اوراق سلف مسکن به نفع خریدار و سازنده است

بورس کالا در حالی طی روز جاری میزبان عرضه نخستین املاک بانکی روی تابلوی املاک و مستغلات بود که پیش از این نیز یک ملک تجاری در شهر جدید پردیس عرضه شد که این ملک نیز با موفقیت مورد معامله قرار گرفت و به نظر می رسد با موفقیت فروش این دو ملک در بورس، راه برای عرضه سایر املاک به ویژه از سوی ارگان های دولتی و سایر بانک ها در بورس کالا روشن تر و هموارتر شده است.

ضمن اینکه بهره گیری از پتانسیل بازار سرمایه در حوزه مسکن همواره یکی از مهم ترین مباحث روز اقتصادی است که به یکی از دغدغه های جدی سیاست گزاران اقتصادی و مسوولان تبدیل شده است.

با توجه به اقبال گسترده مردم نسبت به بازار سرمایه و تبعیت بازارهای مختلف اقتصادی از نتایج مثبت روند رو به رشد ورود نقدینگی به بازار سرمایه، با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص عرضه املاک در بورس کالای ایران به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت کمک به حل چالش مسکن، چه بررسی‌هایی انجام داده؟ کدام یک از طرح‌های مورد بررسی را دارای ظرفیت اجرایی بیشتری می‌دانید؟

ابزارهای مختلفی برای تأمین مالی بخش مسکن از طریق بازار سرمایه، در مرحله بررسی هستند که ازجمله این ابزارها در بورس کالا می توان از اوراق سلف موازی استاندارد، انتشار اوراق خرید دین مصالح ساختمانی، صندوق‌های املاک و مستغلات و بازار تهاتری ملک و راه اندازی تابلوی مصالح، نام برد که استفاده از این ابزارها در حال بررسی است و در آینده‌ای نزدیک، به‌ویژه، اوراق سلف موازی استاندارد مسکن، عملیاتی خواهند شد.

طرح فروش متری مسکن و انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن در بورس کالا، درمجموع، با استقبال کارشناسان مواجه شد، باوجود برخی پیچیدگی‌ها در این زمینه، آیا فروش متری مسکن را طرحی برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری و کمک به خانه‌دار شدن مردم می‌دانید؟

اوراق سلف موازی استاندارد مسکن دارای مزایا و کارکردهای متعددی است که ازجمله آن‌ها، امکان تأمین مالی برای فعالان ساخت‌وساز و اطمینان از فروش، امکان خرید مسکن پیش از ساخت در یک بازار رسمی برای خانوارها، دسترسی به انجام معاملات از سراسر کشور، امکان سرمایه‌گذاری به‌صورت متری در مسکن و تضمین اجرای تعهدات سازندگان توسط شرکت بورس کالا بوده است که خرید مسکن پیش از ساخت در بازار رسمی و امکان خرید متراژهای متفاوت از واحدهای مسکونی، ریسک افزایش قیمت مسکن برای افرادی که توان خرید واحد مسکونی کامل را ندارند، پوشش خواهد داد.

ارزیابی شما از میزان آمادگی دستگاه‌های متولی مسکن برای فراهم کردن شرایط ورود سازندگان به بازار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن چیست؟

همان‌گونه که اشاره کردم، انتشار این اوراق هم برای خریداران (خانوارها) و هم برای سازندگان مزایای متعددی به همراه دارد. ازجمله این مزایا برای سازندگان تأمین مالی پروژه‌ها و همچنین اطمینان از فروش واحدهای در دست تولید آن‌هاست و به نظر می‌رسد جذابیت کافی برای ورود سازندگان به این بازار وجود دارد.

به اوراق خرید دین بر پایه معاملات نسیه مصالح ساختمانی به‌عنوان یکی از طرح‌های در دست بررسی وزارت راه و شهرسازی اشاره کردید. بررسی این ابزار، اکنون در چه مرحله‌ای است؟

دستورالعمل‌ها و ضوابط لازم برای اجرایی شدن این ابزار توسط شرکت بورس کالا تهیه‌شده است که پس از اعلام نظر و تصویب نهایی آن توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس عملیاتی خواهد شد. مزایای این اوراق، تأمین مالی تولیدکنندگان مصالح، عبور از رکود با جذب سرمایه‌های عمومی و کمک به خریداران و همچنین افزایش نقدشوندگی مطالبات است.

راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات به مرحله جمع‌بندی عملیاتی رسیده؟ سازوکار فعالیت این صندوق چگونه خواهد بود؟

به‌منظور عملیاتی شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، بر اساس ماده 23 آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مقرر شده که سازمان بورس و اوراق بهادار ضوابط و مقررات موردنیاز برای راه‌اندازی این صندوق‌ها را تهیه و تصویب کند. در همین چارچوب، پیش‌نویس این ضوابط توسط سازمان بورس تهیه‌شده اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.