تخت‌روانچی: اقدمات یکجانبه نماد جنایت علیه بشریت است

مجید تخت‌روانچی عصر چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع "اکنون اقدامات یکجانبه پایان یابد"، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: اقدامات اجباری یکجانبه از جمله تحریم‌ها، اقتصاد، دسترسی به سیستم‌های مالی و ذخایر خارجی و حتی غذا و دارو را مختل می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: با وجودی که  برخی کشورهای غربی، مدعی هستند دارو، غذا و سایر اقلام بشردوستانه از تحریم های به اصطلاح ‌هوشمند معاف هستند، این تحریم‌ها بیشترین آسیب را به افراد بی‌گناه و اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌سازد.

تخت‌روانچی با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره آثار منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر، ادامه داد: تحریم‌ها کودکان، بیماران، سالمندان و فقرا را هدف قرار داده و پیامدهای بشردوستانه شدیدی به دنبال دارد که می تواند به بحرانی انسانی تبدیل شود.

وی به آثار منفی تحریم در مقابله با همه‌گیری کرونا هم پرداخت و اضافه کرد: اعمال تحریم‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا بسیار خطرناک است، چرا اگر کشوری در امان نباشد، دیگر کشورها نیز در امان نخواهند بود و آتش ویروس، گسترش می یابد و افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری تحریم‌های 40 ساله آمریکا بر علیه مردم ایران، افزود: ایران اکنون با گسترده‌ترین تحریم‌هایی روبرو است که تاکنون بر هیچ کشور دیگری اعمال نشده است. این تحریم‌ها به شدت مانع تلاش ما در مبارزه با همه گیری کرونا شده است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه بر اساس اصول حقوق بشر، همه حق دارند از سطح استاندارد زندگی، بهداشت و رفاه مناسبی برخوردار باشند و تحریم‌ها این حقوق را هدف قرار داده است،  ادامه داد: قابل توجه است که این ابزار غیرانسانی توسط کشورهایی اعمال می‌شود که خود را بزرگترین مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند.

وی اضافه کرد: علاوه برآن، تحریم‌ها نقض اصول آزادی تجارت و ناوبری است که تاثیر منفی بر حقوق افراد کشورهای هدف و سایر کشورها دارد. برای مثال، در حالیکه ایران منابع مالی کافی در برخی از کشورها دارد، تحریم‌های غیرانسانی، مانع استفاده آنها حتی برای تجارت بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مهار کرونا و درمان بیماران شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تحریم‌ها را مجازات دسته جمعی تمامی مردم و  تروریسم اقتصادی دانست و گفت: این یک جنگ واقعی است که در آن اقتصاد به سلاح تبدیل شده است. با هر معیاری، اقدامات یکجانبه از جمله تحریم‌ها، غیرانسانی، غیراخلاقی، غیرقانونی و نمادی آشکار از جنایت علیه بشریت است.

تخت روانچی از جامعه جهانی خواست تا اقدامات لازم و فوری را در رفع این اقدام‌ها به عمل آورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.