خان نزاد

توسعه ظرفیت‌‌‌های تولید، انتقال و توزیع، کاهش تلفات و افزایش بهره‌‌‌وری تاسیسات در زنجیره تامین با استفاده از فناوری‌‌‌های نوین و همچنین نوسازی و بهسازی شبکه، از جمله سیاست‌‌‌هایی بود که با هدف افزایش توان تامین برق و پایداری شبکه دنبال می‌‌‌شد. علاوه بر این، فرهنگ‌‌‌سازی، آموزش و اطلاع‌‌‌رسانی به‌‌‌منظور آشنایی مشترکان با ارزش اقتصادی این انرژی حیاتی و ضرورت مصرف بهینه آن، به‌‌‌ویژه در ساعات پیک و هماهنگی با دستگاه‌‌‌ها و نهادهای تاثیرگذار در تعدیل مصرف برق از جمله ادارات، اصناف، صنایع انرژی‌‌‌بر و بخش کشاورزی نیز به موازات سایر اقدامات مورد توجه بود.

همچنین اجرای برنامه‌‌‌های تبادل انرژی با کشورهای همسایه به تناسب دوران پیک مصرف هر کشور، هماهنگی با سازمان‌های ذی‌ربط برای پیشگیری از ساخت یا ورود تجهیزات برقی کم‌‌‌بازده، اعمال طرح‌‌‌های تشویقی برای مشترکان با هدف ترغیب آنها به صرفه‌‌‌جویی و مصرف بهینه برق و جریمه مشترکان پرمصرف را نیز می‌توان از دیگر برنامه‌‌‌هایی دانست که به عنوان مکمل سایر برنامه‌‌‌های وزارت نیرو برای مهار رشد مصرف، با جدیت پیگیری و اجرایی می‌‌‌شد. در این بین، نقش روابط‌‌‌عمومی‌‌‌های شرکت‌های برق در سراسر کشور خصوصا در موضوع فرهنگ‌‌‌سازی و آموزش روش‌های بهینه مصرف برق و ترغیب مشترکان به صرفه‌‌‌جویی در ساعات اوج مصرف، بسیار بارز و برجسته بود.

مروری بر عملکرد و میزان تاثیرگذاری برنامه‌‌‌های فرهنگی و تبلیغی روابط عمومی‌‌‌های صنعت برق بیانگر این واقعیت است که انسجام در هدف‌‌‌گذاری، بهره‌‌‌گیری مطلوب از تمامی ظرفیت‌‌‌های ارتباطی و اطلاع‌‌‌رسانی، مخاطب‌‌‌شناسی، خلاقیت، نوآوری و استفاده مناسب از عنصر هنر در کنار توجه به آداب، ارزش‌‌‌های فرهنگی و باورهای مردم هر منطقه از کشور جزو اصلی‌‌‌ترین عوامل توفیق و ثمربخشی اقدامات روابط ‌‌‌عمومی‌‌‌ها در این عرصه بوده است. اینک در آستانه ورود به فصل گرما و اوج گرفتن مصرف برق قرار داریم. صنعت برق برای گذر موفقیت‌‌‌آمیز از این مقطع زمانی، بر اساس آنچه متولیان تامین برق در رسانه‌‌‌ها اعلام کرده‌‌‌اند، برنامه‌‌‌های متعدد و متنوعی را پیش‌بینی کرده است و در دست اجرا دارد.

بخشی از این مجموعه برنامه‌‌‌ها که رنگ و لعاب فرهنگی، تبلیغی و اطلاع‌‌‌رسانی دارد، برعهده روابط‎‌‌‌عمومی‌‌‌های شرکت‌های برق است. به طور قطع و یقین، خطوط کلی و سیاست‌‌‌های کلان این دست از برنامه‌‌‌ها توسط روابط‌‌‌عمومی شرکت‌های مادر برای اجرا به شرکت‌های زیرمجموعه ابلاغ شده و روابط‌‌‌عمومی‌‌‌ها مکلف به رعایت آنها در تهیه و تولید برنامه‌‌‌های مورد نظر هستند. با این حال تشکیل کمیته‌‌‌های متشکل از چهره‌‌‌های خبره و صاحب‌نظر در حوزه‌‌‌های ارتباطات اجتماعی، فرهنگ و رسانه، جامعه‌‌‌شناسی و صنعت برق برای طرح‌‌‌ریزی شکلی و محتوایی برنامه‌‌‌های فرهنگ‌‌‌سازی می‌تواند به غنای این نوع محصولات کمک کند.  اعتمادسازی و حفظ و توسعه سرمایه‌‌‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌‌‌های جدید و فناوری‌‌‌های نوین در عرصه ارتباطات، حضور پررنگ و هدفمند در رسانه‌‌‌های جمعی به‌‌‌ویژه صدا‌و‌سیما و نوآوری و خلاقیت در تولید برنامه‌‌‌ها متناسب با ویژگی گروه‌‌‌های مخاطب، استفاده از چهره‌‌‌های مرجع و مقبول جامعه در برنامه‌‌‌ها برای انتقال پیام و دریافت مستمر بازخورد برنامه‌‌‌ها و ارزیابی میزان اثربخشی آنها و رفع کاستی‌‌‌ها، از جمله تجربیات موفق روابط‌‌‌عمومی‌‌‌های صنعت برق در طول سال‌های گذشته بوده که می‌تواند مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

تبیین سختی کار در فرآیند تامین برق و انعکاس تلاش شبانه‌‌‌روزی خدمتگزاران این صنعت برای پاسخگویی به نیاز مصرف در تهیه و تولید محتوای برنامه‌‌‌ها نیز نباید نادیده گرفته شود. امید است روابط‌‌‌عمومی‌‌‌های صنعت برق در روزهای سخت اوج بار با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های هدفمند و خلاقانه و برخورداری از حمایت‌‌‌های مدیران بالادستی، همچون گذشته با نقش‌‌‌آفرینی موثر، کمک‌‌‌ حال تلاشگران این صنعت برای گذر از فصل گرما با کمترین خاموشی باشند.