عدم حمایت بیمه ها مانعی بزرگ بر سر راه مشاوره پزشکی آنلاین

پزشک آنلاین کیست؟

طبق توصیف دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، پزشک آنلاین اصطلاحی است که در قرن ۲۰ ام به وجود آمده است. این عبارت  برای توصیف گروهی از پزشکان و ارائه دهندگان خدمات پزشکی، استفاده می شود که خدمات درمانی و مشاوره پزشکی را از طریق اینترنت ارائه می دهند. مشاوره پزشکی آنلاین، از حوزه های در حال پیشرفت در زمینه خدمات غیرحضوری است و نیازمند حمایت جدی برای رشد و پیشرفت خود می باشد.

پزشک آنلاین و پاندمی کرونا 

در دوران پاندمی کرونا که لازم است افراد برای حفظ سلامت خود، از حضور در مکان های عمومی بکاهند و از طرفی نیاز افراد به خدمات درمانی بهداشتی نیز افزایش یافته است، اهمیت ارائه خدمات پزشکی درمانی از راه دور، در سراسر جهان بیشتر شده است. چرا که اگر بیماران درگیر کرونا از طریق پزشک آنلاین، تحت درمان و چکاپ قرار گیرند، از خدمات پزشکی بهتری استفاده کرده اند.

سایر بیماران هم، که به دلیل بیماری کووید ۱۹ نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند، از طریق خدمات پزشکی آنلاین، می توانند تحت نظر یک پزشک آنلاین، درمان خود را دنبال کنند. در واقع در این دوران، ارائه خدمات پزشکی به صورت آنلاین یک ضرورت و نیاز مهم و نیازمند رسیدگی و حمایت دولت ها می باشد.

مشاوره پزشکی آنلاین در ایران

سید محمد هادی ایازی ، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش ناچیز کسب و کارهای نوین در حوزه سلامت کشور، اعلام کرده است:

«رقم کل سیستم استارتاپ های سلامت هم اکنون 5 میلیارد تومان محاسبه شده است و 70 استارتاپ نیز در این حوزه فعال هستند که تعداد و رقم آن ها نسبت به استانداردهای جهانی بسیار ناچیز می باشد.»

مشاوره پزشکی آنلاین به چه حمایت هایی نیاز دارد؟

مشاوره پزشکی آنلاین در کشور ما، هنوز به اندازه کافی شناخته شده نیست. بنابراین ضروری است که رسانه های کشور در زمینه فرهنگ سازی در این زمینه تلاش کرده و آحاد جامعه را با این خدمت ارزشمند آشنا سازند. خدمات مشاوره پزشکی از راه دور، در واقع فرصتی فراهم می کند که هموطنان مان در مناطق مختلف کشور، حتی در مناطق محروم بتوانند از خدمات پزشکی برابر با سایر هموطنان استفاده کنند.

خدمات بیمه

علاوه بر نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه، ضروری است که شرکت های بیمه گر کشور، نسبت به تحت پوشش قرار دادن خدمات پزشکی آنلاین اقدام نمایند. در حال حاضر از میان حدود 30 شرکت خصوصی بیمه، هنوز هیچ یک از این شرکت ها، خدمات پزشک آنلاین و مشاوره پزشکی از راه دور را تحت پوشش خود قرار نمی دهند.

چنین امری سبب شده است که استارتاپ ها و ارائه دهندگان خدمات مشاوره پزشکی آنلاین، مجبور باشند که بار مالی هزینه های این حوزه را به تنهایی به دوش بکشند. از طرفی کاربرانی که ماهیانه مبلغی را به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند، ترجیح می دهند که خدمات پزشکی را از مراکزی دریافت کنند که شرکت های بیمه آن ها را تحت پوشش خود دارد.

در سال های اخیر، خدماتی که تحت پوشش بیمه، قرار می گیرد، افزایش و گستردگی قابل توجهی پیدا کرده است. برای مثال سازمان بیمه مرکزی، در وب سایت خود اعلام کرده است که برخی شرکت های بیمه، خدماتی همچون بیمه نشر کتاب، بیمه فیل های باغ وحش، بیمه جامع فعالیت های فضایی و بیمه تکثیر و پرورش صنعتی زالوی طبی را  به خدمات خود افزوده اند. با توجه به وجود طرح های جدید شرکت های بیمه، بدیهی است که تحت پوشش قرار دادن خدمات ویزیت آنلاین، امری ضروی و بدیهی به نظر می رسد.

فرض کنید که اگر بیمه تامین اجتماعی، خدمات مشاوره پزشکی آنلاین را تحت پوشش خود قرار دهد، آن وقت  جمعیت 42 میلیون نفری افرادی که تحت پوشش این سازمان قرار دارند، همگی به طور دائم به یک پزشک آنلاین دسترسی دارند و این موضوع می تواند بهبود قابل توجهی در وضعیت سلامت و بهداشت جامعه داشته باشد.

بیمهههه

در کشورهای پیشرفته، خدمات پزشکی آنلاین تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد. برای مثال شرکت بزرگ بیمه Medicare در ایالات متحده آمریکا، که افراد بالای 65 سال و افراد دارای معلولیت را تحت پوشش قرار می دهد، 80 درصد هزینه خدمات درمانی آنلاین یا تله مدیسین را تحت پوشش خود قرار می دهد.

پای صحبت فعالان حوزه مشاوره پزشکی آنلاین

برای بررسی وضعیت مشاوره پزشکی آنلاین، به سراغ یکی از بزرگترین و خوشنام ترین این استارتاپ ها به نام مدافون رفته ایم که از سال 1397 به ارائه خدمات پزشکی به کاربران خود می پردازد. مدیر اجرایی این استارتاپ درباره اهمیت حمایت شرکت های بیمه از خدمات مشاوره پزشکی از راه دور می گوید: «در شرایط فعلی که جهان درگیر موضوع مهمی به نام کرونا است، خدمات مشاوره پزشکی از طریق اپلیکیشن ها، خدمت بزرگی به همه افراد جامعه است.

ما برای ارائه خدمات بهتر به کاربران با مشکلات زیادی روبه رو هستیم. یکی از این مشکلات، تنظیم هزینه های این خدمت است به گونه ای که هم پزشکان رضایت کافی داشته باشند و هم کاربران بتوانند با هزینه مناسب تری، از این خدمت استفاده کنند. بنابراین لازم است که شرکت های بیمه، اهمیت این خدمت بزرگ را درک کرده و هر چه سریع تر این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند تا افراد بیشتری از جامعه بتوانند از این امکان بهره مند شوند. » 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.