امضای تفاهم‌‌‌نامه ایجاد کارخانه نوآوری برق و انرژی

به گزارش پایگاه‌‌‌ اطلاع‌‌‌رسانی وزارت‌‌‌نیرو مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، با اشاره به انعقاد تفاهم‌‌‌نامه ایران‌‌‌ترانسفو و ساتکاب برای ایجاد کارخانه نوآوری برق و انرژی اظهار کرد: این تفاهم‌‌‌نامه مطابق تبصره ماده ۹ آیین‌‌‌نامه حمایت از تولید دانش‌‌‌بنیان صنعت آب و برق مصوب هیات وزیران که به وزارت نیرو اجازه می‌دهد از طریق سازمان‌های توسعه‌‌‌ای خود برای ایجاد کارخانه نوآوری در حوزه برق و انرژی اقدام کند، بین شرکت ساتکاب به‌‌‌عنوان یک شرکت توسعه‌‌‌ای تابعه وزارت نیرو و شرکت ایران‌‌‌ترانسفو برای اولین بار در کشور منعقد می‌شود.

مجتبی اکبری با تاکید اینکه تفاهم‌‌‌نامه فوق با سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌‌‌ترانسفو و ساتکاب برای هدایت و راهبری شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برق و انرژی تنظیم شده است، گفت: زمینه‌‌‌های اجرایی شدن این تفاهم‌نامه در قالب کارخانه نوآور و با دستور وزیر نیرو و حمایت استاندار زنجان ایجاد شده و درخواست ما تسریع امور و تکاپوی بیشتر این واحد است. مدیرعامل ساتکاب با تاکید بر اینکه وزارت نیرو همه همت خود را برای رفاه اجتماعی مردم به کار گرفته است، افزود: در حال حاضر ۹۹‌درصد روستاهای کشور از نعمت برق برخوردارند و وزارت نیرو همه تلاش خود را برای ارتقای سطح رفاه جامعه در حوزه‌‌‌های مرتبط با این وزارتخانه به کار گرفته است. وی ضمن قدردانی از زحمات و اقدامات توسعه‌‌‌ای صورت گرفته در گروه صنعتی ایران‌‌‌ترانسفو گفت: همه اقدامات انجام شده در وزارت نیرو به سبب حمایت و اعتماد نظام به جوانان و نیروهای متخصص صنعت آب و برق محقق شده است.

در ادامه این مراسم بهزاد ظهیری مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌‌‌ترانسفو ضمن تشریح برنامه‌‌‌های شرکت جهت افتتاح اظهار کرد: هم‌‌‌اکنون کارخانه‌‌‌های پیشرفته ترانسفورماتورسازی دنیا به ورق هسته‌‌‌های ضخامت ۲/ ۰ و ۱۸/ ۰میلی‌متر روی آورده‌‌‌اند و این کار به‌‌‌خاطر کاهش تلفات و ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده بوده که در این راستا امروز مکانیزه‌‌‌ترین و به‌‌‌روزترین ماشین‌‌‌آلات خط برش هسته‌‌‌ در این کارخانه افتتاح خواهد شد. به این ترتیب توانایی برش ورق هسته ضخامت ۱۸/ ۰میلی‌متر را خواهد داشت که در واقع مطابق با استانداردهای روز دنیا حرکت خواهیم کرد. ظهیری با اشاره به دستاوردهای خودکفایی این مجتمع صنعتی در داخلی‌‌‌سازی مهم‌ترین اقلام تولید ترانسفورماتور گفت: با تولید داخل روغن ترانسفورماتور و آغاز عملیات اجرایی ساخت داخل ورق هسته با مشارکت شرکت توسعه معادن و فلزات و اخذ مجوز سرمایه‌گذاری تولید داخل تب چنجر (کلید تنظیم ولتاژ) ترانسفورماتورهای فوق توزیع و قدرت با مشارکت شرکت مادرتخصصی ساتکاب که از مهم‌ترین اقلام در ساخت ترانسفورماتور به شمار می‌‌‌آیند، خودکفایی بالای ۹۰‌درصد در صنعت ترانسفورماتور حاصل خواهد شد که این دستاورد زیبنده کشور عزیزمان است.

ظهیری با بیان اینکه این شرکت در فضای پرچالش کنونی کسب و کار، عملکرد قابل قبولی داشته است، خاطرنشان کرد: تفاهم‌‌‌نامه ایجاد کارخانه نوآوری برق و انرژی با شرکت ساتکاب منعقد می‌شود که جا دارد از اعتماد وزیر محترم نیرو و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب و حمایت‌‌‌های مدیران استان تشکر کنم، چرا که این فرصتی بزرگ برای راهبری مناسب شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان برق و انرژی برای تبدیل ایده‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان به محصول است. در ادامه این مراسم و پس از امضای و مبادله تفاهم‌‌‌نامه ایجاد کارخانه نوآوری برق و انرژی و افتتاح دو خط برش طولی و برش فرمی ورق هسته، ساختمان جدید موسسه تحقیقات و بهداری شرکت با تزئین به ‌نام مطهر شهید دانشمند هسته‌‌‌ای مجید شهریاری با حضور برادر این شهید بزرگوار و مسوولان کشوری و استانی افتتاح شد.