۵ قدم ساده برای صرفه جویی در مصرف آب

مصرف زیاد آب در ایران ریشه در مسائل فرهنگی، عادات مردم، قیمت گذاری نامناسب آب و البته استفاده از تجهیزات و شیرآلاتی دارد که هیچ گونه تناسبی با شرایط آب در کشورمان ندارد. در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده: «حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»

یکی از اقدامات مهم و مقتضی در راستای بهبود مصرف و صرفه‌جویی، افزایش راندمان لوازم و تجهیزات بهداشتی و علی‌الخصوص شیرآلات است. ضمنا نحوه نصب صحیح این تجهیزات نیز در عدم هدررفت آب بسیار تاثیرگذار است.

در راستای این موضوع می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

۱. استفاده از شیرآلات بهداشتی اهرمی

تنظیم دما و فشار آب در شیرآلات دو محوره با مغزی برنجی که در گذشته بسیار مرسوم بود و همچنان در بخش‌ها و محل‌هایی از ایران این نوع شیرآلات رایج هستند؛ باعث هرزروی مقدار زیادی آب می‌شود. اما امروزه شیرآلات اهرمی از طرفی تنظیم دمای آب را به راحتی انجام می‌دهند از طرفی هم امکان قطع سریع آب در آن‌ها حدود ۴۰ درصد بهینه‌سازی مصرف آب را در پی دارند.

۲. استفاده از پرلاتور (آب‌فشان) در شیرآلات

جایگاه پرلاتور در سر کلیه شیرآلات است. این قطعه به صورت مشبک بوده و در هنگام خروج هوا آب را از طریق روزنه‌هایی به داخل می کشد. هر پرلاتور دارای ۳ بخش صافی، توری و یک واشر آب‌بندی در محل اتصال است. نحوه عملکرد پرلاتور به این شکل است که در هنگام خروج آب از سر شیر، آب با هوا مخلوط شده و به شکل ذرات حباب‌دار خارج می‌شود. این باعث می‌شود در هنگام مصرف آب، ۵۰ درصد هوا و ۵۰ درصد آب از شیر خارج شود که این موجب حس بهتر در فرد مصرف‌کننده‌ی آب نیز می‌شود. استفاده از پرلاتور جریان آب را یکنواخت و حتی ملایم‌تر می‌کند و از پاشش آب به اطراف جلوگیری می‌کند.

۳. استفاده از رگلاتورها

رگلاتور مانند یک قطعه واشری‌شکل بوده که در سرشیرهای روشویی، حمام، آشپزخانه و حتی سردوش‌ها نصب می‌شود. این محدودکننده‌های جریان همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است همواره مقدار جریان ثابتی را از خود عبور می‌دهند. بدون اینکه مقدار فشار آب در پشت شیر مهم باشد.

۴. استفاده از فلاش‌تانک‌های کم‌مصرف

مصرف آب در توالت‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مصرف آب در منازل را به خود اختصاص می‌دهند. ضمن اینکه توالت ایرانی به نسبت توالت فرنگی میزان بیشتری از مصرف آب را در پی دارد. پس استفاده از فلاش‌تانک‌هایی که در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و بجای مصرف ۲۰ لیتر در هر بار استفاده، چیزی حدود ۴ تا ۶ لیتر آب مصرف کند، می‌تواند گزینه بسیار مطلوبی باشد.

۵. آموزش افراد در زمینه بهینه‌سازی مصرف و تشویق به صرفه‌جویی در مصرف آب

اولین قدم در آموزش افراد، آگاهی آنها در جلوگیری از مصرف بی‌رویه و هدررفت آب است. برای این منظور باید به افراد آموزش داد چطور می‌توانند سیستم آب‌رسانی در حال استفاده‌ی خود را بررسی کنند. به طور مثال بازدیدهای دوره‌ای از قبیل کنترل نشتی در شیرها به کاهش مصرف آب کمک شایانی می‌کند.

شیرآلات بهداشتی شودر در راستای سیاست‌های خود، تمام روش‌های فوق برای صرفه‌جویی در مصرف آب را دنبال می‌کند و مشتریانی که دغدغه صرفه‌جویی در مصرف آب را دارند می‌توانند با خیالی آسوده از کیفیت محصولات شودر خرید خود را انجام دهند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.