌جویی کرد.

خرید سیسمونی اقتصادی و به‌صرفه

همانطور که گفتیم، راه برای خرید سیسمونی اقتصادی، فراوان است. لازم نیست که برای این خرید ده‌ها میلیون هزینه کرد و هر چیزی که در فروشگاه بود را برای نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، خریداری نمود. موارد زیر، از موثرترین روش‌های برای یک خرید به‌صرفه و اقتصادی هستند:

• دور وسایل غیرضروری را خط بکشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که خرید سیسمونی را به یک خرید بسیار پرخرج تبدیل می‌کند، خرید لوازم و وسایل اضافی است؛ لوازمی که شاید تا سال‌های سال هم به کارتان نیایند و فقط گوشه‌ی اتاق خاک بخورند. برای اینکه بتوانید یک خرید سیسمونی اقتصادی و کم‌خرج داشته باشید، باید از خرید لوازم اضافی خودداری کرده و صرفا لوازم مهم و پرکاربرد را خریداری کنید.

• تخت و کمد و لوازم چوبی همیشه واجب نیست

از دیگر لوازم غیر ضروری که بدون شک خرج زیادی نیز برای شما می‌تراشد، خرید تخت و کمد و نوزاد است. بد نیست بدانید که در بسیاری از مواقع، نوزاد تا ماه‌ها و بعضا تا سال‌ها بر روی تخت خود نمی‌خوابد و تخت سیسمونی، بلا استفاده می‌ماند. به علاوه، تخت و کمد برای خانه‌های کوچک امروز واقعا جاگیر هستند.

• لباس را فقط به سایز بخرید

از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند به یک خرید سیسمونی اقتصادی ختم شود، خرید لباس صرفا به سایز نوزاد است. خریدن لباس بزرگ‌تر و به امید اینکه روزی اندازه‌ی نوزاد خواهد شد، اصلا منطقی نخواهد بود و توجیه اقتصادی نیز ندارد. به علاوه، پوشاندن لباس گشاد به تن نوزاد او را اذیت خواهد کرد. اگر می‌خواهید با خرید لباس به نوعی در خرید سیسمونی هم صرفه‌جویی کنید، بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده کنید تا لباس برای فرزند بعدی شما نیز باقی بماند. حتی اگر مایل هستید می‌توانید از البسه‌ی دست دوم نیز استفاده کنید. 

• از کارینو کیدز خرید کنید

یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توان هزینه خرید سیسمونی را با آن کاهش داد، خرید از وبسایت کارینو کیدز است که در این لینک می توانید به این وبسایت مراجعه کنید. خرید آنلاین و از وبسایت کارینو کیدز، مزایای بسیاری دارد، اول آنکه لازم نیست اصلا به خود زحمت داده و در این شرایط کرونایی، از خانه بیرون بروید. دوم آنکه امکان مقایسه و مشاهده همه‌ی محصولات برای شما مهیا است. و سوم، قیمت‌های منطقی و منصفانه‌ی کارینو کیدز است. این وبسایت همواره بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را با کمترین قیمت در اختیار مشتریان قرار داده و خرید سیسمونی را به خریدی اقتصادی و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

خرید سیسمونی از لذت‌بخش‌ترین خریدها در زندگی هر کسی است. این خرید از رسوم قدمی ایرانی است و همراه شور و شوق بسیاری برای آن وجود داشته است. امروزه اما این خرید از اصل خود فاصله گرفته و شکل متفاوتی پیدا کرده است؛ به طوری که شاید بتوان گفت موجب فشار اقتصادی مضاعفی بر خانواده‌ها شده است.

راه‌های بسیاری برای داشتن یک خرید سیسمونی اقتصادی وجود دارد؛ مثلا می‎توان از خرید لوازم غیر ضروری خودداری کرد و صرفا وسایل مهم را خرید. یا اینکه از خرید تخت و سرویس چوب صرف نظر کرد. اما در این میان راه دیگری هم وجود دارد و آن، خرید از وبسایت کارینو کیدز است. با نگاهی به این سایت و مقایسه‌ی قیمت‌های منصفانه‌ی آن، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه، خرید لوازم سیسمونی می‌تواند برایتان ارزان تمام شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.