پیوند رسانه ها و پژوهشگران راهگشای مسیر جدید تاریخی هرمزگان است

مهین حیدری -بندرعباس، محمد محسنی در نشست هم‌اندیشی و برند سازی چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج‌فارس که در جزیره هرمز برگزار شد، ضمن تمجید از نقش هر یک از شخصیت های مهم و اثرگذار تاریخی هزاره اخیر برای تثبیت و بلند کردن پرچم بزرگ خلیج فارس و این پهنه اثرگذار در تاریخ تمدن بشر، اظهار کرد: وقتی حوزه های مختلف کارکردی جهان و به‌ویژه بخش تجارت را بررسی می کنیم، بازخورد آن صرف تبادل کالا و خدمات نیست، بلکه بخشی از کارکرد تجارت، مربوط به حوزه تمدنی، تاریخی و فرهنگی است.

وی، ترسیم نقش استراتژیک خلیج فارس را فراتر از افکار بشر برشمرد و گفت: رسانه ها و نسل کنونی بشر، در یک مقطع مهم تاریخی قرار دارند و می توانند این نقش را هم در بعد مثبت و هم در بعد منفی آن ایفا کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ادامه‌ داد: این در حالی است که می توان با گام برداشتن در مسیر درست، داشته های تاریخ و تمدن بشر را به‌ طور کامل و جامع به نسل‌های بعدی منتقل کرد.

وی از «خواجه عطا»، «سدیدالسلطنه کبابی»، «شمس الدین محمد کیشی» و «ابن ماجد» به عنوان شخصیت‌های برجسته دریانوردی، تاریخ نگاری ، فلسفه و حکمت و حکمرانی مطلوب دریایی یاد کرد و گفت: پیوند و زنجیره تعامل اصحاب رسانه، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری می تواند راهگشای مسیری جدید در حوزه تاریخی، اجتماعی و فرهنگی استان باشد.

 

خلیج فارس هویت ملی و تمدنی ماست

حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز نیز در این نشست با اشاره با اینکه خلیج فارس همواره از مناطق حساس مبادلات تجاری و اقتصادی جهان بوده و استعمارگران به همین دلیل روی این منطقه تمرکز داشتند، گفت: مستکبران و استعمارگران به دنبال این بودند که هویت و استقلال ملی ما را زیر سوال ببرند اما نامگذاری روز خلیج فارس باعث پیشگیری از تحریف شد.

 رستاخیز افزود: خلیج فارس از یک سو هویت ملی و یکی از مولفه های قدرت و استقلال کشور است و از سوی دیگر نشانگر این است که ما دارای یک هویت عظیم و گسترده تاریخی هستیم.

امام جمعه هرمز خاطرنشان کرد: علت اصلی ماندگاری نام خلیج فارس، انسان های بزرگ، مردم ریشه دارو اصیلی بودند که در آن مقطع این نام را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه، مردم هرمز و خطه خلیج فارس مردانی هستند که همواره و در طول ادوار مختلف نماد مبارزه با استکبار بوده‌اند، گفت: چه در سال های دور و چه بعد از انقلاب اسلامی، شهدای زیادی برای حفاظت و حراست از نام خلیج همیشه فارس تقدیم شده است که ۳۸ شهید جزیره هرمز در راه استقلال کشور، نمونه بارز این جانفشانی است.

نشست هم اندیشی و برندسازی چهره‌های ماندگار هزاره اخیر خلیج فارس با هدف معرفی چهار شخصیت برجسته هرمزگانی با حضور نمایندگان رسانه های جمعی، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد. این چهار شخصیت مهم و اثرگذار تاریخی عبارتند از: «خواجه عطا» که به‌عنوان یکی از رجال قدرتمند و تاثیرگذار سده‌های نهم و دهم هجری قمری در خلیج فارس و وزیر قدرتمند جزیره هرمز در سال های استیلای پرتغالی ها بر این جزیره بود که سیاست و کیاست وی در پایان دادن به این دوران استعماری تاثیرگذار و سرنوشت ساز بود.

سدیدالسلطنه از دیگر رجال قدرتمند و تاثیرگذار سده‌های نهم و دهم هجری قمری در حوزه خلیج فارس است، وی متخلص به عاری و معروف به سدیدالسلطنه کبابی است و شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در سال‌های آخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی است.

اعلام‌الناس فی احوال بندرعباس در جغرافیای تاریخی بندر عباس و جزایر خلیج فارس مغاص الئآلی و منار اللیالی در تاریخ رخدادهای خلیج فارس ،رساله اوزان چو (درباره خرید و فروش مروارید و اصطلاحات آن) و التدقیق فی سیرالطریق که سفرنامه است، بخشی از تالیفات چهل‌گانه اوست.

شمس‌الدین محمد کیشی نیز از حکما و عرفای بزرگ اواخر سده هفتم و هشتم هجری قمری، از پزشکان، فلاسفه و ادبای نامدار زاده جزیره کیش و مدرس دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدرسه‌های اصفهان و شیراز و نیز مدرسه نظامیه بغداد در قرن هفتم هجری بوده است.

شهاب‌الدین احمد بن ماجد بن محمد بن عمرو اسدی بن ابی‌الرکائب النجدی که به اختصار احمد ابن ماجد گفته می‌شود(۹۳۶ - ۸۳۶ ه‍جری قمری) نقشه‌نگار، ناوبر و دریانورد قرن ۱۵ میلادی خلیج فارس و اقیانوس هند و کاشف میل مغناطیسی بود.

شهرت او در غرب بیشتر به عنوان راهنمای واسکودا گاما برای رسیدن به هند بوده است.