بایدها و نباید های ترخیص کالا

واردات و صادرات کالا از جریان‌های تجاری مهم در هر کشور است که می تواند چرخ اقتصاد را به گردش در آورد و موجب رونق تجاری گردد. شما برای اینکه بتوانید کالاهای خود را با موفقیت وارد یا صادر کنید، روند گمرکی آن را باید حتما طی نمایید. ترخیص کالا از مبادی گمرکی، پروسه ای چندین مرحله ای است که انواع تشریفات اداری را در پی خواهد داشت و ممکن است پیچ‌و‌خم‌هایِ گوناگونی در این مسیر به وجود بیاید. در حقیقت، بایدها و نبایدها و صفر تا صدِ مراحل ترخیص کالا، کاری همه جانبه و گسترده خواهد بود. 

از این رو، شرکت آریاناجم، با بهره مندی از تجربه و توان اطلاعاتی متخصصان، و نیز اشراف نسبت به آخرین قوانین و مقررات جاری، در عرصه ی ترخیص کالا و مشاوره امور گمرکی، بیش از ۱۰ سال سابقه ی حضور موفقیت آمیز داشته است، و این آمادگی را دارد تا بهترین خدماتِ واردات و صادرات را به تجار و بازرگانان محترم ارائه دهد.

فرآیند ترخیص کالا و نقش ترخیص کار در تسریع آن

  ترخیص کالا

فرآیند ترخیص، برای برخی صاحبان کالا سخت و دشوار است، در حالی که برای شرکت های با تجربه، مراحل آن به آسانی و با سرعت سپری می شود. اینکه روند واردات و صادرات به چه شکل پیش برود و کالای شما در کدام مسیر قرار بگیرد، به عوامل زیادی مربوط می شود که از جمله اعتبار اظهارکننده یکی از اصلی ترین فاکتورها در تعیین مسیر سبز برای ترخیص کالاست. 

به طور کلی، اقدام برای اظهار و ترخیص کالا از طریق صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آن ها انجام می شود. این نمایندگان قانونی همان ترخیص کاران گمرکی هستند که به عنوانِ کارگزار و حق العمل کار، فرآیند واردات و صادرات را به دقت دنبال کرده و با دانش و تخصصی که در این زمینه دارند، پروسه را در کم ترین زمان به سرانجام مطلوب می رسانند.

هر شخص حقیقی یا حقوقی، در صورت برخوردار بودن از شرایط لازم، می تواند ترخیص کار گمرک شود. از مهم ترین ملزومات برای فردی که می خواهد ترخیص کالا را انجام دهد، داشتنِ کارت بازرگانی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر می شود. 

صاحبان کالا خود نیز می توانند برای ترخیص مرسولات شان اقدام نمایند اما این حالت بیشتر برای کسب و کارهای کوچک مناسب است. برای شرکت های تولیدی بزرگ که به طور مداوم از گمرک ترخیص دارند، از لحاظ زمان و هزینه، به صرفه آن است که امور گمرکی را بر عهده ی نمایندگان و ترخیص کاران بگذارند.

این کار از چند جهت به نفع تولیدکنندگان است؛ اول اینکه درگیر مشغله های گمرکی واردات و صادرات نمی شوند، دوم روند ترخیص است که سریع تر و با هزینه ای کم تر انجام می شود، و سوم سایر خدماتی است که این شرکت ها ارائه می دهند، از جمله: تهیه و تنظیم اسناد تجاری، پرداخت حقوق ورودی و هزینه های گمرکی، اخذ مجوزهای لازم، یافتن منابع و دریافت کالا از کشورهای خارجی، انتقال ارز، بارگیری و ارسال محموله، دفاع حقوقی از پرونده های گمرکی، و دیگر مواردی از این دست. 

اما چطور می توان یک شرکت کارگزار مناسب پیدا کرد؟

 برای انتخاب شرکت واردات و صادرات، مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشت، سابقه و تجربه ی عملی است. قطعاً هیچ چیز به اندازه‌ی تجربه‌ی عملی برای مشتریان اطمینان بخش نخواهد بود و اعتبار و خوشنامیِ شرکت از عوامل اصلی در سپردنِ امور ترخیصی است. 

از سوی دیگر، در یک شرکت واردات و صادرات، ترخیص کاران کالاهای ممنوعه را می شناسند و با تعرفه های گمرکی و عوارض آشنایی دارند، و در نتیجه، اطلاعات ارزشمندی را می توانند در اختیار صاحبان کالا بگذارند. تسلطِ ترخیص‌‌کار بر آخرین آیین‌نامه ها و قوانین گمرکی موجب می شود تا مراحل ترخیص کالا از گمرک  به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمانِ ممکن انجام شود. 

انواع کالاها و مراحل ترخیص مرسولات گمرکی

ترخیص مرسولات

به طور کلی، کالاهای گمرکی را می توان در سه گروه دسته بندی کرد: کالاهایی که ممنوع اند؛ کالاهایی که مجازند؛ و کالاهایی که منوط به کسب مجوزهای لازم اند.

  • کالاهای ممنوع در فهرست اقلام ممنوعه مشخص شده اند و به کالاهایی گفته می شود که به دلایل مختلف اجازه‌ی ورود به کشور را ندارند. 

  • کالاهای مجاز پس از طی شدنِ فرآیند اداری و پرداختِ هزینه های گمرکی برای واردات قطعی، ترخیص می شوند. 

  • برای دسته‌ی سوم نیز مجوزهای لازم، مثلا مجوز استاندارد، مجوز سازمان غذا و دارو، مجوز قرنطینه‌ی نباتی و ... باید دریافت شود.  

برای شروع مراحل ترخیص کالا، ابتدا اطلاعات و مدارک لازم در سامانه‌ی اظهار از راه دور یا EPL وارد می شود. سپس، اظهار الکتریکی در دایره‌ی احراز هویت بررسی شده و یک شماره سریال یا کوتاژ برای شما ثبت می‌شود. 

براساس سیستم کنترل ریسک، اظهارنامه‌ در یکی از سه مسیرِ سبز، زرد و قرمز قرار خواهد گرفت که مسیر سبز با کم‌ترین بررسی و مسیر قرمز با ارزیابیِ کامل همراه خواهد بود. در این مرحله اگر اظهارنامه‌ در مسیر مناسب قرار نگرفته باشد، می‌توان به این موضوع اعتراض کرد که پس از بررسی و انطباقِ مستندات ممکن است مسیر تعیین‌شده تغییر یابد. 

در مراحل بعد، براساس مسیر تعیین شده، ارزیابی و بازبینی توسط کارشناسان گمرک انجام خواهد گرفت و با پرداخت حقوق ورودی و هزینه های گمرکی، قبض انبار دریافت می شود، و در نهایت، اجازه‌ی بارگیری و خروج صادر خواهد شد.    

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.