آشنایی با طرح توجیهی فنی-اقتصادی

طرح توجیهی، تجزیه و تحلیلی از عملی بودن یک پروژه و چالش‌های بالقوه آن است که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود و یا به عنوان راهنما توسط کارآفرینان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح توجیهی یا مطالعه امکان‌سنجی مجموعه‌ ملزوماتی را که برای یک پروژه موفق مورد نیاز است، فراهم می‌کند و در نهایت به شما می‌گوید که آیا یک پروژه ارزش پیاده‌سازی را دارد یا خیر.

اجزای یک مطالعه امکان‌سنجی(طرح توجیهی فنی-اقتصادی):

مطالعه امکان‌سنجی شامل یک بررسی جامع از تمامی متغیرهایی است که بر عملی بودن پروژه تأثیر می‌گذارند. هدف از اجرای مطالعه امکان‌سنجی رسیدن به این نتیجه است که آیا یک پروژه امکان‌پذیر است یا نه، بنابراین دخیل کردن عوامل بیشتر می تواند در رسیدن به پاسخ این سوال به شما کمک کند. در حالی که اکثر مطالعات امکان‌سنجی شامل چندین عنصر مشابه هستند، عناصردیگری هم وجود دارد که مختص کسب و کار شما است. برخی از مهمترین این عناصر عبارتند از:

خلاصه مدیریتی: در ابتدای تدوین طرح امکان‌سنجی، توضیحی کلی از پروژه و برنامه اولیه خود برای اجرای آن درج کنید.

تحقیقات بازار: به طور کلی مطالعات امکان‌سنجی باید شامل بخشی باشد که یک نمای کلی از بازار پروژه را ارائه می دهد. این بخش شامل برنامه بازاریابی، پتانسیل رشد، رقبای احتمالی و مشتریان هدف است.

عملیات: در بخش عملیات باید فن‌آوری، ماشین‌آلات، مواد، پرسنل و سایر مشخصات فنی که در راه‌اندازی یک کسب و کار مشارکت دارند مورد بررسی قرار بگیرند. در نظر بگیرید که پروژه قرار است به چه شکلی تکمیل شود و چگونه به منابع مورد نیاز برای تولید و توزیع محصولات و خدمات مورد نظر دسترسی پیدا خواهید کرد.

 سازمان: یک طرح امکان‌سنجی همچنین باید شامل یک طرح کلی از چگونگی پیش‌بینی سازماندهی مسئولیت‌ها در تیم پروژه باشد. به این منظور برنامه‌های خود را در مورد ساختار سازمانی یا حقوقی و تخصص لازم برای اجرای آنها ذکر کنید.

بررسی مالی: بررسی کنید که چه مقدار پول برای تأمین اعتبار یک پروژه نیاز دارید و به چه شکلی قرار است این حمایت مالی تامین شود. سرمایه‌گذاران احتمالی یا سایر منابع درآمدی و نحوه تغییر هزینه و درآمد خود در طول زمان را در نظر داشته باشید.

سپینود1

جدول زمانی: جدول زمانی درواقع برنامه زمان‌بندی اجرای یک پروژه است که در آن اهداف و نقاطی برای نشان دادن مقدار پیشرفت پروژه درج شده.

 تصمیم‌گیری: حالا وقت آن رسیده تا در مورد امکان‌پذیر بودن یا نبودن پروژه تصمیم بگیرید، از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید استفاده کنید تا بتوانید در مورد خطرات و موفقیت های احتمالی پروژه به نتیجه درستی برسید.

فرایند انجام مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی فنی-اقتصادی):

اجرای یک مطالعه امکان‌سنجی می‌تواند یک فرایند وقت‌گیر باشد که شامل بسیاری از مؤلفه‌های مختلف است، بنابراین تهیه یک برنامه مناسب قبل از شروع الزامی است. مطالعه امکان‌سنجی موفقیت‌آمیز به صاحبان مشاغل و مدیران پروژه کمک می‌کند تا یک تصمیم کاملاً آگاهانه و مبتنی بر تحقیق بگیرند. برای انجام مطالعات امکان سنجی باید این مراحب را طی کرد:

1. ایجاد یک طرح کلی

2. پیش‌بینی صورت درآمد

3. تحقیقات بازار

4. برنامه‌ریزی سازمان و عملیات

5. ایجاد ترازنامه روز افتتاحیه

6. تجزیه و تحلیل داده‌ها

7. تصمیم‌گیری نهایی

سپینود2

ایجاد یک طرح کلی

ابتدا یک طرح کلی از متغیرهایی را ایجاد کنید که می‌تواند روی امکان‌سنجی پروژه شما تأثیزگذار باشد. به این فکر کنید که چرا این پروژه برای شما جذاب است و پتانسیل‌های آن برای موفقیت را در چه مواردی می‌بینید.

پیش‌بینی صورت درآمد

پیش‌بینی صورت درآمد شامل انتظارات شما از میزان درآمد پروژه و مقدار سرمایه‌ای است که برای رسیدن به هدف احتیاج دارید. هنگام نوشتن صورت درآمد پیش‌بینی شده، کلیه هزینه‌های شروع، اداره کار و سایر تعهدات مالی خود را در نظر بگیرید.

 تحقیقات بازار

جنبه‌های مختلف بازار مانند رقبا، زمینه‌های رشد، تقاضای پیش‌بینی شده و تأثیرات جمعیتی را مطالعه کنید. تحقیقات بازار به تعیین نحوه تبلیغات و آگاهی مخاطبان از پروژه شما کمک خواهد کرد. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا در مواجهه با چالش‌های مختلفی که در بازار وجود دارند آمادگی لارم را داشته باشید.

برنامه‌ریزی سازمان و عملیات

طرحی را برای چگونگی سازماندهی فعالیت‌های روزمره کسب و کار و مدیریت کارمندان خود در نظر بگیرید. در مورد جذب و تعاملات نیروی کار یا توزیع یک محصول و چگونگی غلبه بر این موارد، انتظار هرگونه چالش را داشته باشید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 ایجاد ترازنامه روز افتتاحیه

ترازنامه روز افتتاحیه لیستی شامل تمام هزینه‌های مربوط به دارایی‌های لازم برای راه اندازی پروژه است. هزینه هر یک از اقلام را محاسبه و منبع تامین آن‌ها را مشخص کنید، منابع احتمالی درآمد نیز باید مشخص شوند. این موضوع می‌تواند شامل زمین، تجهیزات و سایر هزینه های شروع به کار باشد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

پس از تهیه اطلاعات برای مطالعه امکان‌سنجی،زمان تجزیه و تحلیل و تفسیر آن‌ها است. در نظر بگیرید که این پروژه پتانسیل سودآوری دارد یا نه و چه چالش‌های اساسی می‌تواند شما را از دستیابی به اهدافتان باز دارد.

تصمیم‌گیری نهایی

در نهایت، هدف از یک مطالعه امکان‌سنجی کمک به شما برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد آینده یک پروژه است. همواره در نظر داشته باشید که توانایی پذیرش چه مقدار ریسک را دارید و چه حجمی از سرمایه‌گذاری را می‌توانید برای پروژه انجام دهید. اتخاذ تصمیم و تعهد نسبت به آن یک گام مهم در انجام یک مطالعه امکان‌سنجی است.

موسسه سپینود شرق با بیش از 14 سال سابقه در زمینه مشاوره سرمایه گذاری صنعتی، تامین مالی و تسهیلات، نگارش طرح توجیهی، انجام تحقیقات بازاریابی آماده است که به صنعتگران و کارآفرینان خدمات مورد نیاز را ارائه نماید. نگارش بیش از 400 طرح توجیهی در زمینه های مختلف صنعتی، گردشگری، خدماتی و عمرانی و کار با شرکتهای شناخته شده ملی از جمله فعالیتهای سپینود شرق است. در واقع سپینود شرق تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری از ایده تا اجرا درکنار سرمایه گذاران و کارآفرینان و پشتیبان آنان باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.