فیزیوتراپی در منزل برای چه بیمارانی کاربرد دارد؟

اگر بیمار مشکلی دارد که باعث از دست دادن عملکرد حرکتی شده و اگر حتی برای بیرون رفتن از منزل و انجام کارهای روزانه خود دچار  مشکل باشد، بهتر است از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کند.  برخی از بیماری هایی که ممکن‌ است استفاده از فیزیوتراپی در منزل را ایجاد کند، عبارت اند از: شرایط پس از عمل های جراحی مانند تعویض مفصل ران یا زانو، سکته مغزی، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون، پس از یک مشکل قلبی مانند حمله قلبی، پس از یک ضربه یا آسیب دیدگی از قبیل شکستگی، بیماری سرطان، قطع عضو، ضعف ناشی از بستری و بی حرکتی طولانی مدت و ...

فیزیوتراپی در منزل امروزه یکی از شیوه های  نوین ارائه خدمات فیزیوتراپی از سوی مراکز فیزیوتراپی برای راحتی بیماران و همراه نشان به افراد ارائه می شود بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر احمدی

باید در نظر داشت که درمان برخی از دردها و مشکلاتی که به کمک خدمات ارائه شده توسط پزشک فیزیوتراپی رفع می‌ شوند نظیر انواع کمر درد ها، فتق دیسک، زانو درد، دردهای مزمن، ضعف های عملکردی و توان بخشی  بیماران سکته مغری …  که نیاز به  درمان طولانی مدتی  دارند و هم چنین ممکن است این روند  درمان  برای بیماران و خانواده هایشان که بخاطر  یک مشکل ساده و یا درمان های طولانی مدت  نیاز دارند  که هفته‌ ای چند بار به مطب متخصص  یا کیلینک های تخصصی مراجعه کنند سخت و طاقت فرسا باشد که حتی در برخی مواقع بیمار را از ادامه درمان منصرف می‌ کند.
البته باید اشاره کرد که بسیاری از بیماران هم نیازمند خدمات فیزیوتراپی در منزل هستند چون آن ها توانایی حرکتی بسیار پایینی داشته و رفت و آمد به کلینیک  های مجهز فیزیوتراپی برایشان  بسیار مشکل است. به همین خاطر متخصصین  برای اینگونه بیماران استفاده از خدمات فیزیوتراپی و ارتوپدی در منزل را  به شدت توصیه می کنند.
دکتر حامد احمدی

فیزیوتراپی سکته مغزی

فیزیوتراپی در منزل چگونه به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند کمک می‌ کند؟

سلول های جدید مغزی پس از سکته مغزی رشد نمی ‌کنند تا جایگزین سلول های آسیب‌ دیده شوند اما مغز این توانایی را دارد که سلول های آسیب‌ دیده خود را دوباره سا ماندهی کند تا آنچه را که از دست داده‌اند دوباره جبران نمایند. به این عمل نوروپلاستیسیتی گفته می ‌شود. این فرایند ممکن است در اقدامات فیزیوتراپی بیمار پس از سکته مغزی انجام شود و در این مواقع  متخصص فیزیوتراپی راهنمایی های لازم را برای آموزش  به بیمار  برای حرکت  و بازیابی عملکرد اندام ها انجام می دهند.

در این مواقع متخصص فیزیوتراپی غالباً با همکاری متخصص دیگر کمک می کنند تا برخی مشکلات ناشی از سکته مغزی، کاهش یابد.  در برخی مواقع  ممکن است متخصص طب شغلی، متخصصین گفتار درمانی، پزشکان و پرستاران و مددکاران اجتماعی نیز به کمک این بیماران می آیند.

اهداف فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل چیست؟

بخش اعظم بهبودی  بیماران دچار  سکته مغزی  در ۶ ماه اول بعد از سکته مغزی اتفاق میافتد. هدف فیزیوتراپی پس از سکته مغزی مستقل کردن فرد بیمار و بازگشت به زندگی عادی  است. در این جور مواقع مهم است که فیزیوتراپی در مراحل اولیه و حاد بیماری شروع  شود چون  با این کار  بهبودی بیمار خیلی سریع تر شروع می شود البته باید اشاره کرد که سطح بهبودی بیمار به عوامل مختلفی دیگری هم بستگی دارد، بنابراین تعیین این که بعد از چه مدتی و به چه میزان بهبودی برای بیمار حاصل می‌ شود تا حدودی سخت است.

زمان بهبودی بیمار بعد از فیزیوتراپی سکته مغزی در منزل:

  •  در بعضی افراد طی چند هفته تا چند ماه بهبودی کامل یا نسبتا کامل اتفاق میافتد.

  •  در نیمی از بیماران طی چند ماه تا چند سال بهبودی کامل یا نسبتا کامل اتفاق می افتد.

  •  در کمتر از یک سوم بیماران بهبودی کامل حاصل نمی شود.

  •  فیزیوتراپیست به بازگشت وضعیت فیزیکی ،سطح عملکردی و حرکتی فرد در قبل از سکته کمک می کند.

مزایای فیزیوتراپی در منزل:

  • هزینه فیزیوتراپی در منزل در مقایسه با وقت و هزینه ای که بیمار برای مراجعه به کلینیک صرف می کند، مقرون به صرفه است. 

  •  کیفیت خدمات فیزیوتراپی در منزل با همان کیفیتی است که در مرکز ارائه می شود و فیزیوتراپیست امکانات و دستگاه هایی را که لازم دارد، همراه خود به منزل می آورد.

  •  بیمار با درمان در منزل آرامش بیشتری  دارد که این به روند درمان او کمک زیادی خواهد کرد.

  •  در فیزیوتراپی در منزل به دلیل این که فیزیوتراپیست فقط بر روی یک بیمار کار میکند، تمرکز بیشتری دارد که باعث افزایش کیفیت درمان و تسریع آن می شود.

دکتر احمدی گل

  • هزینه فیزیوتراپی در منزل با توجه به این که درمان به صورت دستی انجام شود و یا از دستگاه استفاده شود و همچنین ناحیه فیزیوتراپی و تعداد جلسات لازم متغیر است.

  • تعیین هزینه فیزیوتراپی در منزل برای بیماران اهمیت زیادی دارد.

  • متقاضی فیزیوتراپی با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی توسط متخصص ویزیت می شود و در این جلسه تعداد جلسات و نحوه انجام فیزیوتراپی مشخص شده که تعیین کننده قیمت فیزیوتراپی در منزل است. 

  • بعد از مشخص شدن هزینه، بیمار باید مبلغی از آن را پرداخت نماید که برای هر بیمار متفاوت است و به شرایط او بستگی دارد. 

  • هزینه فیزیوتراپی در منزل نرخ مشخصی دارد. البته برخی مراکز مبلغی بیشتر از این دریافت می کنند و برخی دیگر با هدف جذب مشتری هزینه کمتری از بیمار می گیرند و خدماتی با کیفیت پایین به او ارائه می دهند. 

چه مواقعی به خدمات فیزیوتراپی در منزل نیاز است؟

فیزیوتراپی این امکان را به وجود می آورد که بیمار بدون نیاز به جراحی و مصرف دارو، توانایی حرکت کردن انجام کارها را که مهم ترین قسمت زدگی هر فرد است را به دست آورد.  در این موارد بیمار می تواند از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کند:
  • زمانی‌ که بیمار پس از جراحی به فیزیوتراپی نیاز دارد،

  • زمانی‌ که فرد مشکلات حرکتی دارد، زمانی ‌که فرد مشکلات ارتوپدیک دارد،

  • زمانی‌که فرد دچار آسیب ‌دیدگی یا شکستگی شده است. 

  • همچین زمانی که بیمار دچار مشکلات قلبی، ریوی و دیابت است میتواند در منزل از خدمات فیزیوتراپی ریه و یا فیزیوتراپی قلب استفاده کند. 

  • در برخی موارد نیز جابجایی سالمندان مشکل است که در این صورت می توان از خدمات فیزیوتراپی سالمندان در منزل بهره برد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.