ایکهولت در دوم فوریه اظهار کرد که ضرر زیمنس گامسا در ماه‌های اکتبر تا دسامبر، سه ماه اول مالی گروه، به ۸۸۴ میلیون یورو (حدود ۹۷۰ میلیون دلار) افزایش یافته است، در حالی که زیان در سال گذشته تنها بالغ بر ۴۰۳ میلیون یورو (۴۴۱ میلیون دلار) بوده است. این شرکت در آخرین گزارش درآمد خود اعلام کرد درآمد سالانه آن ۸/ ۹‌درصد بیشتر از سال گذشته بوده و به ۲ میلیارد یورو (۲/ ۲ میلیارد دلار) رسیده است. این در حالی است که خالص بدهی مالی شرکت زیمنس گامسا بالغ بر ۹/ ۱ میلیارد یورو (۱/ ۲ میلیارد دلار) در پایان سال ۲۰۲۲ بود.

خبرهای خوبی از این گروه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، زیرا ایکهولت گفت که زیمنس گامسا دو کارخانه تولیدی مستقر در ایالات متحده را با انتظار افزایش تقاضای ایالات متحده برای تجهیزات برق بادی بازگشایی خواهد کرد. او با اعلام این موضوع که زیمنس گامسا قرار است به زودی از فهرست خارج شود و در شرکت مادر زیمنس انرژی گنجانده شود، خاطرنشان کرد عملکرد سه ماه اول آن تحت‌تاثیر آنچه وجود قطعات معیوب و مشکلات سرویس می‌‌‌‌خواند، بوده است. ایکهولت که سال گذشته از زیمنس انرژی به زیمنس گامسا ملحق شد، گفت: توسعه منفی در کسب و کار خدماتی ما نشان می‌دهد که ما کار زیادی برای تثبیت کسب و کار خود و بازگشت به سودآوری در پیش داریم.

حذف قریب الوقوع از فهرست

سهامداران زیمنس گامسا هفته گذشته طرح‌هایی را برای حذف این شرکت از بازار اوراق بهادار اسپانیا تصویب کردند. انتظار می‌رود در ماه جاری این غول صنعت برق از کمیسیون ملی بازار اوراق بهادار حذف شود. کریستین براچ، رئیس زیمنس انرژی، در زمان رای‌گیری اخیر سهامداران در خصوص حذف این شرکت از فهرست اظهار کرد که صنعت برق بادی اروپا در مرحله حساسی قرار دارد. با وجود سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های بزرگی که در انرژی‌‌‌‌های تجدیدپذیر جریان دارد، صنعت نیروگاه‌های بادی با چالش‌‌‌‌های مالی جدی مواجه است.

براچ در ادامه تصریح کرد: زیمنس گامسا برنامه استراتژی Mistral را برای بازگشت به مسیر توسعه خود ارائه کرده است و شرکت اکنون باید آن را با جدیت اجرا کند. حذف از فهرست به تیم مدیریت ما کمک خواهد کرد تا کاملا روی چرخش مالی بسیار مهم تمرکز کند. ما همزمان با نهادهای تنظیم‌‌‌‌کننده‌‌‌‌، سیاستگذاران و مشتریان‌‌‌‌مان در همه سطوح درباره الزامات موردنیاز برای موفقیت صنعت برق بادی مهم بحث کرده‌‌‌‌ایم.

ایکهولت به عنوان مدیرعامل موظف شده است مشکلات عملیاتی زیمنس گامسا را برطرف کند. اینها شامل مشکلاتی در مورد توربین خشکی مدل۵. X  این شرکت است که از زمان عرضه آن در سال ۲۰۱۹ هشدارهایی در خصوص سود برای زیمنس گامسا و زیمنس انرژی اعلام شده بود. ریچارد لویجندیک، مدیرعامل تجارت خشکی این شرکت، هفته گذشته گفت که این مدل به فروش ۵گیگاوات رسیده است و اذعان داشت که هدف کوتاه‌مدت برنامه Mistral این شرکت، تکامل این محصول برای پلتفرم ۵. X   است.

کلارک مک‌فارلین، مدیرعامل خشکی شرکت زیمنس گامسا در شمال اروپا و خاورمیانه می‌گوید: توربین مدل ۵. X ممکن است شروع سختی داشته باشد، اما اکنون بیش از ۱۵۰ دستگاه از این مدل در سراسر دنیا نصب شده است و زمانی که به ۵ گیگاوات نصب برسیم، تعداد توربین‌های نصب شده به ۱۰۰۰ دستگاه نزدیک می‌شود. ما از ارائه و فروش اولین توربین‌‌‌‌ها چیزهای زیادی یاد گرفته‌‌‌‌ایم، می‌توانیم آنها را از نظر فنی کامل ببینیم و مطمئن هستیم که این محصول برای مشتریان ما مناسب است.

چشم‌انداز خوب برای بازار جهانی

این شرکت گفت چشم‌انداز صنعت برق بادی جهانی همچنان خوب است و اشاره کرد که هم قانون کاهش تورم ایالات متحده  ( IRA) و هم برنامه RePowerEU در اروپا باید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت کنند. در حقیقت کمیسیون اروپا طرح REPowerEU را در راستای پاسخ آن به سختی‌ها و اختلال در بازار جهانی انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، ارائه کرده و با وجود این طرح اروپا با عمل به عنوان یک اتحادیه می‌تواند وابستگی خود به سوخت‌‌‌‌های فسیلی روسیه را سریع‌‌‌‌تر از بین ببرد. زیمنس گامسا در گزارش روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد که اقدامات دولتی بیشتر برای از بین بردن شکاف بین اهداف بلندپروازانه و تاسیسات واقعی موجود موردنیاز است.

ایکهولت، در صحبت با تحلیلگران و رسانه‌ها پس از گزارش درآمد شرکت زیمنس، گفت دو کارخانه تولیدی خود مستقر در ایالات متحده مجددا راه‌اندازی خواهند شد؛ زیرا شرکت انتظار دارد پس از تصویب IRA، فعالیت انرژی بادی در ایالات متحده افزایش یابد. این کارخانه‌ها شامل یک مرکز تولید پره توربین در آیووا و یک کارخانه مونتاژ ناسل (ناسل یک محفظه پوششی است که تمام اجزای تولیدکننده یک توربین بادی از جمله ژنراتور، گیربکس، قطار محرکه و مجموعه ترمز را در خود جای می‌دهد) در کانزاس است. ایکهولت گفت: در این زمینه ما قبلا تصمیم گرفته‌‌‌‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌های کم و تعطیلی دو کارخانه تولیدی در ایالات متحده، منجربه عقبگرد ما شده است بنابراین از این به بعد عکس آن عمل خواهیم کرد.

ما در شرف بازگشایی این کارخانه‌ها زودتر از زمان پیش‌بینی شده هستیم زیرا شاهد تقاضای قوی‌تر در ایالات متحده هستیم.  در سال ۲۰۲۱، زیمنس گامسا اعلام کرد که اولین پره‌های روتور کاملا قابل بازیافت را تولید کرده است. این امر از طریق استفاده از یک رزین جدید در تولید تیغه روتور به دست آمد که برخلاف رزین‌‌‌‌هایی که قبلا استفاده می‌‌‌‌شد، امکان جداسازی تمام اجزای تیغه روتور را از یکدیگر در پایان عمر مفید با حل کردن آنها در یک محیط ملایم اسیدی ممکن می‌‌‌‌سازد، سپس می‌توان از آنها استفاده مجدد کرد. نصب اولین پره‌های روتور از این نوع به طول ۸۱ متر در مزرعه بادی فراساحلی آلمان و در فرانسه برنامه‌ریزی شده است. برای مزارع بادی فراساحلی در ایالات متحده آمریکا، زیمنس گامسا در حال برنامه‌ریزی یک کارخانه جدید تولید پره روتور در بندر پورتسموث (ویرجینیا) است.