این کشور در عوض به دنبال افزایش سهم ظرفیت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر خود به ۷۰‌درصد (۵۸‌درصد از آن می‌تواند برق خورشیدی باشد) تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود. مالزی با درک کمبودهای بالقوه عرضه در سال‌‌‌های نزدیک به سال ۲۰۲۹، ناشی از سرعت سریع بازنشستگی نیروگاه‌‌‌های زغال سنگ سوز، اخیرا ساخت نیروگاه‌‌‌های گازی را ترسیم کرده است که از فناوری مدرن و کارآمدتر نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی گازی (CCGT) استفاده می‌‌‌کند. یکی از اولین پروژه‌‌‌هایی که تحت برنامه توسعه سریع تولید برق برای شبه جزیره مالزی آنلاین شد، نیروگاه ۱.۴ گیگاواتی ۴A (سلطان ابراهیم) در پاسیر گودانگ است که دارای ویژگی‌‌‌های بی‌‌‌شماری از جمله اولین جفت توربین گازی تجاری جنرال الکتریک مدل ۹HA.۰۲ است. در فوریه ۲۰۲۲، نیروگاه Edra Melaka EMPP، یک نیروگاه CCGT با ظرفیت ۲.۲گیگاواتی سه بلوکی متعلق به هلدینگ ادراپاور، عملیات تجاری خود را در ایالت ملاکا آغاز کرد و در واقع به دومین پروژه مجهز به فناوری ۹HA.۰۲ CCGT در جهان تبدیل شد.

بخش حیاتی برای پایداری شبکه مالزی

این دستاورد یک نقطه عطف مهم برای Edra است، شرکتی که در سال ۲۰۱۴ از ادغام سه تولیدکننده مستقل برق مالزیایی تشکیل شد. به گفته ادرا، نیروگاه EMPP برای افزایش قابلیت اطمینان و پایداری سیستم برق منطقه ضروری بود. در حالی که سواحل جنوب غربی شبه جزیره مالزی به دلیل حضور صنایع پررونق خدماتی، تولیدی و کشاورزی، شاهد رشد اقتصادی پررونقی است، با تعدد نیروگاه‌‌‌های بازنشسته و همچنین چند نیروگاه سیکل ترکیبی کم بازده مواجه شده است. ادرا خاطرنشان کرد: در زمان بهره‌‌‌برداری کامل، EMPP سالانه حدود ۱۹.۶ گیگاوات ساعت تولید می‌‌‌کند که به حدود ۱۰‌درصد از تقاضای شبه جزیره مالزی کمک می‌‌‌کند. این نیروگاه عظیم دارای سه بلوک مولد ۷۴۵ مگاواتی هستند که هریک شامل یک توربین گازی GE ۹HA.۰۲، یک توربین بخار STF-D۶۵۰، یک ژنراتور W۸۸ و یک ژنراتور بخار بازیابی حرارت (HRSG) ساخت جنرال الکتریک است. به عنوان یک سهم مهم در عرضه برق در سراسر شبکه مالزی، این نیروگاه یک بخش حیاتی از سیستم است.

اجرای مجدانه پروژه به‌‌‌رغم چالش‌‌‌ها

با این حال، ساخت نیروگاه غول پیکر مستلزم مدیریت دقیق پروژه و اجرای دقیق بود. ادرا پاور، به‌ویژه، با برنامه فشرده‌‌‌ای مواجه شد که به واسطه قرارداد خرید برق (PPA) ۲۱ ساله امضا شده در سال ۲۰۱۷ با(Tenaga Nasional Bhd (TNB، بزرگ‌ترین شرکت برق مالزی، تضمین شده بود. این قرارداد یک دوره ساخت‌وساز را برای فاز اول ۳۶ ماه، برای فاز دوم ۳۸ ماه و برای فاز سوم ۴۰ ماه تعیین کرد که عملیات تجاری کامل را تا ماه مه ‌‌‌۲۰۲۱ هدف قرار داده بود. هر سه فاز در نهایت در دسامبر ۲۰۲۱، ژانویه ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۲ به عملیات تجاری متوالی دست یافتند. ادرا می‌‌‌گوید: مطمئنا نیاز فوری به تکمیل پروژه در زمان مقرر برای انجام تعهدات قرارداد PPA و در راستای دستیابی به عملیات تجاری در تاریخ‌‌‌های مشخص شده وجود داشت.

با این حال، با وجود تاخیرهای مربوط به بیماری کووید، این پروژه با اجرای سریع، در بالاترین استانداردهای کیفیت و در حد قابل قبول در خصوص بودجه ارائه شد. این نیروگاه از زمان بهره‌‌‌برداری تا به امروز نزدیک به ۱۵ میلیون ساعت کار ایمن را به دست آورده است. ادرا این دستاورد را مرهون «کار سخت و تلاش‌‌‌های مشترک قدرتمند» توسط تیم بزرگ پروژه می‌‌‌داند. این تیم متشکل از گروه تجاری و توسعه پروژه ادرا، گروه مهندسی و ساخت‌وساز هیوندای و همچنین شرکت هیوندای مالزی است که به عنوان پیمانکار مهندسی، تدارکات و ساخت‌وساز (EPC) خدمت می‌‌‌کرد. غول سازنده تجهیزات صنعت برق، جنرال الکتریک به عنوان سازنده اصلی تجهیزات (OEM) و شرکت مالزیایی Jacobs Engineering نیز در این پروژه مشارکت داشتند.

تکنولوژی پیشرفته

انباراسان سلاپان، معاون افسر عملیات در Edra خاطرنشان کرد: یکی از جذابیت‌‌‌های بزرگ برای انتخاب توربین‌‌‌های گازی مدل ۹HA.۰۲ اگرچه تنها یک بار در سراسر جهان در پروژه Track ۴A به کار گرفته شده‌‌‌اند، این است که جنرال الکتریک رقابتی‌‌‌ترین پیشنهاد را از نظر جنبه‌‌‌های فنی و تجاری ارائه کرد. عملکرد نیروگاه مهم این بود که ۹HA.۰۲، با توان ۸۳۸ مگاوات تحت شرایط سازمان استاندارد بین‌المللی (ISO)، بازده خالص را به بیش از ۶۴‌درصد برساند. این فناوری همچنین زمان راه‌‌‌اندازی حالت گرم کمتر از ۳۰ دقیقه و سرعت رمپ سریع تا ۸۸ مگاوات در دقیقه را برای کنترل تولید خودکار (AGC) و پاسخ فرکانس فوری برای پشتیبانی از شبکه را ارائه می‌‌‌دهد. طبق گفته Edra، قابلیت احتراق استاندارد توربین ۹HA.۰۲ نیز برای انطباق با مقررات هوای پاک مالزی بسیار مناسب است و به طور قابل‌توجهی، قابلیت‌‌‌های انعطاف‌‌‌پذیری آن شامل حالت آماده به کار و پاسخگویی کمتر از ۱۵‌درصد بار و آمادگی برای سوخت هیدروژنی تا ۵۰‌درصد است.

همچنین این طراحی برای شروع و پاسخ سریع و مدت زمان بازگشت کم طراحی شده است. در نهایت، این بسته با استفاده از سیستم کنترل توزیع شده Mark VIeجنرال الکتریک، حفاظت از سطح یکپارچگی ایمنی (SIL) را ارائه داد که ایمنی بیشتری را به سیستم شبکه و انطباق کلی با ایمنی نیروگاه می‌‌‌بخشد. جنرال الکتریک همچنین راه‌‌‌حلی جامع از جمله تجهیزات هسته مرکزی نیروگاه، قرارداد خدمات ۲۱ساله و راه‌‌‌حل‌‌‌های دیجیتالی برای مدیریت تمام جنبه‌‌‌های چرخه عمر پروژه به Edra ارائه کرد. به طور کلی توربین‌‌‌های گازی مدل ۹HA.۰۲ ساخت شرکت جنرال الکتریک به دلیل کارآیی کلی، توان خروجی، انعطاف‌‌‌پذیری و ویژگی‌‌‌های پیشرفته‌‌‌اش در بازار شناخته شده است.