نقد و بررسی کتاب کشف ثروت – اثر محمد حسین سلیمانی

قبل از اینکه به بررسی این کتاب بپردازم، اجازه دهید تا ابتدا از نگارنده‌ی کتاب، یعنی آقای محمد حسین سلیمانی تشکر کنم که نسخه‌ای از کتاب را برایم ارسال کردند و نظر بنده را جویا شدند. علاوه بر آن، به ناشر کتاب (بید) باید بابت منتشر کردن چنین کتابی، تبریک گفت.

در دوران هیاهوی اقتصادی که ارزش ریال در مقابل سایر ارزهای معتبر دنیا دائما در حال بالا و پایین رفتن است، فردی از علم سرمایه گذاری سخن گفته است. در تک تک جملات نگارنده اصرار بر آن است که سرمایه گذاری، یک "علم" بوده و نتیجتا قواعد و اصولی دارد. بارها و بارها بر روی رویای یک شبه میلیونر شدن خط کشیده و خواننده را به تفکر دقیق وامیدارد. برخلاف اکثر مدرس‌های سرمایه گذاری که متد "رویافروشی" را دنبال کرده و به مخاطبانشان وعده‌ی موفقیت آنی می‌دهند، کتاب کشف ثروت شما را به تفکر و دقت واداشته و نهایتا روش‌های موجود و مناسب شما را معرفی می‌کند.

بسیاری از مدرسان سرمایه گذاری، مستقیما وارد اصل سرمایه گذاری شده و هدفشان معرفی بازارها و اصول سرمایه گذاری است. اما محمد حسین یک گام به عقب برگشته و اصل ماجرا را توضیح می‌دهد. این عقبگرد و بررسی عقبه‌ی این علم، تصویر بهتری را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده و آینده را روشن‌تر تجسم خواهند کرد.

تفاوت ماهوی دیگر این کتاب با کتاب‌های مشابه، جامعه‌ی مخاطبان است. کتاب کشف ثروت افراد متمول و سرمایه‌دار را هدف قرار نداده است. بلکه جامعه‌ی هدفی که محمدحسین نشانه رفته است، تک تک افراد جامعه است. اصول بیان شده در کتاب، اصولی است که به افراد کمتر برخوردار کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشند و به افراد ثروتمند نیز کمک می‌کند تا بر سرمایه‌ی خود بیفزایند.

یکی از حسن‌های کتاب این است که هر زمان سوالی در ذهنتان شکل بگیرد، دقیقا پاراگراف بعدی جواب سوالتان را خواهد داد. یا خود پارگراف سوالات را مرتفع می‌کند و یا گفته می‌شود که پاسخ سوال شما در فلان فصل کتاب است. به همین سبب، در هیچ کجای کتاب احساس سردرگمی وجود نداشته و خواننده با خیال راحت می‌تواند وارد صفحه‌ی بعد شده و به اطلاعات خود اضافه کند.

کشف ثروت

نکته‌ی قابل توجه دیگر کتاب کشف ثروت، ترکیب زیبا و منحصر به فرد علم و تجربه است. هر جا که نیاز باشد، محمد حسین مبانی علمی را بیان می‌کند، هر جا که علم ثقیل باشد و ذهن مخاطب را به چالش بکشد، نگارنده به سرعت تجربه‌ی شخصی خود را از آستین بیرون آورده و مخاطب را کاملا روشن می‌سازد. سیر تکامل کتاب کاملا اصولی بوده و مخاطبی کاملا معمولی را در نظر می‌گیرد. سپس رفته رفته وی را به متخصصی در بازارهای سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

بخش مهمی از این کتاب، نگرش به درون من و بررسی "خویشن خویش" است. نکته‌ی که بسیاری از مدرسان و اساتید، یا آن را ندیده و یا نادیده گرفته‌اند. به ضعم محمد حسین سلیمانی، اساس تلاش‌های هر انسان، آن چیزی است که در درونش حس می‌کند. کمبودهای انسان هستند که باعث میل به حرکت می‌شوند. در همان فصل اول به خوبی بیان شده که اساس شکل گیری هر چیزی، احساس نیاز است.

نگارنده در فصول ابتدایی و در همان اوایل کتاب، این نیاز را واشکافی کرده و اساس شکل گیری خواسته‌های انسان و نتیجتا رخدادهای اقتصادی را توضیح می‌دهد. به نقل از کتاب کشف ثروت: بعضی از افراد هدفشان از کار کردن، صرفا گذران زندگی است. نگرش این افراد به مسئله پول باعث می‌شود که بی نهایت کار کنند و فقط کار کنند. این افراد در لحظه‌ی مرگ نیز باز هم دغدغه‌ی پول کجا بوده است را دارند. در نقطه‌ی مقابل، محمد حسین افراد دیگری را مثال می‌زند که با پولی که در می‌آورند، جریان سرمایه گذاری را راه انداخته و سوخت موشک ثروت سازی را فراهم می‌کنند.

قطعا نگارش چنین کتابی بدون دانش عملی در حوزه‌ی سرمایه گذاری، همانند توصیه‌های بی اساس خواهد بود. اما مدیر عامل هلدینگ‌های ام‌اچ‌اس (MHS coach و MHS group) تک تک جملات و اندرزها را با تکیه بر دانش کاری خود و افرادی که از وی مشاوره خواسته‌اند، نگارش کرده است. بنابراین، تمامی توصیه‌های کتاب، سال‌ها تجربه و دانش را در پشت خود داشته و قطعا می‌تواند چراغ راهی باشد برای تک تک فراد جامعه.

در آخرین نکته عرض کنم که جهان بینی نگارنده کمی با سایر فعالان حوزه‌ی سرمایه گذاری تفاوت دارد. محمد حسین ثروت را نه برای خود ثروت می‌خواهد و نه برای خودش! وی معتقد است که هر انسانی، آرمان‌هایی در زندگی دارد که باید برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. داشتن ثروت به خودی خود هدف نبوده، بلکه تسهیلگر آرمان‌های درونی ماست. وی در اوایل کتاب و در همان فصل اول می‌نویسد که اگر هدفتان از افزایش سرمایه، صرفا پولدار و پولدارتر شدن است، همین الان کتاب را ببندید. نگارش این جمله، شهامت خاصی را طلبیده و موید این نکته است که محمد حسین، آرمان و رسالتی را در سر می‌پروراند.

شیرازه‌ی کتاب حول خودشناسی، شناخت رسالت و آرمان بوده و صرفا بعد از آن است که نگارنده، دریچه‌ی کشف ثروت را به روی خوانندگان باز می‎کند.

برای خرید کتاب کشف ثروت کلیک کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.