روند رو به رشد مصرف برق در بخش‌‌‌های مختلف، افزایش حجم تجهیزات برای توسعه شبکه‌‌‌های تولید، انتقال و توزیع برق را به دنبال داشته است، از این رو توجه به طرح‌‌‌های راه‌‌‌اندازی و گسترش آزمایشگاه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه، صنعت برق کشور را از پرداخت هزینه‌‌‌های ناشی از به کارگیـری تجهیـزات نامـرغوب آزاد می‌‌‌سازد. در راستای ایجاد آزمایشگاه‌‌‌های مرتبط با صنعت برق و انرژی در چند سال گذشته پژوهشگاه نیرو اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع سازه‌‌‌های صنعت برق کرده که آزمون‌های دکل‌های صنعت برق را بر اساس الزامات استاندارد بین‌المللی ٦٠٦٥٢ انجام می‌دهد.

 این آزمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین آزمایشگاه پژوهشگاه نیرو، در نزدیکی شهر اراک واقع شده است. با توجه به اهمیت آزمون دکل‌های صنعت برق و نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های صنعت برق وجود تنها یک آزمایشگاه در این عرصه پاسخگوی نیاز این صنعت نبود. این انحصار دولتی باعث اتلاف وقت برای تست دکل‌ها و به تبع آن تاخیر در اجرای شروع پروژه‌های مختلف در خطوط فوق توزیع کشور می‌شد. ضمن اینکه مانند سایر بخش‌های اقتصادی حضور یک رقیب بخش خصوصی علاوه بر ایجاد رقابت در بحث کیفیت و ارائه خدمات در بحث قیمت نهایی تمام‌شده تست برای شرکت‌های پیمانکار و شرکت‌های کارفرما نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد.

در این راستا شرکت پارس ساختار به عنوان نخستین آزمایشگاه بخش خصوصی مرجع تست بارگذاری سازه‌های خطوط انتقال نیروی کشور با تایید سازمان ملی استاندارد ایران را در تبریز با برگزاری اولین تست در این محل راه‌اندازی کرد. این شرکت بخش خصوصی با تکمیل زیرساخت‌های‌‌‌‌ لازم و آموزش پرسنل متخصص در سایت آزمایشگاه خود و با دریافت گواهی‌نامه ISO /  IEC ۱۷۰۲۵ از سازمان ملی استاندارد به عنوان دومین آزمایشگاه مرجع در سطح کشور (بعد از پژوهشگاه نیرو) و تنها آزمایشگاه خصوصی مرجع برای تست بارگذاری Full Scale  سازه‌های تک‌پایه خود‌ایستا و Lattice با سطح ولتاژ بالای ۴۵ کیلوولت در سطح کشور فعالیت خواهد کرد.

این آزمایشگاه امکان بررسی پایداری دکل‌‌‌های نمونه مورد استفاده در خطوط انتقال نیرو، تحت بارهای محاسباتی مورد انتظار در شرایط واقعی را فراهم می‌‌‌سازد. بارهای محاسباتی در شرایط مختلف، به صورت نیروهای کششی قائم، طولی و عرضی به نقاط مختلف دکل اعمال می‌‌‌شوند. پیش از این امکان تست فقط در پژوهشگاه نیرو، آزمایشگاه تست اراک وجود داشت که برای دکل‌های مشبک فولادی طراحی شده بود و برای تست دکل‌های تک‌پایه بتنی به دلیل وزن دکل نیاز به احداث فونداسیون مورد نظر بود و این امر باعث افزایش هزینه، اتلاف زمان و توقف پروژه‌ها در آزمون‌های نوعی می‌‌‌شد. مهم‌ترین موضوع در این پروسه خارج از تمامی بحث‌ها حضور یک بخش خصوصی در این عرصه است که باید به فال نیک گرفته و منتظر سرعت تست‌های مورد نظر در خطوط انتقال نیرو باشیم.