بیکاری در ایران و راه‌حل‌هایی برای پیدا کردن کار

 وقتی اقتصاد در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد و مشاغل نیاز به نیروی کار بیشتر نداشته باشند، با افزایش نرخ بیکاری همراه هستیم. وقتی اقتصاد کشوری در حال رشد باشد و مشاغل نسبتا زیادی نیز در آن وجود داشته باشد، باید انتظار کاهش نرخ بیکاری و افراد بیکار در جامعه را داشت.

محاسبه نرخ بیکاری

نرخ رسمی بیکاری به U-۳ معروف است. بیکار در این محاسبه، معمولا به فردی گفته می‌شود که از کار بدون میل و اراده خود بیکار شده باشد و یا در دو یا سه هفته گذشته به طور فعال به دنبال کار بوده‌ باشد. اما، کسانی که دارای مشاغل پاره وقت، نیمه وقت یا تمام وقت هستند، یا مانند کسانی که حداقل ۱۵ ساعت در هفته در مشاغل خانوادگی بدون حقوق نیز کار می‌کنند، شاغل محسوب می‌شوند.

برای محاسبه نرخ بیکاری، تعداد افراد بیکار بر تعداد نیروی کار تقسیم می‌شود که این تعداد تمام افراد شاغل و بیکار جامعه را شامل می‌شود. در نهایت عدد به دست آمده به صورت درصد نشان داده می‌شود.

نرخ بیکاری = افراد بیکار (تقسیم بر) افراد شاغل X ۱۰۰

افرادی که مایل به شاغل شدن هستند اما به دلیل برخی محدودیت‌ها (مانند معلولیت) نمی‌توانند کار کنند، در این محاسبه گنجانده نمی‌شوند. از آنجایی که این افراد استخدام نمی‌شوند، در طبقه بندی خارج از نیروی کار قرار می‌گیرند. بسیاری از منتقدان این دسته بندی را، دسته بندی غیرقابل توجیه از نیروی کار می‌دانند. نرخ بیکاری و محاسبه آن، همچنین به دلیل عدم تمایز بین مشاغل موقت، نیمه وقت و تمام وقت مورد انتقاد نیز قرار می‌گیرد، حتی در مواردی که کارگران نیمه وقت یا موقت ترجیح می‌دهند تمام وقت کار کنند اما به دلیل شرایط بازار کار نمی‌توانند.

نرخ بیکاری در ایران

نرخ بیکاری ایران در ۱۰ سال گذشته بالاتر از ۱۰ درصد بوده است و بیشترین میزان آن، همان‌طور که نمودار بالا مشاهده می‌کنید در سال ۱۳۸۹ بوده است که به ۱۴ درصد و به بالاترین حد خود رسیده است. بیکاری در ایران به ویژه در میان جوانان و زنان زیاد است. بیش از ۷۰ درصد جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیون نفر در سن کار قرار دارند که به همین دلیل تقاضای کار افزایش پیدا می‌کند.

در چند سال اخیر نیز به دلیل برخی مشکلات و علی الخصوص تحریم‌ها و بیماری کرونا، با رکود اقتصادی نیز همراه بودیم که همین موضوع باعث تعدیل‌های بسیار و همچنین مشکلات اقتصادی افراد در جامعه و بیشتر شدن تقاضا برای کار شده است. 

در زمانی که اقتصاد با رکود همراه است،‌ اشتغال‌زایی و کارآفرینی نیز با مشکل مواجه می‌شود. از آنجایی که سهم زیادی از فعالیتهای اقتصادی ایران هنوز تا حدود زیادی به درآمد نفت بستگی دارد، این امر از ثبات اقتصاد و اشتغال نیز می‌کاهد. با کاهش تولید سرانه ناخالص داخلی و نرخ تورم بالا، مردم در برابر تغییرات درآمد و اشتغال آسیب پذیرتر می‌شوند و بیکاری به یک موضوع مهم تبدیل می‌شود که کشور مجبور به مدیریت آن خواهد بود.

نرخ بیکاری

در بهار سال ۱۳۹۹، اشتغال جمعیت ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٣۶,٩ درصد از جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) شاغل بوده‌اند. این شاخص و نرخ نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٩ نسبت به بهار ١٣٩٨، نسبت اشتغال به میزان ٢.٩ درصد کاهش یافته است و در واقع می‌توان گفت که حدود دو میلیون نفر در بهار امسال از کار بیکار شده‌اند و دلیل اصلی آن بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی بوده است. اما باید بتوان در این اوضاع نیز بر مشکلات غلبه کرد و راهی برای شاغل شدن پیدا کرد.

چطور کار پیدا کنیم؟

طبق مقاله منتشر شده در وبلاگ ایران تلنت، «بدون داشتن تجربه و سابقه شغلی چطور کار پیدا کنیم؟» برای بسیاری از کسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده یا هنوز دوران دانشجویی خود را می‌گذرانند، این یک سوال اساسی است. درست است که استخدام بدون سابقه کار، تا حدی دشوار خواهد بود، اما ناامید نباید شد. بیشتر افرادی که دارای سابقه شغلی چندین ساله هستند نیز کار خود را از جایی شروع کرده‌اند و روزی در همین نقطه‌ای که شما ایستاده‌اید، بودند.

برای اینکه بتوانید در این اوضاع شغل پیدا کنید و در شرکتی مشغول به کار شوید، ابتدا باید سراغ مهارت‌های همیشه سبز بروید. مهارت‌های همیشه سبز، مهارت‌هایی هستند که در هر حال و در هر شرایطی پول‌ساز هستند و برای افرادی با آن مهارت‌ها همیشه کار است. بنابراین یادگیری این مهارت‌ها را در اولویت خود قرار دهید.

شاید بهتر باشد که کار خود را با کارآموزی آغاز کنید. مدتی را به صورت داوطلبانه کار کنید، توانایی‌های خود را نشان دهید و در نهایت با نشان دادن پشت‌کار خود توجه و اعتماد کارفرمایان را به خود جلب کنید. حتی در این حالت می‌توانید تجربه بسیاری کسب کنید و خود را به عنوان فردی متخصص معرفی کنید.

سراغ تکمیل و تدوین رزومه خود بروید. این سند همان برگ برنده شما در استخدام است و از طریق آن می‌توانید توجه کارشناسان استخدام را جلب کنید و خود را به عنوان بهترین فرد و گزینه برای فرصت‌های شغلی معرفی کنید.

شاید بسیاری از بیکاری‌ها به این دلیل است که افراد هدف منطقی از کار و آینده خود ندارند و همیشه به دنبال بلندپروازی هستند. برای خودتان هدفی منطقی قرار دهید و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنید. درست است که اقتصاد مشکل دارد و حتی مشکلاتی دیگری نیز پیش پای شما وجود دارد، اما بدانید که هیچ نشدنی در کار نیست و با هدف گذاری و تلاش می‌توان به اهداف رسید.

نتیجه گیری

نرخ بیکاری، همان‌طور که عنوان کردیم می‌تواند مشکلاتی داشته باشد و در آن هم افراد دارای مشاغل تمام وقت و پاره وقت محاسبه شوند. اما با این حال، این روش محاسبه روشی است که تمام کشورهای جهان آن را به رسمیت شناختند و در ایران نیز از این روش برای محاسبه نرخ بیکاری استفاده می‌شود.

روش‌های بسیاری برای کم کردن این نرخ وجود دارد که ابتدا دولت باید برای کم کردن آن کاری انجام دهد و در حیطه کاری دولت است. اما در وهله بعد خود افراد هستند که می‌توانند با تلاش و هدف گذاری این نرخ را کاهش دهند و وضعیت اقتصادی را نیز کمی بهبود دهند.

منبع : ایران تلنت

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.