از جمله برنامه‌های مهم وزارت نیرو که در حفظ پایداری شبکه برق سراسری در فصل گرم سال جاری تاثیر بسزایی داشت، مدیریت زمانی مصرف برق صنایع بزرگ بود، برنامه‌ای که در تعامل کامل با وزارت صمت و مدیران ارشد این صنایع اجرا شد و ضمن افزایش برق تحویلی به صنایع بزرگ از بروز هر گونه اشکال در شبکه جلوگیری کرد. بر اساس این برنامه مقرر شد تا صنایع بزرگ در بازه‌های زمانی اوج بار مصرف برق میزان مصرف خود را کاهش دهند و در نقطه مقابل در دیگر بازه‌های زمانی بدون محدودیت و بیشتر از دیماند خود اقدام به مصرف برق کنند. برای اجرایی شدن هر چه بهتر این طرح وزیر نیرو شخصا پیش از شروع دوره مدیریت مصرف برق تابستانه با مدیران ارشد صنایع بزرگ مانند اعضای انجمن نوردکاران، انجمن سیمان و انجمن فولاد جلسه گذاشت و نحوه تحویل برق به این صنایع را به گونه‌ای که افزایش تولید آنها را تضمین کند، پیگیری کرد.

همزمان با تنظیم و پیگیری برنامه مدیریت مصرف برق صنایع، وزارت نیرو همچنین برنامه‌های موازی دیگری را برای بخش اداری، تجاری و خانگی در پیش گرفت تا از محل صرفه‌جویی در این بخش‌ها امکان تحویل انرژی بیشتر برای بخش صنایع را فراهم کند. نتیجه همه این اقدامات این بود که هم در ۶ ماه نخست سال جاری و هم در فصل گرم سال میزان انرژی برق تحویلی به صنایع بزرگ نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت و این اقدام به افزایش تولید این صنایع در این بازه‌های زمانی منجر شد.در نیمه نخست سال‌جاری میزان انرژی برق تحویلی به کلیه صنایع فلزی کشور نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تا ۲۵.۷ درصد و نسبت به سال گذشته نیز ۷.۵ درصد افزایش یافت و همچنین میزان انرژی برق تحویلی به صنایع فلزی در بازه مدیریت مصرف بار سال جاری نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۲.۵۵ درصدی و نسبت به بازه مشابه سال گذشته نیز افزایش ۸.۴۲ درصدی را به ثبت رساند.

اتفاق مهمی که در افزایش میزان تولید این صنایع تاثیر مستقیم داشت و آن‌طور که آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد در ۵ ماه نخست امسال حجم تولید آهن اسفنجی به ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن، فولاد میانی به ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن و محصولات فولادی به ۹ میلیون و ۴۲۰هزار تن رسید.  طبق این آمار، تولید آهن اسفنجی در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷ درصدی و نسبت به ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷ درصدی داشته و همچنین در بخش فولاد میانی تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳درصدی و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰درصدی را تجربه کرد.

در بخش محصولات فولادی نیز تولید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴ درصدی و نسبت به ۵ ماهه ۱۴۰۰ رشد ۲۴درصدی داشت. همچنین آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که تولید ۵ ماه نخست امسال در هر سه بخش آهن اسفنجی، محصولات فولادی و فولاد میانی رکورد ۸ سال اخیر را شکست. از جمله صنایع بزرگی که به واسطه افزایش میزان برق تحویلی با افزایش قابل توجه تولید رو‌به‌رو شدند، باید به دو شرکت بزرگ فولادی استان خوزستان یعنی شرکت فولاد خوزستان و فولاد اکسین اهواز اشاره کرد، دو صنعت بزرگ و انرژی‌بری که بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش قابل توجهی در ماه‌های گذشته روبه‌رو بودند.

به عنوان نمونه علی محمدی، مدیرعامل فولاد اکسین چند روز پیش در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به افزایش تولید این شرکت در نیمه نخست سال‌جاری گفت: شرکت فولاد اکسین در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید ۴۰۰هزار تن محصول، ۹۵ درصد رشد سودآوری را به ثبت رسانده است.محمدی در همین باره افزود: در ۶ ماه نخست امسال رکورد تناژ تولید واقعی اسلب شکسته شد و تولید ۴٠۷هزار و ۲٠۳ تن به ثبت رسید. وی با اشاره به رشد ۲٠ درصدی تولیدات این شرکت نیز بیان کرد: میزان تولید در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته ۳۳۸ هزار و ۹۸۹ تن بود که امسال بیش از ۶۸ هزار تن، تولید افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه ثبت تولید ۴٠۷ هزار تن، بالاترین میزان تولید شرکت در دو سال اخیر است، گفت: علاوه بر این بیشترین میزان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در این مدت ۱۶۹ هزار و ۵۵٠ تن بوده که در تاریخ شرکت فولاد اکسین بی‌سابقه بوده است. در رابطه با کمیت و کیفیت افزایش تولید شرکت فولاد خوزستان در نیمه نخست سال جاری نیز چند روز پیش «ایرنا» گزارش داد: حجم معاملات شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان در رینگ داخلی بورس کالا در نیمه نخست امسال با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۶۱۳ هزار تن رسید.

در این گزارش تاکید شد که در چهار ماه نخست امسال، حجم معاملات شمش فولادی این شرکت در بورس کالا، ۵۲درصد بیش از چهار ماه نخست سال گذشته بود. مستند به این آمار از فروردین تا انتهای شهریورماه سال جاری، درآمد فولاد خوزستان از محل فروش شمش فولادی در رینگ داخلی بورس کالا با رشد ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان رسیده است.وضعیت مطلوب تامین برق صنایع همچنین سبب شد تا در این دوره، کل ارزش معاملات شمش فولادی در بورس کالا تا ۶۸ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان افزایش یابد که در این میان فولاد خوزستان ۱۸.۸ درصد ارزش بازار داخلی شمش را به خود اختصاص داد. بر اساس این گزارش حجم معامله فولاد (شمش فولادی و اسلب) و آهن اسفنجی شرکت فولاد خوزستان در رینگ داخلی بورس کالا در نیمه نخست امسال به حدود یک میلیون  تن رسید.