بیت کوین چطور از 1 دلار به بیش از 40 هزار دلار رسید؟

ارز دیجیتال بیت کوین یک پول دیجیتالی و غیر فیزیکی است که تحت تاثیر وضعیت یا ثبات مالی هیچ کشوری قرار ندارد. بیت کوین (Bitcoin)  با نماد اختصاصی BTC، اولین رمز ارز یا پول رمزنگاری شده در دنیا است که به صورت کاملاً دیجیتالی استفاده و توزیع می‌شود. از سال ۲۰۰۸ تاکنون، ارزش بیت کوین با طی کردن مسیری پی فراز و نشیب، توانست به قله ۴۰ هزار دلار نیز برسد. در ابتدای کار، هر بیت کوین ارزشی کمتر از ۱ دلار داشت؛ اما با گذشت زمان و افزایش محبوبیت این ارز دیجیتال، قیمت پادشاه رمز ارزها توانست حتی از ۴۰ هزار دلار نیز فراتر رود. در ادامه این مطلب، به بررسی دلایل رشد سرسام‌آور قیمت بیت کوین می‌پردازیم.

ساختار غیر قابل جعل بیت کوین بدون مدیریت هیچ حکومت یا نظام اقتصادی، در سراسر جهان قابل استفاده است. از آن جایی که تمام تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین انجام می‌شوند، می‌توان گفت که معاملات این رمز ارز در لایه‌های امنیتی پیچیده‌ای انجام گرفته و غیر قابل جعل هستند.

منابع محدود الگوریتم این ارز دیجیتال، طوری طراحی شده که فقط مقدار مشخصی بیت‌کوین وجود داشته باشد. محدود بودن تعداد بیت کوین‌ها به افراد این امکان را می‌دهد تا پیش‌بینی بهتری از عرضه آن داشته باشند. توسعه‌دهندگان بیت کوین در پروتکل این ارز تعیین کردند که تنها ۲۱ میلیون از بیت کوین ایجاد خواهد شد که در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون واحد از آن به وجود آمده است. از سوی دیگر، نرخ انتشار بیت کوین تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد که به این روند، هاوینگ (Halving) می‌گویند.

امنیت همان طور که می‌دانید، اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین با استفاده از فناوری بلاک‌ چین نگهداری می‌شوند. تراکنش‌های بیت کوین شفاف بوده به طوری که هر تراکنشی که در شبکه انجام شده باشد، برای همه قابل مشاهده‌ است. این بدان معنا است که تراکنش‌ها قابل پیگیری هستند، اما تنها می‌توان آدرس‌ها را به همراه دریافتی و ارسالی‌هایشان مشاهده کرد و اطلاعات هویتی افراد محفوظ است.

بخش‌پذیری و انتقال آسان هر واحد از بیت کوین قابلیت تقسیم تا ۸ رقم اعشار را دارد. کوچکترین واحد آن، برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین بوده که با نام مستعار خالق این ارز، ساتوشی، نامیده می‌شود. در نتیجه، اگر ارزش بیت کوین با گذر زمان به رشد خود ادامه دهد، کاربران همچنان قادر خواهند بود در مبادلات روزانه شرکت کنند. از سوی دیگر، شبکه غیر متمرکز بیت کوین تراکنش‌ها را در شفافیت کامل و سرعت بالا صورت می‌دهد. در نتیجه، افراد می‌توانند بدون پرداخت مالیات یا هزینه اضافی، در کمترین زمان معاملات خود را انجام دهند.

محبوبیت روزافزون سیستم غیرمتمرکز بیت کوین سبب شده روز به روز بر محبوبیت این ارز دیجیتال افزوده شود تا جایی که اخیراً شرکت‌های بزرگی به خرید بیت کوین در مقیاس بزرگ روی آورده‌اند. در نتیجه، جریان ورود سرمایه‌گذاران سازمانی و نهادی برای خرید بیت کوین و تزریق بودجه، باعث شده همچنان تقاضا برای این رمز ارز بالا باشد.

نوسانات قیمت بیت کوین بحران‌ها و اتفاقاتی که در گوشه و کنار دنیا به وقوع می‌پیوندند، باعث ایجاد نوساناتی در قیمت بیت کوین می‌شوند. شاید این امر در نظر بسیاری، نقطه ضعف محسوب شود اما فراموش نکنید که بیت کوین از سال ۲۰۰۸ تاکنون از بحران‌های زیادی جان سالم به در برده و حتی موفق به طی کردن مسیری صعودی شده است. عملکرد خوب بیت کوین در زمان‌های بحرانی باعث شده که افراد بیشتری به سرمایه‌گذاری در این ارز روی بیاورند. در نتیجه، هر قدر افراد بیشتری از بیت کوین استفاده کنند، از میزان نوسانات قیمتی نیز کاسته خواهد شد.

چطور در ایران بیت کوین بخریم؟ بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز جهان، به تازگی توجه ایرانیان بسیاری را جلب کرده است. راحت‌ترین راه برای کسب بیت کوین، خرید این رمز ارز از طریق صرافی‌ها است. با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی صرافی‌های خارجی، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان ایرانی، ثبت‌نام در سایت‌های مطمئن داخلی است که در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، آن‌ها را در امر نگهداری از دارایی‌هایشان یاری می‌دهند.

یکی از سایت‌های داخلی که می‌توانید در آن، به خرید و فروش بیت کوین بپردازید، اکسکوینو است. اکسکوینو یک شرکت ثبت شده دانش بنیان بوده و تا امروز، گام‌های بزرگی در جهت تامین امنیت دارایی سرمایه‌گذاران ایرانی در حوزه رمز ارزها برداشته است. این سامانه، کیف پول‌های امن و اختصاصی هر ارز را با رابط کاربری آسان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دارندگان این کیف پول‌ها به راحتی می‌توانند رمز ارز مورد نظر خود را به بیت کوین و سایر ارزها تبدیل کرده و از معاملات خود سود کسب کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.