شرکتDongfang Electric، یک تولیدکننده دولتی، تصاویری از ناسل (محفظه بالای توربین که شامل اجزای تولیدکننده است) توربین عظیم تولید‌شده در نیروگاه خود در فوژو، واقع در استان فوجیان، جنوب شرقی چین، پرده‌‌‌برداری کرده است. دانگ‌‌‌فنگ الکتریک شرکت مهندسی برق چینی است که در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاه و ژنراتورهای قدرت فعالیت می‌کند. بنابه اظهارS&P Global شرکت دانگ‌‌‌فنگ الکتریک به همراه‌‌‌ هاربین الکتریک در سال‌های اخیر دومین شرکت بزرگ سازنده توربین‌‌‌های بخار در جهان پس از شانگهای الکتریک بود.

به گفته این شرکت، طراحی این توربین در راستای رکوردشکنی برای عملیات در مناطقی با سرعت باد ۸ متر بر ثانیه و بالاتر مهندسی شده است و توربین نیز برای تحمل شرایط شدید توفانی ساخته شده است. در ماه اوت، یکی دیگر از بازیگران صنعت توربین‌سازی چینی، مینگیانگ اسمارت انرژی، یک مدل ۲۰ مگاواتی را در منطقه ساحلی ‌‌‌هاینان این کشور نصب کرد و ادعا می‌‌‌شد که این بزرگ‌ترین توربین بادی فراساحلی جهان است، اما در حال حاضر توربین جدید رکورد قبلی را شکست.

افزایش انرژی توربین

دانگ فانگ الکتریک سال‎هاست که تجهیزات نیروگاهی برای نیروگاه‌‌‌های آبی، حرارتی، هسته‌ای، باد، بخار و خورشیدی تولید می‌کند و به فروش می‌‌‌رساند. اوایل سال‌جاری، این غول صنعت توربین‌‌‌سازی یک توربین بادی فراساحلی ۱۸ مگاواتی را در یک پایگاه آزمایشی ساحلی در شانتو در استان گوانگدونگ چین جنوبی نصب کرد. برای درک بهتر ابعاد، این توربین دارای یک قطر روتور ۲۶۰ متری (۸۵۳ فوت) و یک منطقه جاروب شده به وسعت ۵۳هزار مترمربع بود. ناحیه جاروب شده توربین بادی ناحیه‌‌‌ای است که در دایره‌‌‌ای محصور شده است که توسط پره‌‌‌های روتور پوشش داده می‌شود. البته این بستگی به شعاع موثر تیغه دارد.

اما انتظار می‌رود این توربین غول‌پیکر چینی سالانه ۷۲ گیگاوات ساعت برق تولید کند که برای تامین برق حدود ۳۶‌هزار خانوار کافی است. از سوی دیگر، مدل جدید دارای قطر تیغه ۳۱۰ متری (۱۰۱۷ فوتی) و منطقه‌‌‌ای به اندازه ۱۰.۵ زمین فوتبال است. ارتفاع مرکز آن ۱۸۵ متر است که با یک ساختمان ۶۳طبقه قابل مقایسه است. به گفته این شرکت، با بادهای متوسط ۱۰ متر بر ثانیه، یک توربین می‌تواند سالانه ۱۰۰ گیگاوات ساعت برق تولید کرده و انرژی ۵۵‌هزار خانه را تامین کند. این امر مصرف زغال‌سنگ را بالغ بر ۳۰‌هزار تن کاهش داده و انتشار CO۲ را تا ۸۰‌هزار تن کاهش می‌دهد. از طرف دیگر این توربین با مقاومت در برابر خوردگی بالا و سیستم ضد توفان دوگانه طراحی شده است که آن را قادر می‌‌‌سازد در برابر توفان‌‌‌های شدید مقاومت کند. همچنین برای مناطق فراساحلی با سرعت باد بالای ۸ متر بر ثانیه طراحی شده است که هزینه‌‌‌های انرژی را کاهش می‌دهد و استانداردهای برابری شبکه را برآورده می‌کند.

رهبری چین در صنعت برق بادی

با دور شدن کشورها از سوخت‌‌‌های فسیلی و استقبال از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، نصب توربین‌‌‌های بادی در حال افزایش هستند. برای مهار بادهای قدرتمند فراساحلی، شرکت‌های سازنده اصلی تجهیزات در حال توسعه توربین‌‌‌های بزرگ‌تر و کارآمدتر هستند که قادر به تامین انرژی خانه‌‌‌های متعدد با هر چرخش پره خواهند بود. با این حال، روند ساخت توربین‌‌‌های بادی بزرگ‌تر در درجه اول در میان سازندگان چینی دیده می‌شود. از برترین تولیدکنندگان توربین بادی چینی می‌توان از شرکت‌های سین کیانگ، شرکت Envision Energy و گروه ویندی انرژی نام برد. این شرکت‌ها به طور قابل‌توجهی به تسلط چین در بخش ظرفیت بادی جهانی کمک کرده‌اند و بخش قابل‌توجهی از توربین‌‌‌های بادی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت اروپایی وستاس (Vestas) که قبلا رکورد حداکثر تولید انرژی از یک توربین را در اختیار داشت، هیچ برنامه‌‌‌ای برای تولید توربین‌‌‌های بیش از ۱۶ مگاوات ندارد. وستاس در حقیقت یک شرکت دانمارکی است، که در زمینه طراحی، ساخت و بازاریابی توربین‌‌‌های بادی فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر همواره به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده توربین بادی در جهان، مطرح بوده است. کارخانه‌های تولیدی این شرکت، در کشورهای دانمارک، آلمان، رومانی، بریتانیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، استرالیا، چین و ایالات متحده آمریکا مستقر هستند.

مجموعه اخیر مدل‌‌‌های توربین بادی با ظرفیت بالا، پیشروی در حال گسترش چین در فناوری انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را برجسته می‌کند. چین که تولید بادی فراساحلی را بخش مهمی‌‌‌از هدف خود برای رسیدن به اوج انتشارکربن تا سال ۲۰۳۰ و بی‌‌‌طرفی کربن تا سال ۲۰۶۰ می‌‌‌داند، محدودیت‌های فناوری توربین‌‌‌های بادی را تحت فشار قرار داده است. دو هفته پیش، شرکت چینی Sany Renewable Energy، بخشی از صنایع سنگین سانی، یک تولیدکننده تجهیزات سنگین چندملیتی، اعلام کرد که یک توربین بادی ۱۵ مگاواتی در نیروگاهی در Tongyu، استان جیلین، چین راه‌‌‌اندازی شده است.

این توربین دارای یک روتور ۸۸۵ و پره‌‌‌های ۴۳۰ فوتی است که سالانه انرژی کافی برای ۱۶۰‌هزار خانوار را تولید می‌کند. ادعا می‌شود که مدل SI-۲۷۰۱۵۰ بزرگ‌ترین توربین خشکی با ظرفیت تک‌واحدی در بین تمامی ‌‌‌توربین‌‌‌های خشکی نصب‌شده در سطح جهان تاکنون است. همچنین شرکت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مینگیانگ اسمارت انرژی بزرگ‌ترین توربین بادی دریایی ۲۰مگاواتی تک‌ظرفیتی جهان به نام MySE ۱۸.X را نصب کرد. قطر روتور توربین ۲۶۰ تا ۲۹۲ متر است که منطقه‌‌‌ای معادل ۹ زمین فوتبال را پوشش می‌دهد. این توربین با سرعت متوسط باد ۸.۵ متر بر ثانیه، می‌تواند سالانه ۸۰ میلیون کیلووات ساعت تولید کند. این توربین هر سال انتشار CO۲ را تا ۶۶‌هزار تن کاهش می‌دهد و انرژی ۹۶‌هزار خانوار را تامین می‌کند.