بررسی قابلیت‌های جدید عکس‌برداری در پرچمدارهای سری P۴۰ هوآوی؛ اساتید مدرن عکاسی

عملکرد قابل توجه و تجهیز به فناوری‌های جدید و همراه با نوآوری دوربین، مهم‌ترین ویژگی‌ گوشی‌های هوشمند سری P هوآوی است و محصولات سری P۴۰ هم از این قاعده مستثنی نیستند. سه‌گانه گوشی پرچمدار هوآوی از سری P۴۰ بهبود عملکرد دوربین و البته بهینه‌سازی هرچه بیشتر هوش مصنوعی را برای کاربران مشتاق عکاسی تدارک دیده‌اند و مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف در دوربین سه محصول جدید هوآوی به استفاده شده است.

مقایسه دوربین‌ها؛ متنوع برای عملکردهای مختلف

گوشی‌های هوشمند Huawei P۴۰، Huawei P۴۰ Pro و Huawei P۴۰ Pro+ به ترتیب از سه، چهار و پنج دوربین استفاده می‌کنند با این حال مولفه‌های مشترکی میان دوربین‌های این سه محصول وجود دارد.

هوواوی3

سنسورهای وسیع‌تر، جذب نور بیشتر

دوربین اصلی هر سه پرچمدار جدید هوآوی، سنسور ۵۰ مگاپیکسلی RYYB دارد. رزولوشن دوربین اصلی از ۴۰ مگاپیکسلی که در نسل قبلی گوشی‌های هوشمند سری P هوآوی دیده بودیم به ۵۰ مگاپیکسل افزایش یافته است. این دوربین امکان استفاده از تکنیک Pixel Binning یعنی جمع آوری اطلاعات چهار پیکسل و ادغام آن در یک پیکسل با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل را فراهم می‌کند، پیش از این رزولوشن یادشده ۱۰ مگاپیکسل بود.

هوواوی1

استفاده از سیستم ساب‌پیکسل RYYB به جای RGGB در دوربین، به‌کارگیری پیکسل‌های زرد رنگ جهت جذب ۴۰ درصد نور بیشتر در مقایسه با سنسورهای متداول RGGB ممکن می‌کند. فرآیندی که منجر به افزایش میزان جزئیات تصویر و البته عملکرد بهتر در نور کم می‌شود. این‌بار هوآوی فناوری RYYB را برای دوربین تله فوتو پرچمدارهای جدید هم استفاده کرده است؛ که به کاهش نویز و بهبود جزئیات حتی در زمانی که در محیطی تاریک زوم می‌کنید کمک می‌کند.

شاید برجسته‌ترین قابلیت در دوربین اصلی گوشی‌های جدید سری P40 هوآوی، سنسور بزرگ‌تر ۱.۲۸/۱ اینچی باشد. سنسور بزرگ‌تر باعث جذب نور بیشتر می‌شود و نتیجه آن ایجاد تصاویر شارپ‌تر با محدوده دینامیکی بالاتر خواهد بود. پرچمدارهای برندهای دیگر هم معمولاً سنسوری به مراتب کوچک‌تر یعنی ۲.۵۵/۱ اینچی دارند. در سری P40 از ترکیب داده‌های ۴ پیکسل در ۱ پیکسل استفاده شده تا خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسلی را ببینیم.

بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت تا ۱۰ برابر

دوربین تله فوتو در Huawei P40 امکان استفاده از بزرگنمایی ۳ برابری را فراهم می‌کند. در Huawei P40 Pro هم می‌توان از بزرگنمایی ۵ برابری برای زوم روی سوژه، بدون افت کیفیت استفاده کرد.

هوواوی2

در Huawei P40 Pro+ از بزرگنمایی اپتیکال ۱۰ برابری استفاده شده که به دلیل استفاده از فاصله کانونی معادل ۲۴۰ میلی‌متر محقق شده است.

نکته کلیدی برای دست‌یابی به چنین فاصله کانونی و بزرگنمایی ۱۰ برابری، نوآوری هوآوی در به‌کارگیری طراحی پریسکوپی در دوربین است. به بیان دقیق‌تر، فاصله کانونی بیشتر به معنای افزایش فاصله میان لنز و سنسور است که باعث بیرون‌زدگی بیش از اندازه دوربین می‌شود. هوآوی برای رفع این محدودیت، از طراحی پریسکوپی در دوربین استفاده کرده است. در واقع هوآوی که با سری P30 برای اولین بار طراحی پریسکوپی را به دوربین گوشی‌های هوشمند آورد، حالا با تکنولوژی جدیدتری بازگشته تا مجددا برتری خود را در این زمینه ثابت کند.

هوواوی5

نمونه عکس به ثبت رسیده با Huawei P۴۰ Pro با زوم ۱۰ برابری اپتیکال

در Huawei P40 Pro+ علاوه بر امکان استفاده از بزرگنمایی اپتیکال ۱۰ برابری در دوربین پریسکوپی می‌توان از لنز تله فوتو با سنسور RYYB برای بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری نیز استفاده کرد. با انتخاب بزرگنمایی‌های مختلف، گوشی به طور هوشمند بین سنسورهای متفاوت سوییچ می‌کند.

هوواوی6

فناوری جدید فوکوس خودکار

استفاده از فوکوس خودکار با سرعت بالا در دوربین گوشی می‌تواند به ایجاد تصاویر شفاف‌تر به ویژه در مواردی که جابه‌جایی گوشی یا سوژه اتفاق می‌افتد کمک کند. در سری Huawei P40 سنسور اصلی از قابلیت بهبودیافته فوکوس خودکار تشخیص فاز با عنوان Octa-Phase Detection Autofocus استفاده می‌کند.

به این ترتیب، هر پیکسل در سنسور تصویر، از فوتو دیود تشخیص فاز به همراه بخش دریافت نور برخوردار شده است. به این ترتیب، تمام ۵۰ مگاپیکسل موجود در سنسور دوربین اصلی، به فوکوس خودکار هرچه بهتر دوربین کمک می‌کنند. در نتیجه  فوکوس خودکار سرعت بالاتری خواهد داشت. هوآوی با استفاده از سرعت فوکوس در حد میلی ثانیه، به ایجاد تصاویر واضح‌تر از سوژه‌های مختلف کمک کرده است.

دسته‌بندی هوشمندانه رنگ‌ها

چیپ‌ست Kirin 990 و پردازنده سیگنال تصویر (ISP) ادغام شده در آن، مغز متفکر برای پردازش تصاویر در گوشی‌های هوشمند سری P40 هوآوی هستند. جدیدترین راهکار پردازش تصویر هوآوی، در واقع اولین راهکار کاهش نویز برپایه فناوری BM3D (مطابقت دادن بلوک‌ها و فیلترینگ سه بعدی) در گوشی‌های هوشمند است که پیش از این در Huawei Mate 30 Pro دیده بودیم. این راهکار معمولاً در دوربین‌های DSLR استفاده شده و الگوریتمی قدرتمند برای از بین بردن نویز با سرعت بالا به حساب می‌آید. به بیان ساده، این راهکار امکان تشخیص رنگ‌های مشابه را برای کاهش نویز فراهم می‌کند. این راهکار پیش از این در Huawei Mate 30 Pro مجهز به چیپ‌ست Kirin 990 هم استفاده شده بود.

XD Fusion Engine نسل پیشرفته هوش مصنوعی

پردازش بر پایه هوش مصنوعی راهکاری است که قبلاً هم در گوشی‌های هوآوی دیده بودیم. در سری P40 گوشی‌های هوآوی از جدیدترین بهینه‌سازی‌ها بر پایه فناوری XD Fusion Engine استفاده شده است. فناوری که در واقع نسل سوم موتور هوش مصنوعی هوآوی برای عکس‌برداری به حساب می‌آید.

XD Fusion Engine از ترکیب توانایی پردازشگر سیگنال تصاویر Kirin 990 و واحد پردازش عصبی (NPU) استفاده کرده تا الگوریتم‌های پردازشی را بهبود بدهد. XD Fusion Engine چند فریم را با استفاده از چند دوربین به طور هم‌زمان ثبت می‌کند و فرایند شناسایی و بهینه‌سازی را کلید می‌زند. استخراج جزئیات کافی، کاهش نویز و بهبود رنگ و محدوده دینامیکی از نتایج این فناوری است.

هوآوی از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود عکس‌‌برداری در سناریوهای خاص استفاده می‌کند. به عنوان مثال در عکس‌برداری از چهره شاهد بهبود بافت پوست، رنگ پوست و نور عکس هستیم. این بهبود عملکرد را می‌توان در ایجاد افکت بوکه هم تماشا کرد. فناوری زوم هیبریدی Super Resolution هم بخشی از این موتور پردازشی است که بهبود کیفیت را در مقایسه با بزرگنمایی دیجیتالی استاندارد به دنبال خواهد داشت.

سری Huawei P40 استفاده از سنسور دمای رنگ چند طیفی را هم به واسطه به‌کارگیری الگوریتم جدید توازن نور سفید بر پایه هوش مصنوعی ممکن ساخته است. با استفاده از واحد پردازش عصبی در سه پرچمدار جدید هوآوی می‌توان از قابلیت  Best Moment هوآوی استفاده کرد که سه تصویر برتر از میان ۱۲ فریم به ثبت رسیده را پیشنهاد می‌دهد. با حذف بازتابش نور در شیشه و دیگر المان‌های ناخوشایند در تصویر، نتیجه قابل قبول‌تری به دست می‌آید.

سنسور ToF مکمل تاثیرگذار

سنسور ToF (Time of Flight) به افزایش سرعت فوکوس خودکار دوربین کمک می‌کند. وظیفه جداسازی سوژه و ایجاد پس‌زمینه‌ای طبیعی‌تر هم در عکس‌برداری پرتره بر عهده این سنسور است. این سنسور در بخش دوربین سلفی هم استفاده شده تا ترکیب دو دوربینه را این‌بار به همراه فوکوس خودکار در هنگام عکس‌برداری سلفی اتفاق بیفتد.

هوواوی8

رابط کاربری ساده و کارآمد

اپلیکیشن دوربین هوآوی همچنان ساده و کارآمد در سری Huawei P40 قابل استفاده است. برای تغییر مدهای عکس‌برداری کافی است دست خود را در رابط کاربری به سمت راست یا چپ بکشید. امکان استفاده از هوش مصنوعی هم با شناسایی ۱۵۰۰ صحنه متفاوت وجود دارد.

برای اولین‌بار، اکنون حالت Super Moon را می‌توان در فیلم‌برداری هم استفاده کرد و ویدئوهایی جذاب گرفت که در آن ماه بیش از پیش به شکل واقعی خود نزدیک است. قابلیت جدید Golden Snap هم امکان ایجاد لایو فوتو با استفاده از هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. همچنین قابلیت‌های هوش مصنوعی AI Remove Passerby و AI Remove Reflection به ترتیب به شما کمک می‌کند تا افراد اضافه و انعکاس نور را در تصاویر خود بدون هیچ‌گونه دردسری حذف کنید.

سه پرچمدار جدید هوآوی در بازار گوشی‌های هوشمند، مجموعه متنوع و البته کاربردی از نوآوری و فناوری‌ها را برای دست‌یابی به بهترین نتیجه ممکن و بدون پیچیده کردن فرایند عکاسی و فیلم‌برداری به همراه دارند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.