برنامه های توسعه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش؛ از تقویت ناوگان حمل و نقل تا فروش اینترنتی

نظام یکپارچه و مناسب توزیع و پخش در هر مجموعه ای از اصلی ترین دغدغه های هر سازمانی به خصوص در شرکت های حوزه FMCG است. به همین دلیل سازمان ها در جهت افزایش سرعت واکنش برای مواجهه با نیازهای رو به تغییر بازار و مشتریان، همواره در پی مزیت های رقابتی پایدار با حداقل هزینه هستند. این مهم در فروشگاه های زنجیره ای به تبع نوع محصولات و خدماتی که ارائه می دهند، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 

مهدی بهمن‌آبادی، معاون برنامه ریزی فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، به تشریح فرآیند تامین و ارسال کالا و ارائه خدمات به مشتریان در این مجموعه پرداخت و همچنین از شرایط ویژه این شرکت برای جذب رانندگان و استفاده در سیستم حمل و نقل افق کوروش صحبت کرد که این کار با ارائه خودرو به رانندگان به صورت اجاره به شرط تملیک صورت می‌گیرد. وی به ورود موفق افق کوروش به فروش اینترنتی نیز اشاره کرد و گفت که از هفت ماه قبل این کار آغاز شده و امروز بیش از چهل هزار سفارش اینترنتی بصورت روزانه ثبت و تحویل می گردد و این تعداد به زودی به صد هزار سفارش خواهد رسید. 

برنامه افق کوروش برای حرکت به سمت پیش‌بینی‌های ۶ ماهه تامین کالا 

فرایند تامین و لجستیک کالا در افق کوروش به چه صورت انجام می‌شود؟

فرایند برنامه ریزی تقاضا به این صورت است که پیش از اینکه بازه‌های ماهانه ما آغاز شود، بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از بازار داریم، میزان نیاز کالا برای فروش را مشخص می‌کنیم. سپس با توجه به موجودی کالا در انبارها و استراتژی بلند مدت نگهداری موجودی در انبارها، نیاز شرکت به اقلام مختلف تعیین و این نیاز به تامین کنندگان اعلام می‌شود و آنها هم میزانی که می‌توانند تامین‌ کنند را به ما اعلام می‌کنند.

پس از این کار و قبل از آغاز ماه، درخواست‌های نهایی شده را بارگذاری می‌کنیم و تامین کنندگان با این اقدام کاملا می‌دانند که در کدام انبار از کدام کالا و به چه میزانی نیاز داریم. پس از نهایی شدن درخواست‌ها تقاضا از طریق یک پورتال به تامین کنندگان اعلام می‌شود و در طرف دیگر تامین کننده هم میزانی که می‌تواند تامین کند را تائید می‌کند و سپس به انبارهای افق کوروش ارسال می‌شود. در انبارها هم کالاهای ارسال شده پس از کنترل کیفیت، دریافت و پذیرش می‌شود. 

پیش‌بینی‌های صورت گرفته فقط یک ماهه است یا بازه‌های زمانی ۶ ماهه و یکساله را هم در نظر می‌گیرید؟

در حال حاضر دقیق ترین پیش‌بینی که انجام و به تامین کنندگان اعلام می‌شود یک ماهه است. برنامه ما این است که این کار را توسعه و بر اساس بازه‌های ۶ ماهه نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام بدهیم تا زمانی که با تامین کننده مذاکره می‌کنیم، با لحاظ کردن شرایط ۶ ماه آینده هم باشد. البته بخشی از این کار را آغاز کرده‌ایم و با بعضی از تامین‌کنندگان براساس چهار ماه پایانی سال هماهنگی صورت گرفته ولی به صورت عام این کار برای همکاری با تمام تامین کنندگان هنوز صورت نگرفته و امیدواریم که این شرایط را در آینده نزدیک بتوانیم به صورت کامل اجرایی کنیم. 

تامین کنندگان کالاها را برای انبارهای مرکزی ارسال می کنند یا کالا مستقیم به انبارهای بخش‌های مختلف ارسال می‌شود؟

ما در سراسر کشور ۳۰ انبار داریم که شامل ۱۱ انبار مربوط به زنجیره سرد و ۱۹ انبار زنجیره خشک است که در استان‌های مختلف قرار دارند. فروشگاه‌های ما مجهز به انبار نیستند و عمده فضای این فروشگاه‌ها برای چیدمان کالا و ارائه به مشتریان استفاده می‌شود. اگرچه برخی از آنها ممکن است انبارک‌هایی داشته باشند. تامین کنندگان، کالاها را برای انبارهای مرکزی ارسال می کنند و وابسته به برنامه ریزی های فروش، کالا از انبار مرکزی به فروشگاه ها ارسال می گردد.

فرایند ارسال کالا به فروشگاه ها توسط ناوگان افق کوروش انجام می‌شود؟

تقریبا ۶۰۰ خودرو برای حمل کالا از انبارها به فروشگاه استفاده می‌شود که حدود نیمی از آن به صورت اجاره به شرط تملیک تجهیز شده و در اختیار رانندگان قرار گرفته است. این خودروها به صورت اقساطی به رانندگان داده می‌شود آنها هم اقساط را از محل در آمدی که با جابجایی کالا از انبار به فروشگاه های افق کوروش بدست می آورند به مجموعه بر می‌گردانند. ضمن اینکه این رانندگان در دوره‌ای که با افق کوروش کار می‌کنند، از سوی مجموعه حمایت می‌شوند و کار و درآمد آنها تضمین شده است. بخش دیگری از فرایند ارسال کالا توسط افرادی صورت می‌گیرد که خود، مالک خودرو هستند و با ما قرارداد همکاری دارند. در مواقع خاص هم در صورت نیاز در کنار این پتانسیل، از شرکت‌های ترابری استفاده می‌کنیم.

با توجه به اینکه افق کوروش زیر مجموعه هلدینگ گلرنگ است و این مجموعه شرکت پخش دارد؛ چرا از ظرفیت پخش گلرنگ برای ارسال کالا استفاده نمی‌شود؟

موضوع پخش با کاری که افق کوروش انجام می‌دهد کاملا متفاوت است. ما از انبارهای مشخص کالاها را به فروشگاه‌های مشخصی ارسال می‌کنیم و در این فرایند دو هزار تنوع کالا جا‌به‌جا می‌شود. محموله‌ای هم که برای هر فروشگاه ارسال می‌شود نزدیک به ۳ تن است که به اندازه بار استاندارد یک خودروی ۶ تنی است. شرکت‌های پخش اما ویزیتور دارند و بر اساس سفارش‌هایی که می‌گیرند کالا ارسال می‌کنند و تنوع کالایی آنها هم عموما کمتر است و خودروها با نرخ کمتری پر می‌شوند. این در حالی است که بهره‌وری خودروهای ما نزدیک به صد در صد است. سیستم توزیع کالای افق کوروش تنها مختص به ارائه خدمات به ۲۳۰۰ فروشگاه افق کوروش است و ساز و کار فعالیت این سیستم با پخش کاملا متفاوت است. 

در بخشی که خودروها را از شرکت‌های حمل و نقل تامین می‌کنید ممکن است گاهی اتفاق‌هایی رخ بدهد از جمله تاخیر در تخلیه و یا بارگیری کالا که گاها منجر به نارضایتی رانندگان می شود. راهکار شما برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات به چه شکل است؟

موضوعی که شما اشاره کردید در بخش ارسال کالا از طرف تامین کننده به انبارهای افق کوروش رخ می دهد. خودروهایی که در این بخش استفاده می‌شود مربوط به سیستم افق کوروش نیست و خود تامین کننده بار را ارسال می کند. ولی در بخش دیگر که کالا از انبارهای افق کوروش به فروشگاه‌ها ارسال می‌شود تقریبا مشکلی نداریم. این دست اتفاق‌ها که اشاره کردید عموما به دلیل محدودیت‌هایی که برای ارسال از سوی تولید کننده وجود دارد رخ می‌دهد و ارسال بر اساس زمانبندی پیش‌بینی شده صورت نمی‌گیرد.

این ناهماهنگی‌ها گاهی باعث می‌شود که در یک روز انبار کم کارتر باشد و در روزی دیگر خودروهایی که با تاخیر رسیده‌اند، همزمان با خودروهای همان روز تخلیه شوند. بنابراین بخشی از مسئله به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها است که ممکن است منجر به معطلی رانندگان بارهای ورودی بشود. در کل اما باید در نظر بگیریم که ما حدود ۱۰ هزار تخلیه ماهانه در انبارها داریم و اگر از فرایند تخلیه در این انبارها ۱۰۰ خودرو دچار مشکل شوند، یک درصد از کل را شامل می شود. یعنی در ۹۹ درصد مواقع استانداردها رعایت می‌شود و کار بر اساس برنامه‌ریزی پیش می‌رود. مواقعی که ناهماهنگی‌ها رخ می‌دهد تمامی همکاران ما سعی می کنند مراعات بیشتری کنند تا رانندگان هم دچار مشکل کمتری شوند و با تعامل بین نمایندگان ما و رانندگان کار پیش رود. 

در برخی موارد نیز حوادث غیرمترقبه‌ای مانند بارندگی‌های شدید و آب گرفتگی انبار که از کنترل ما و تأمین کنندگان خارج است موجب تأخیر در تخلیه بار می‌شود. در این مواقع تمام تلاش و ظرفیت خود را به کار می‌بندیم که در حداقل زمان ممکن نسبت به فراهم کردن شرایط تخلیه بار اقدام کنیم و تا زمان تخلیه بار حداکثر همکاری با رانندگان جهت فراهم کردن امکانات رفاهی صورت می‌گیرد.

برنامه‌های توسعه‌ای آتی؛ از تقویت ناوگان حمل و نقل تا توسعه انبارها

برنامه‌ریزی افق کوروش برای توسعه ناوگان حمل و نقل چگونه است و آیا افزایش سرمایه‌ای برای این کار داشته است؟

متناسب با توسعه فعالیت‌های افق کوروش، ناوگان حمل و نقل هم باید توسعه پیدا کند. موضوعی که امسال رخ داد این بود که هم تولید خودروهایی که ما نیاز داریم کاهش پیدا کرد و هم قیمت این خودروها افزایش پیدا کرد و نتوانستیم به دلیل محدودیت‌هایی که تحمیل شد طبق برنامه پیش برویم. در حال حاضر اما در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های تولید کننده خودرو هستیم تا بتوانیم خودروهای مناسبی را خریداری کنیم که از نظر کیفیت هم پاسخگوی نیاز مجموعه باشند. تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خودروهای مورد نیاز را تامین خواهیم کرد. 

در حال حاضر چند درصد از مجموع ناوگان حمل و نقل زیر نظر افق کوروش است؟

ناوگان حمل و نقل افق کوروش در حال حاضر ۶۰۰ دستگاه خودرو دارد که از این میان حدود ۶۰ درصد به شکل اجاره به شرط تملیک است. این تعداد شامل ۲۰۰ دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای خشک و ۱۵۰ دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای سرد است. در حدود ۲۰ درصد از این ناوگان به صورت قراردادی است که به صورت دائم با ما کار می‌کنند. بخشی از فرایند انتقال هم به دلیل اینکه ممکن است نوساناتی وجود داشته باشد، در صورت نیاز از سوی باربری‌ها تامین می شود. 

به طور کلی برای ادامه فعالیت چه برنامه‌هایی را در نظر دارید و آخرین اقداماتی که در مجموعه افق کوروش صورت گرفته چیست؟

یکی از برنامه‌های ما این است که در ادامه بتوانیم اطلاعات بهتری را با تامین‌کنندگان به اشتراک بگذاریم و به واسطه آن شرایط مناسب‌تری برای تامین کالا ایجاد شود. همچنین برای توسعه انبارهایمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و اخیرا هم در همین راستا انباری در آق‌قلای استان گلستان افتتاح کردیم و برای افتتاح انبار در استان‌های دیگر هم برنامه داریم. اواخر سال جاری انبار دیگری را هم در قم افتتاح خواهیم کرد. همچنین در اوایل سال آینده انبار دیگری را هم در استان کرمان راه‌اندازی می‌کنیم.

همانطور که اشاره کردم برای تقویت ناوگان حمل و نقل افق کوروش برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از ماه‌های پایانی سال گذشته تا امروز نزدیک به ۱۵۰ دستگاه خودرو اجاره به شرط تملیک را واگذار کردیم که در طرح جدید اقداماتی را برای افزایش این تعداد در نظر داریم. 

در مورد انبارهای سرد و خشک افق کوروش توضیح بدهید. این انبارها چه قابلیت‌هایی دارند؟

کالاهای موجود در فروشگاه را میتوان به دو دسته خشک (نگهداری در دمای محیط) و سرد (نگهداری درسردخانه) تقسیم بندی کرد. بخشی از این کالاها مانند لبنیات و فرآورده‌های گوشتی و منجمد هستند که در انبارهای سرد نگهداری می‌شود و کالاهای دیگری که ماندگاری بالایی دارند در زنجیره خشک قرار می‌گیرند. انتقال کالای سرد به دلیل اینکه همواره باید تازه باشند به صورت یک روز در میان به فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد و این بازه زمانی برای کالاهای خشک به صورت میانگین سه تا چهار روز یک بار انجام می‌شود. 

شرایط جذب راننده با تحویل خودرو به صورت "اجاره به شرط تملیک"

جذب رانندگان با مدلی که اشاره کردید که در آن خودرو به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار آنها قرار می‌گیرد چه شرایطی دارد؟

شرایطی که در افق کوروش برای این موضوع وجود دارد ویژه است و به ندرت پیش می‌آید که یک شرکت به این شکل تسهیلاتی را ارائه کند. با این شیوه بخش عمده ای از مبلغ خودرو را شرکت پرداخت می کند و رانندگان ۲۵ تا ۳۰ درصد از ارزش کامیونت، آورده برای این کار فراهم می کنند. همچنین وام مناسب و تقریبا قرض‌الحسنه‌ای هم داده می‌شود. برای جذب رانندگان با این شیوه سخت‌گیری زیادی وجود ندارد و تنها ارزیابی‌هایی صورت می‌گیرد تا مشخص شود افراد، صلاحیت و تخصص لازم را داشته باشند. خیلی اوقات جذب این رانندگان به واسطه معرفی توسط سایر رانندگانی که در مجموعه فعالیت می‌کنند صورت می‌گیرد و در صورتی که نیاز بیشتری وجود داشته باشد از طریق درگاه‌های اطلاع‌رسانی شرکت فراخوان داده می‌شود. 

ناوگان ارسال فروش اینترنتی محصولات افق کوروش به چه شکل عمل می‌کند؟

همکاری افراد با ما در این زمینه به شیوه های مختلف است اما عمده افرادی که در این حوزه برای شرکت کار می کنند سفیران استخدامی شرکت هستند و به صورت نیروی دائم فعالیت می کنند. البته علاوه بر اینکه حقوق ثابت دارند در ازای بسته‌هایی که تحویل می‌دهند، پورسانت هم دریافت می‌کنند. 

فاصله رقبای اینترنتی با آمارهای افق کوروش/ امکان رسیدن به ثبت ۱۰۰ هزار سفارش اینترنتی در روز

وضعیت فروش اینترنتی افق کوروش نسبت به سایر رقبای این حوزه چگونه است؟

در زمینه فروش اینترنتی از زمانی که این کار شروع شده توانسته ایم به بیش از چهل هزار سفارش تحویل شده در روز دست پیدا کنیم که این میزان بسیار قابل توجه است. دومین مجموعه‌ای که در حوزه فروش آنلاین FMCG فعالیت می کند، با ما فاصله زیادی دارد. نکته قابل توجه این است که ما این کار را نزدیک به هفت ماه است که آغاز کرده‌ایم و در این مدت توسعه خوبی صورت گرفته و به زودی تعداد سفارش‌های ما به صد هزار سفارش در روز خواهد رسید. در حال حاضر حدود هشتصد فروشگاه به سامانه فروش اینترنتی ما متصل هستند. 

نحوه ثبت سفارش از اکالا و افق کوروش هم از همدیگر مجزا هستند؟

خیر. مشتریان با مراجعه به اپلیکیشن ما می‌توانند انتخاب کنند که محصول را از اکالا تامین کنند یا از افق کوروش. اگر در شهرهایی باشند که اکالا خدمت رسانی می کند، با انتخاب آن به مرکز سرویس-دهی اکالا متصل می شوند و موجودی های آن مرکز به مشتری نمایش داده می شود. 

کالاهای موجود در اکالا با افق کوروش متفاوت است؟

تنوع کالاها در اکالا بیشتر از افق کوروش است. در فروشگاه‌های افق کوروش به دلیل محدودیت‌ها در حدود ۲۱۰۰ قلم کالا ارائه می شود. 

زمان ارسال کالا حدودا چقدر است؟

مشتریان می‌توانند زمان ارسال را انتخاب کنند. سریع ترین بازه تحویل، بازه یک ساعته است ولی بازه‌های زمانی دیگر را هم می توانند ثبت کنند و در آن زمان کالاهای خود را تحویل بگیرند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.