اگر فکر می‌‌‌کنید اغراق می‌‌‌کنیم، صبر کنید تا ویژگی‌‌‌های این پیشنهاد خلاقانه را کشف کنید. این پنل خورشیدی نامرئی است و کارشناسان نمی‌‌‌توانند باور کنند که چگونه می‌‌‌تواند انرژی تولید ‌‌‌کند. InQs یک شرکت ژاپنی برتر در زمینه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است که یک پنل خورشیدی شفاف و انعطاف‌پذیر ایجاد کرده است. می‌‌‌توان گفت که این نوآوری یکی از قدرتمندترین فناوری‌‌‌های اخیر در صنعت تولید برق تجدیدپذیر است، زیرا انرژی خورشیدی را می‌‌‌گیرد و با انتقال آن به پنجره‌‌‌ها آن را بخشی از زندگی ما می‌‌‌کند.

این عینک آفتابی روکش‌‌‌دار InQs دارای یک مدار منحصر‌به‌فرد و انعطاف‌پذیر پنل خورشیدی است که می‌‌‌تواند برق را از نور کم و مبهم، اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش جمع‌‌‌آوری کند. در مقایسه با پنل‌‌‌های خورشیدی PV معمولی، این پنل‌‌‌ها فقط نور مادون قرمز را جذب می‌‌‌کنند، بنابراین اجازه عبور نور مرئی را می‌‌‌دهند و بنابراین به راحتی می‌‌‌توان آنها را در پنجره‌‌‌ها گنجاند. این نوآوری شامل شیشه‌‌‌ای است که می‌‌‌تواند نورهای زائد و باقیمانده را در خود جای دهد، ایده‌‌‌ای که می‌‌‌تواند بخشی از نیروگاه‌‌‌های خورشیدی وسیع در پشت‌بام را در مقیاس کوچک ارائه دهد.

یک پنل خورشیدی که به سبک پنجره‌‌‌های رنگی طراحی شد در CES۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد. این زمانی بود که شرکت InQ اولین قدم را برداشت و شروع به توسعه فناوری پنل خورشیدی شفاف خود کرد. این آزمایش نشان داد که امکان ترکیب فناوری‌‌‌های مختلف سلول‌‌‌های خورشیدی در ساختمان‌‌‌ها وجود دارد، فناوری‌‌‌هایی از قبیل فناوری ایجاد شکاف‌‌‌هایی در پنجره‌‌‌ها و نصب صفحه‌‌‌نمایش‌‌‌های لمسی و گوشی‌‌‌های هوشمند و‌...‌ این فناوری جایزه نوآوری CES۲۰۲۴ را دریافت کرد که به اختراعات عجیب و غریب تعلق می‌‌‌گیرد.

اما پنل خورشیدی InQs چگونه ساخته شد؟ رسیدن به این اختراع آسان نبود. پنل‌‌‌های خورشیدی با عنوان پنل‌‌‌های‌(«S») توسعه یافته توسط InQs تقریبا کاملا شفاف هستند و دارای یک نرخ عبور نور مرئی تا ۷۵‌درصد مانند شیشه‌‌‌های چند لایه هستند. این پنل‌‌‌ها در حالی که هنوز توانایی عبور نور از خود را دارند می‌‌‌توانند برق مورد نیاز وسایل برقی خانگی را به خوبی تامین کنند، از این رو برای پنجره‌‌‌های ساختمان‌‌‌ها قابل استفاده هستند. محافظ حرارتی به‌گونه‌‌‌ای عمل می‌‌‌کند که هیچ جذبی در طرف مقابل منبع نور اتفاق نمی‌‌‌افتد که از این‌رو یک برق پایدار و کارآمدی را از هر منبع نور تولید می‌‌‌کند. کاربردهایی که InQs برای پنل‌‌‌های خورشیدی شفاف خود پیشنهاد کرده است، واضح است که از برخی از این کاربردها می‌‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انرژی جنبشی را می‌‌‌توان برای هدایت برنامه‌‌‌هایی مانند صفحه کلید، موس یا حسگرهای هوشمند برای اتوماسیون خانه یا حتی برای تولید برق برای خانه‌‌‌ها یا ساختمان‌‌‌ها به کار گرفت. همچنین امکان پیاده‌سازی طول عمر باتری یا منابع انرژی اضافی را در لوازم الکترونیکی مصرفی مانند گوشی‌‌‌های هوشمند و تبلت‌‌‌ها فراهم می‌‌‌کند. اما چگونه می‌‌‌توانید از این پنل خورشیدی نامرئی استفاده کنید؟ در حقیقت این‌گونه است که شما تقریبا یک برق رایگان در خانه تولید می‌‌‌کنید. علاوه بر این، ایده دیگر استفاده از این فناوری، استفاده از پنل‌‌‌های خورشیدی شفاف در خودروسازی است، به‌‌‌عنوان مثال، در پنجره‌‌‌ها یا سانروف خودروها به منظور کمک به تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی یا هیبریدی. در اینجا میزان برق تولید شده توسط پنل‌‌‌های خورشیدی شفاف InQs بسیار چشمگیر است.

راندمان این فناوری با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف می‌‌‌تواند به سطح ۱۸‌درصد برسد و در عین حفظ راندمان، از نظر تبدیل انرژی با پنل‌‌‌های خورشیدی سیلیکونی کریستالی سنتی رقابت می‌‌‌کند. انتظار می‌‌‌رود این نرخ بهره‌وری با پیشرفت فناوری افزایش یابد. بنابراین، به نظر می‌‌‌رسد این تازه ابتدای کار باشد. درست زمانی که فکر کردیم سیلیکون (تک‌کریستالی) قرار است ماده آینده برای انرژی فتوولتائیک باشد، پروسکایت به بازار آمد. ساختاری که مدتی است کشف شده، اما ویژگی‌‌‌های جالب توجهی دارد که پژوهشگران همچنان در پی بهبود و یافتن کاربرد‌‌‌هایی در راستای این ویژگی‌‌‌ها هستند. این ماده کلیدی بوده که امکان ساخت یک پنل خورشیدی نامرئی را فراهم کرده است که شاید در میان مدت بتوانید آن را در خانه داشته باشید. ویژگی خاص این ماده داشتن خاصیت فروالکتریک و ثابت دی الکتریک بالاست که باعث شده این ماده در حوزه ذخیره انرژی کاربرد داشته باشد. آیا تا به حال فضایی برای قرار دادن پنل‌‌‌های خورشیدی نداشتید؟ مشکلی نیست؛ این پنل‌‌‌های جدید روی پنجره‌‌‌های شما نصب می‌‌‌شوند و با نور روز، بدون هیچ هزینه‌ای برای شما و با امکان ذخیره در باتری در صورت نصب، برق تولید می‌‌‌کنند.