انتظار می‌رود این نیروگاه در سال ۲۰۲۶ وارد عملیات تجاری شود.همچنین بانک جهانی در ماه مه سال‌جاری اعلام کرد که پرداخت ۲۹ میلیون دلار به شبکه برق ملی ازبکستان برای حمایت از ساخت این نیروگاه را تصویب کرده است. شرکت اینترنشنال فاینانس، یکی از اعضای گروه بانک جهانی، در اوایل سال‌جاری با تخصیص یک بسته مالی ۱۵۰ میلیون دلاری و کمک به جمع‌‌‌آوری بیش از یک میلیارد دلار فاینانس خصوصی موردنیاز برای ساخت و راه‌‌‌اندازی کارخانه سیرداریا ۲، از این پروژه حمایت کرد. بانک جهانی گفته است که پروژه‌‌‌هایش در ازبکستان یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌‌‌های آن در اروپا و آسیای مرکزی است که شامل ۲۷ پروژه با تعهدات خالص حدود ۷/ ۵ میلیارد دلار است.

متکی به گاز طبیعی

ازبکستان بیش از ۷۰‌درصد از تولید برق خود را به گاز طبیعی متکی است، حتی در شرایطی که مقامات این کشور برای استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر تلاش می‌کنند. دولت که روند آهسته ادغام انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر را پذیرفته است، بارها تاکید کرده که نیروگاه‌‌‌های گازی جدید برای جایگزینی واحدهای حرارتی قدیمی ‌‌‌ناکارآمد و حمایت از تقاضای برق موردنیاز است. پروژه سیرداریا ۲ که به نیروگاه نخست ۱۵۰۰ مگاواتی سیرداریا ملحق می‌شود و انتظار می‌رود امسال آنلاین شود، از هدف ازبکستان برای بهبود بهره‌‌‌وری انرژی در حالی که منتظر استقرار منابع انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ است، حمایت می‌کند.

مقامات می‌‌‌گویند که نیروگاه جدید حدود ۱۵‌درصد از تقاضای برق این کشور را پشتیبانی می‌کند، در حالی که ظرفیت تولید برق نصب شده ازبکستان را حدود ۱۰‌درصد افزایش خواهد داد. میتسوبیشی پاور روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که توربین‌‌‌های گازی M۷۰۱JAC جدیدترین مدل از توربین‌‌‌های سری J این شرکت هستند که با هوا خنک می‌‌‌شوند. مقامات گفتند که نیروگاه سیرداریا باید دارای راندمان حرارتی بیش از ۶۰‌درصد یا دو برابر کارآمدتر از برخی از واحدهای تولید حرارت فعلی ازبکستان باشد.انتظار می‌رود نیروگاه‌‌‌های جدید سیرداریا جایگزین نیروگاه حرارتی سیرداریا شوند که بین سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۱ راه‌‌‌اندازی شده است. این ایستگاه از سوخت ترکیبی نفت کوره و گاز طبیعی با هشت واحد ۳۰۰ مگاواتی و دو واحد ۳۲۵ مگاواتی استفاده می‌کند.

وزارت انرژی ازبکستان در ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد که برخی از این واحدها در سیرداریا را تعطیل خواهند کرد و برخی دیگر نوسازی و مدرن خواهند شد و یک کنسرسیوم مالک و مسوول اداره نیروگاه جدید خواهد بود. کارخانه سیرداریا ۲ در حدود ۱۵۰ کیلومتری یا ۹۳ مایلی جنوب تاشکند، پایتخت ازبکستان قرار دارد. این نیروگاه توسط کنسرسیومی‌‌‌ از شرکت‌های Enersok که متعلق به شرکت برق فرانسوی EDF است، شرکت برق قطری Nebras Power QPSC; سوجیتز شرکت بازرگانی خوشه‌‌‌ای ژاپنی و شرکت انرژی ژاپنی Kyuden ساخته و اداره خواهد شد. برق تولید شده توسط این نیروگاه به شرکت برق دولتی ازبکستان JSC National Electricity Grid ازبکستان بر اساس قرارداد خرید برق ۲۵ ساله فروخته خواهد شد.

چانسل رجیس، مدیرکل انرسوک در این خصوص اظهار کرد: نیروگاه سیرداریا ۲ به توسعه اقتصادی پایدار ازبکستان با ارائه انرژی قابل اعتماد و کم‌هزینه کمک خواهد کرد. ما مشتاقانه منتظر همکاری با میتسوبیشی پاور هستیم که دارای سابقه اثبات‌شده در این کشور و فناوری‌‌‌های پیشرفته است تا این پروژه را با موفقیت به پایان برسانیم. سردور اومورزاکوف، معاون نخست‌‌‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان نیز در اعلام قرارداد خرید برق برای نیروگاه در سال گذشته گفت: این پروژه به حل مسائل کلیدی در بخش تولید انرژی ازبکستان کمک می‌کند. اولا، این پروژه ثبات تولید و عرضه انرژی را افزایش خواهد داد. ثانیا، فناوری مدرن استفاده بهینه از گاز طبیعی و آب را تضمین خواهد کرد. در نهایت، اجرای موفقیت‌‌‌آمیز این پروژه، اطمینان بیشتری را برای سرمایه‌گذاران بالقوه برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ازبکستان ایجاد می‌کند.به گفته مقامات، صرفه‌‌‌جویی در مصرف گاز حاصل از بهره‌‌‌برداری اولیه این نیروگاه می‌تواند ۵/ ۳‌درصد از مصرف سالانه گاز طبیعی کشور یا ۷/ ۱ میلیارد مترمکعب گاز باشد که دلیل آن راندمان حرارتی بالاتر این نیروگاه است. به گفته مقامات، این همچنین به کاهش انتشار خالص کربن به میزان ۸/ ۲ میلیون تن دی اکسید کربن کمک می‌کند.

کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰

دولت ازبکستان خواستار کربن خنثی در بخش برق این کشور تا سال ۲۰۵۰ شده است، که عمدتا از طریق ایجاد زیرساخت‌‌‌های تولید برق با راندمان بالا و کم‌کربن است. این برنامه جایگزینی یا نوسازی نیروگاه‌‌‌های گازی موجود را در اولویت قرار می‌دهد. ازبکستان برای برآوردن نیازهای جمعیتی و اقتصادی رو به رشد خود به تولید برق و زیرساخت‌‌‌های قابل‌توجهی نیاز دارد.

مارکو مانتووانلی، مدیر بانک جهانی در ازبکستان، در اوایل سال‌جاری گفت: نیروگاه مدرن CCGT سیرداریا ۲، برق قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه‌‌‌تری را ارائه می‌کند و به رفع کمبود انرژی این کشور و افزایش امنیت و ثبات تامین برق آن کمک می‌کند. این امر انعطاف‌‌‌پذیری سیستم قدرت ازبکستان را افزایش می‌دهد و امکان استقرار تولید انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ و ادغام در شبکه را در میان‌مدت تا بلندمدت فراهم می‌کند. این اقدامات به انتقال انرژی پاک در ازبکستان و برنامه‌‌‌های کربن‌‌‌زدایی بخش انرژی تا سال ۲۰۵۰ کمک شایانی خواهد کرد.

میتسوبیشی پاور علاوه بر تامین دو توربین گازی این پروژه، مشاوران فنی پشتیبانی نصب و راه‌‌‌اندازی را نیز ارائه می‌دهد. میتسوبیشی همچنین در حال اجرای قرارداد خدمات طولانی‌مدت برای این تاسیسات است. این غول تولیدکننده توربین‌‌‌های نیروگاهی اظهار کرد که اکنون سفارش ۱۲ توربین گازی با قاب بزرگ از جمله توربین‌‌‌های سری F و JAC را برای هفت پروژه در ازبکستان دریافت کرده است. این شرکت همچنین توربین‌‌‌های گاز کوچک و متوسط سری H-۲۵ خود را برای تاسیسات تولید همزمان گاز طبیعی توزیع شده شهری یا ترکیبی از حرارت و برق در تاشکند عرضه کرده است.