از زیبایی کالیگرافی فارسی تا توسعه هویت نوشتاری برند

دامون خانجان‌زاده (متولد ۱۳۵۴) طراح گرافیک، تایپوگرافر و طراح تایپ فیس ایرانی است. او دانش‌آموخته کارشناسی رشته ارتباط تصویری (گرافیک) از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه هنر تهران است. آثار وی تاکنون در بسیاری از نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی داخل و خارج به نمایش درآمده است.

او برای اولین بار با قبول سفارش طراحی تایپ فیس فارسی درسا، تجربیات و هنر خود را وارد صنعت فشن کرده است. در ادامه طی مصاحبه‌ای درباره داستان این سفارش و چالش‌ها و تجربیات جدیدی که برای این هنرمند رقم زده است، می‌خوانیم.

 چه جذابیتی در سفارش درسا و خود درسا وجود داشت که پروژه طراحی فونت آن را پذیرفتید؟

تا به حال برای برندهای زیادی طراحی تایپ فیس انجام داده‌ام اما کار برای صنعت فشن برایم یک تجربه جدید بود و بنظرم آمد که همکاری با درسا به عنوان یک برند پیشرو فرصت خوبی برای شروع و خلق تجربه‌های جدید در این عرصه است.

 در مسیر این طراحی با چه چالش‌هایی مواجه شدید؟ چقدر برایتان جدید و غیرقابل‌پیش‌بینی بود؟

طراحی تایپ‌ فیس (typeface) برای صنعت فشن به واسطه اینکه چندین ویژگی را باید همزمان در  طراحی آن لحاظ کنید، برای من چالش جالبی بود و بله تمامی آنها برایم قابل ‌پیش‌بینی بودند.

تایپ فیسی باید طراحی می‌شد که ویژگی‌های خوانایی و خواندنی بودن را همزمان داشته باشد و همزمان هویت خود را نیز از کالیگرافی فارسی گرفته باشد که به بازسازی ریشه‌های اصیلی که هم من به عنوان دیزاینر به آن توجه داشتم و هم درسا، بیانجامد.

کالیگرافی فارسی به واسطه شیوه ی نگارشی که دارد خوانش دشواری دارد ولی ما باید با از الهام از آن تایپ فیسی خلق می‌‎کردیم که خوانایی کافی را داشته باشد و در عین حال خواندنی (جذاب) هم باشد و به خاطر ماهیت فشن بازیگوش (playful) هم قلمداد شود.

در نهایت این مسیر ما به کالایی رسیدیم که ویژگی‌های کالیگرافیک و جئومتریک را همزمان دارد.

 مبنای طراحی فونت را بر اساس چه اندیشه‌ها و ایده‌هایی گذاشتید؟

عمده این مسیر با همراهی آقای عابدینی که طراحی هویت بصری جدید درسا را بعهده داشتند، پیش رفت. چون تایپ فیس هم بخشی از این هویت بصری است و باید این یکپارچگی بین کار من و آقای عابدینی حفظ می‌شد. در این مسیر آقای عابدینی در کنار من بودند و در واقع مبنای مسیری که طی کردیم بر اساس همان اندیشه‌هایی است که طراحی هویت بصری پیش رفته است.

 کمی درباره خود فونت و مبانی طراحی بصری آن توضیح می‌دهید؟

ما در طراحی تایپ فیس سه اصل مهم را در نظر می‌گیریم.

۱-  رسم الخط: به این معنی که تایپ فیس طراحی شده باید رسم الخط نوشتاری آن زبان را کاملا درست و صحیح متناسب با زبان نوشتاری آن فرهنگ ارائه کند.

۲-  رعایت هندسه و ریاضیات کار که با حفظ تناسبات نوشتاری و نسبت حروف به یکدیگر همراه است.

۳-  شخصیت برند: تایپ فیس  برند باید با محتوا و پیامی که برند در قالب‌های مختلف به مخاطب خود می‌رساند مطابقت داشته باشد و همزمان که جلب توجه مخاطب را می‌کند و پیام را می‌رساند، شخصیت یکتایی هم داشته باشد.

 سخن آخر

کمتر برندی پیدا می‌شود که با چنین دقت و آگاهی بخواهد در مجموعه هویت بصری خود تایپ فیس هم داشته باشد . وجود این فهم در درون برند درسا که توجه به تایپ فیس اختصاصی به عنوان سفیر برند را همراه داشته است، بسیار قابل تحسین و افتخار است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.