در سال‌های اخیر، تغییرات آب و هوایی، پیک مصرف برق در تابستان را در این منطقه طولانی‌‌‌تر کرده است. گرمای شدید وابستگی به سیستم‌های تهویه مطبوع انرژی‌‌‌بر را که در ماه‌‌‌های تابستان در کویت وجود دارند، افزایش می‌دهد. دولت کویت هفته گذشته از قطع موقت برق در برخی از مناطق این کشور در ساعات اوج مصرف خبر داد و اعلام کرد که برای پاسخگویی به تقاضای افزایش‌یافته ناشی از گرمای شدید تابستان تلاش می‌کند. وزارت برق، آب و انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر کویت در بیانیه‌‌‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که قطع برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌شده برق حداکثر تا دو ساعت در روز اتفاق می‌‌‌افتد که این اولین گام برای کشور عضو اوپک است زیرا تغییرات آب و هوایی باعث افزایش دما شده است. این سازمان علت این کاهش را «ناتوانی نیروگاه‌‌‌ها در پاسخگویی به تقاضای افزایش‌یافته» در ساعات اوج مصرف در بحبوحه «افزایش دما در مقایسه با دوره مشابه در سال‌های گذشته» عنوان کرد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته، این وزارتخانه پس از آنکه از ساکنان خواست برای کاهش بار نیروگاه‌‌‌ها، مصرف برق را جیره‌‌‌بندی کنند، برنامه‌‌‌ای از قطعی پیش‌بینی‌شده در چند بخش از کشور را منتشر کرد.

به گفته اداره هواشناسی کویت، روز پنج‌شنبه هفته گذشته دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) نزدیک شد. عادل السعدون، ستاره‌شناس و دانشمند کویتی، با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در روزهای آینده به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برسد، گفت: آنچه امروز تجربه می‌‌‌کنیم نتیجه تغییرات آب و هوایی است. ماه گذشته، کویت قراردادهای کوتاه‌مدتی را برای خرید ۵۰۰ مگاوات برق، از جمله ۳۰۰ مگاوات از عمان و ۲۰۰ مگاوات از قطر، در ماه‌‌‌های تابستان امضا کرد. اجرای این قراردادها از اول ژوئن تا ۳۱ اوت ادامه خواهند داشت.

کامل الهرامی، کارشناس انرژی کویتی در این خصوص اظهار کرد که این کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس باید زیرساخت‌‌‌های انرژی خود را بازسازی کند. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: تولید کنونی پاسخگو نیست و به جای تکیه بر نفت و گاز، باید به سمت انرژی هسته‌‌‌ای، خورشیدی و بادی برویم. این تنها آغاز بحران است و قطع برنامه‌‌‌ریزی‌شده برق در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت، اگر  سرعت ساخت نیروگاه‌‌‌ها را بالا نبریم.‌ ام محمد، یک زن کویتی۶۰ ساله، گفت که روز چهارشنبه هفته گذشته به مدت دو ساعت بدون برق مانده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما خیلی تحت‌تاثیر این خاموشی قرار نگرفتیم، و خاطرنشان کرد که خانه در طول قطعی کوتاه‌مدت خنک بود. او افزود: مشکل اینجاست که بعضی خانه‌‌‌های خود را حتی زمانی که در خانه نیستند، بسیار خنک می‌کنند و این باعث افزایش بار نیروگاه‌‌‌ها می‌شود.

بازار برق کویت

در سال ۲۰۲۳، بازار برق کویت تحت سلطه MEW بود که سهم قابل‌توجهی را در تولید برق این کشور به خود اختصاص داد. وزارت برق و آب (MEW) یک ارائه‌دهنده خدمات برق و آب در این کشور حاشیه خلیج فارس است و عمده فعالیت‌‌‌های این وزارتخانه شامل تامین آب و برق کویت است. مدیریت پروژه‌‌‌های نیروگاهی، شبکه‌‌‌های توزیع برق، شبکه‌‌‌های انتقال برق، نیروگاه‌‌‌های تقطیر آب و پروژه‌‌‌های آب؛ رعایت شرایط محیطی در تولید برق و آب و بهره‌‌‌برداری و نگهداری شبکه آب‌‌‌رسانی در کویت نیز از مسوولیت‌‌‌های آن است. شرکت MEW همچنین راهکارها و دستورالعمل‌‌‌هایی را در مورد مسائل مربوط به صرفه‌‌‌جویی در انرژی و منطقی‌‌‌سازی ارائه می‌کند.

ظرفیت تجمعی نصب‌شده در بازار برق در کویت در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۰.۳ گیگاوات بود و پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۳۵ به نرخ رشد مرکب سالانه بیش از ۴‌درصد دست خواهد یافت. بخش مسکونی بیشترین سهم را در مصرف برق کویت در سال ۲۰۲۳ داشته است و پس از آن بخش صنعتی قرار دارد. تولید برق کویت به طور عمده به سوخت‌‌‌های فسیلی وابسته است و تقریبا ۱۰۰‌درصد (به طور دقیق ۹۹.۷۸ درصد) برق آن از این منابع تامین می‌شود. متوسط مصرف برق خورشیدی در کویت حدود ۹ تا ۱۱ ساعت در روز است، با متوسط تابش خورشیدی روزانه که می‌تواند به بیش از ۷ کیلووات ساعت در مترمربع در روز برسد. این در حالی است که هزینه نصب PV خورشیدی به طور قابل‌توجهی از ۴۷۳۱ دلار در هر کیلووات به ۸۸۳ دلار در هر کیلووات در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

گاز، زیرمجموعه‌‌‌ای از سوخت‌‌‌های فسیلی، در بیش از نیمی‌‌‌ از تولید برق کویت با حدود ۵۶‌درصد مشارکت دارد. این نشان‌دهنده اتکای شدید به منابع انرژی دارای کربن بالا برای برق است و کویت را به یکی از کشورهایی با بالاترین‌ درصد استفاده از سوخت فسیلی در ترکیب انرژی خود تبدیل می‌کند. برای انتقال به سمت تولید برق کم‌کربن، کویت می‌تواند از کشورهایی الهام بگیرد که با موفقیت انرژی هسته‌‌‌ای، بادی و خورشیدی را در شبکه‌‌‌های خود ادغام کرده‌‌‌اند. این در حالی است که کشورهایی مانند فرانسه و اسلواکی اکثریت قابل‌توجهی از برق خود را - به ترتیب ۶۵ و ۶۲‌درصد - از انرژی هسته‌‌‌ای تولید می‌کنند.

دستاوردهای مشابهی می‌تواند توسط کویت از طریق توسعه زیرساخت‌‌‌های انرژی هسته‌ای به دست آید. علاوه بر این، کویت می‌تواند از جغرافیای بیابانی خود برای انرژی خورشیدی استفاده کند و از یمن و شیلی بیاموزد، جایی که انرژی خورشیدی ۲۰‌درصد از تولید برقش را تشکیل می‌دهد. همان‌طور که دانمارک نشان داد که بیش از نیمی ‌‌‌از برق خود را از نیروی باد تولید می‌کند، انرژی باد نیز می‌تواند در ترکیب انرژی کویت نقش داشته باشد. در حقیقت کویت با تنوع بخشیدن به سبد انرژی خود می‌تواند ردپای کربن خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.