مسجد کنگره دار آنتالیا

 این شهر، که به‌عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه شناخته می‌شود، جاذبه‌های فراوانی دارد. شما می‌توانید با رزرو تور آنتالیا از این جاذبه‌های بی‌شمار بازدید کنید. مسجد ییولی مناره یا کنگره‌دار آنتالیا یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری آنتالیا است.

این مسجد به‌قدری بنای زیبا و خاصی دارد که به‌عنوان سمبل شهر آنتالیا شناخته می‌شود. به‌همین دلیل نیز، به آن مسجد کنگره‌دار آنتالیا می‌گویند. این مسجد یک مناره بسیار زیبا دارد که شیارهای عمودی متعددی روی آن به‌چشم می‌خورد و به‌شکل کنگره‌دار ساخته شده است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین اماکن دیدنی آنتالیا به‌شمار می‌آید که معماری اسلامی در آن دیده می‌شود و به‌همین دلیل ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد. 

مسجد کنگره دار از هر نقطه‌ای در شهر آنتالیا قابل‌رویت است و به‌همین دلیل، از آن به‌عنوان سمبل آنتالیا یاد می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ‌وجه، این مکان تاریخی را در تور ارزان آنتالیا خود ازدست ندهید. با ما همراه باشید تا درادامه شما را بیشتر با مسجد ییولی مناره آنتالیا یا همان مسجد کنگره‌دار آنتالیا آشنا کنیم.

تاریخچه مسجد کنگره‌دار آنتالیا (مسجد ییولی مناره آنتالیا)

طبق روایت‌های تاریخی، قرار بوده مسجد ییولی مناره آنتالیا، یک برج نمادین از پیروزی در جنگ باشد. این مسجد در سال ۱۲۲۶ میلادی ساخته شده و به‌همین دلیل هم یک مناره بزرگ در آن افراشته شده است؛ هر کسی که وارد آنتالیا می‌شود، آن را مشاهده می‌کند. در کتیبه‌ای که در مسجد کنگره‌دار آنتالیا وجود دارد، نوشته شده که این مسجد توسط علاءالدین کیقباد و در سال ۱۲۲۶ میلادی ساخته شده است.

البته لازم به‌ذکر است که مسجد ییولی مناره در قرن ۱۴ میلادی تخریب شده و در سال ۱۳۷۳ میلادی آن را به‌طورکامل بازسازی کرده‌اند. پس قدمت شکل کنونی آن به سال ۱۳۷۳ میلادی برمی‌گردد. جالب است بدانید مسجد ییولی مناره آنتالیا (مسجد کنگره‌دارآنتالیا) را به پ‌نام مسجد علاءالدین آنتالیا و همین‌طور مسجد اولو آنتالیا نیز می‌شناسند و در مجموع چهار نام مجزا دارد.

درباره مناره مسجد کنگره‌دار آنتالیا (مسجد ییولی مناره آنتالیا)

مناره آجری ییولی در شرق مسجد کنگره‌دار آنتالیا ساخته شده است. ارتفاع این مناره به ۳۸ متر می‌رسد و یک پلکان مارپیچ در آن وجود دارد که از ۹۰ پله تشکیل شده است. شما با بالارفتن از این پله‌ها می‌توانید به فراز مناره ییولی در آنتالیا دسترسی پیدا کنید. البته این‌طور گفته می‌شود که تعداد این پله‌ها در گذشته ۹۹ تا بوده که درواقع تعداد آیات خطاب به خدا در دین اسلام است. نکته مهم دیگری که وجود دارد، این است که این مناره روی یک سنگ ساخته شده که ارتفاع این سنگ به ۶.۵ متر می‌رسد. در قسمت بالایی مناره هم یک سقف مخروطی شکل بنا شده که از جنس سرب است.

درباره سواحل آنتالیا بیشتر بخوانید

درباره مسجد کنگره‌دار آنتالیا (مسجد ییولی مناره آنتالیا)

مسجد کنگره‌دار آنتالیا یک ساختمان مکعبی دارد که ۱۴ متر است. سالن اصلی مسجد کنگره‌دار آنتالیا دو ردیف گنبد سه تایی دارد و در مجموع شش گنبد در آن کار شده است. در این سالن در مجموع ۱۲ ستون وجود دارد و دیوارهای آن از بیرون با رنگ سفید تزئین شده‌اند. ازطرفی گنبدهای این مسجد هم با آجرهای قرمز رنگ پوشانده شده‌اند و به‌این شکل به زیبایی و شکوه مسجد ییولی مناره افزوده شده است.

جالب است بدانید که مسجد کنگره‌دار آنتالیا در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۶۹ میلادی، به‌عنوان موزه باستان‌شناسی آنتالیا فعالیت می‌کرد. امروزه از سالن اصلی به‌عنوان موزه مردم‌شناسی آنتالیا استفاده می‌شود. درواقع امروزه شما می‌توانید با تهیه تور آنتالیا و بازدید از این مسجد کنگره‌دار آنتالیا، از این موزه جذاب نیز دیدن کنید. می‌توان گفت وجود این موزه باعث محبوبیت هرچه بیشتر مسجد کنگره دار آنتالیا میان گردشگران شده است.

 اطلاعات کاربردی برای بازدید از مسجد کنگره دار آنتالیا (مسجد ییولی مناره آنتالیا) 

مسجد کنگره دار آنتالیا در منطقه کاله ایچی (شهر قدیمی آنتالیا) واقع شده است و می‌توان گفت تقریبا نزدیکی اماکن تاریخی دیگر آنتالیا قرار دارد. با این حساب شما می‌توانید همزمان با بازدید از مسجد کنگره‌دار آنتالیا، از مسجد ییولی مناره آنتالیا نیز بازدید کنید و درطول یک روز از همه اماکن تاریخی آنتالیا بازدید داشته باشید. پس اگر می‌خواهید تور ارزان آنتالیا خود را به بهترین شکل سپری بگذرانید، بازدید از این مسجد را فراموش نکنید.

برای دسترسی به مسجد کنگره‌دار آنتالیا کافی است که با اتوبوس‌های شماره ۲۱۰ یا KL۰۸ به ایستگاه اتوبوس محله سینان بروید. از آنجا حدودا هفت دقیقه را با پای پیاده طی کنید تا به مسجد ییولی مناره آنتالیا برسید.

در این مطلب سعی کردیم به‌طورکامل شما را با یکی از جاذبه‌های گردشگری آنتالیا یعنی مسجد کنگره دار این شهر آشنا کنیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم حین سپری‌کردن تور آنتالیا خود، از این مسجد تاریخی هم دیدن کنید. اگر دنبال تهیه تور ارزان آنتالیا هستید، می‌توانید از سایت و یا اپلیکیشن علی بابا کمک بگیرید. فراموش نکنید تجربیات خود درباره بازدید از این مسجد را با ما درمیان بگذارید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.