آشنایی با بازارهای سنتی تهران

بازار بزرگ تهران، بازار تجریش، بازار سیداسماعیل، بازار شهرستانی، بازار عودلاجان و بازارچه شاپور جزو سازه‌های قدیمی اما پرکاربرد، چه در قدیم و چه امروز هستند. 

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران نبض تپندهٔ پایتخت است. این بازار در چهار راه گلوبندک، تقاطع خیابان پانزده خرداد و خیابان خیام تهران واقع شده و مهمترین مرکز تجارت و خرید و فروش انواع کالا به صورت تک و عمده به شمار می‌رود. ساخت بازار بزرگ تهران به دوران صفویه برمی‌گردد. اما در دوران قاجار ساخت آن تکمیل شد. بازار فرش فروش‌ها، بازار مس‌گران، بازار چهل تن و بازار آهنگران از جمله قدیمی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران هستند. علاوه بر سبک معماری بازار که بسیار تاریخی و دیدنی است، بناهای تاریخی نیز مانند مسجد امام و مسجد جامع در این بازار به چشم می‌خورند. بازار بزرگ تهران را راهروهای پیچ‌درپیچ، راسته‌ها، تیمچه‌ها و هواکش‌های سقفی زیبایش منحصر به فرد و زیبا کرده است.

بازار تجریش

یکی از بازارهای سنتی ایران که در منطقهٔ شمیران و در کنار حرم امام‌زاده صالح (ع) قرار گرفته، بازار تجریش است. این بازار سرپوشیده هنوز هم حال و هوای سنتی خودش را دارد. تکیه قدیمی این بازار که جای دیدنی بازار هم هست، بافت تاریخی خود را به خوبی حفظ کرده و تاریخ ساخت این تکیه به دوران قاجار برمی گردد. این تکیه در ایام محرم، پذیرای هیئت‌های عزاداری است. با استفاده از خطوط اتوبوس‌های تندرو، مترو، تاکسی و خودروی شخصی می‌توان به این بازار زیبا در شمالی‌ترین نقطهٔ تهران دسترسی پیدا کرد. این بازار در یکی از مناطق خوش آب‌وهوای تهران واقع شده و بیشتر نیازهای روزانهٔ ساکنان محل را برطرف می‌کند. به همین دلیل منطقهٔ مناسبی برای سکونت است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش املاک سایت دیوار، خانه‌های مناسبی در این منطقه پیدا کنید. سایت دیوار برای خرید خانه در تهران و سایر شهرهای ایران انتخاب مناسبی است. 

بازار سیداسماعیل

یکی دیگر از بازارهای سنتی تهران، بازار سیداسماعیل در محدودهٔ چهارراه مولوی است. این بازار با قدمتی در حدود ۱۶۰ سال، معمولاً محلی برای فروش وسایل دست چندم است. نیمی از راستهٔ بازار سید اسماعیل سقف‌های قوسی شکلی دارد و نیمهٔ دیگر آن با شیروانی پوشانده شده است. در پشت این بازار مرقد امامزاده سیداسماعیل قرار دارد و به همین دلیل نام این بازار را سیداسماعیل گذاشته‌اند. در ساخت این بازار که به یادگار از دوران قاجار باقی مانده، از آجرهای قهوه‌ای رنگ و کاشی‌های زیبا استفاده شده است.

بازار شهرستانی

بازار شهرستانی هم برای خیلی‌ها نیاز به معرفی ندارد. آن‌ها که در حوالی میدان امام حسین (ع) و خیابان دماوند زندگی می‌کنند با شهرستانی آشنایند. این بازار سرباز دو تا سه چهارراه دارد. هر بخش از آن محل فروش کالاهای مختلفی است. در این بازار انواع محصولات پروتئینی، میوه و سبزیجات، لبنیات، وسایل برقی، وسایل آشپزخانه و... عرضه می‌شود. مزیت این بازار به صرفه بودن قیمت‌هاست و بیشتر افراد محلی برای خرید به آنجا قدم می‌گذارند.

بازار عودلاجان

بازار عودلاجان در محلهٔ عودلاجان تهران در خیابان ۱۵ خرداد حدفاصل خیابان پامنار تا خیابان مصطفی خمینی واقع شده است. بافت معماری سنتی این بازار به تازگی مرمت شده و با طاق‌های زیبا و درهای چوبی مغازه‌هایش، دل هر بیننده‌ای را می‌برد. با اینکه این بازار در نزدیکی بازار بزرگ تهران واقع شده؛ اما هیاهو و شلوغی کمتری نسبت به آن دارد. در عودلاجان، انواع صنایع دستی به فروش می‌رسد و قیمت های نسبتاً مناسبی هم دارد. 

بازار عودلاجان

بازارچهٔ شاپور

بازارچه شاپور واقع در سه راه شاپور و در محلهٔ سنگلج به بازار قوام الدوله نیز معروف است. ورودی این بازارچه از خیابان وحدت اسلامی بوده و انواع محصولات مختلف برای تامین نیاز ساکنان محلی، در این بازارچه عرضه می‌شود. این بازارچه در دروهٔ ناصری ساخته شده و چند گذر و سقاخانه‌ٔ معروف دارد. معماری این بازارچه به دلیل داشتن آجرچینی زیبا و آجر‌کاری طاق‌ها و حجره‌های زیبا، بسیار دیدنی است و گردشگران زیادی از کشورهای دیگر از آن دیدن می‌کنند.

با وجود این بازارهای سنتی هم خرید برایمان دلچسب‌تر می‌شود و هم پا به تاریخی می‌گذاریم که چند صد سال قدمت دارد.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.