این افزایش ۲۴ درصدی حدود ۵۰۴ پوند به صورت‌حساب سالانه یک خانواده معمولی ایرلندی اضافه می‌کند. این در حالی است که الکتریک ایرلند حدود ۹۰ هزار مشتری مسکونی در ایرلند شمالی دارد. این در حالی است که شرکت Power NI بزرگ‌ترین تامین‌کننده برق این کشور می‌گوید که مشتریانش در زمستان امسال شاهد افزایش قیمت بیشتر در قبوض برق خود نخواهند بود. همچنین این شرکت برق حدود ۴۷۳ هزار مشترک داخلی را تامین می‌کند. پس از بررسی، این نهاد تنظیم‌کننده خدمات شهری اعلام کرد که قیمت‌ها را از ماه ژانویه سال پیش رو، ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، مشتریان به دلیل کاهش سطح حمایت دولت، کاهشی در صورت‌‌حساب‌‌های خود نخواهند دید. شرکت Power NI تنها تامین‌‌کننده برق داخلی در ایرلند شمالی است که قیمت آن تنظیم می‌شود و سطح حفاظتی بیشتری را برای مشتریان فراهم می‌کند، زیرا تعرفه‌ها فقط از طریق یک فرمول نظارتی تنظیم می‌شوند.

بیل کویل، رئیس بخش مسکونی در الکتریک ایرلند، اظهار کرد: افزایش هزینه‌های برق عمده‌‌فروشی ما، ناشی از افزایش قابل توجه قیمت‌‌های عمده‌فروشی بین‌المللی انرژی به دنبال بحران کنونی در بخش انرژی است که افزایش تعرفه‌های مسکونی ما را از اول ژانویه سال آینده ضروری کرده است. وی در ادامه افزود: در حالی که می‌دانیم این خبر ناامید‌کننده است، به مشتریان خود نامه‌هایی فرستاده‌ایم و به آنها توصیه کرده‌ایم که این افزایش قیمت ضروری است و به آنها اطمینان داده‌ایم که سعی خود را خواهیم کرد که قیمت‌ها را تا حد امکان پایین نگه داریم. ضمانت قیمت انرژی (EPG) طرح دولتی است که در حال حاضر قبوض برق و گاز را کاهش می‌دهد، اما این سطح حمایت در ایرلند شمالی از ژانویه به دلیل کاهش هزینه‌های عمده‌فروشی در حال کاهش است. این بدان معناست که قبض اعتباری معمولی حدود ۸۴۷ پوند در سال باقی می‌ماند و صورت‌حساب‌های معمولی برای مشتریان دارای پیش‌پرداخت در حدود ۸۲۶ پوند در سال باقی می‌ماند.

 رئیس سیاست انرژی در شورای مصرف‌کننده ایرلند شمالی، ریموند گورملی، می‌گوید: این خبر خوشایند است که Power NI یک کاهش قیمت مورد نیاز را برای مشتریان خود اعلام کرده است. با این حال، این واقعیت که همزمان تغییراتی در طرح EPG اتفاق می‌‌افتد، به این معنی است که مصرف‌‌کنندگان تفاوتی در صورت‌‌حساب‌‌های خود مشاهده نخواهند کرد. همچنین Power NI اعلام کرد که صورت‌حساب‌های مشتریان بدون تغییر باقی می‌ماند. ویلیام استیل، مدیر راه‌حل‌های مشتریان شرکت، می‌گوید: ما سخت کار می‌کنیم تا قیمت‌های خود را تا حد ممکن در این دوره زمانی چالش‌برانگیز پایین نگه داریم و از حمایت مستمری که طرح EPG دولت برای مشتریان داخلی در ایرلند شمالی ارائه می‌کند استقبال می‌کنیم.

در حالی که قیمت انرژی در ایرلند شمالی به دلیل تضمین قیمت کاهش می‌یابد، در بریتانیا طرح دولت قیمت یک واحد گاز و برق را از اکتبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳ محدود می‌کند. دولت قبلا گفته بود خانه‌هایی که دارای مصرف معمولی گاز و برق باشند، سالانه ۲۵۰۰ پوند پرداخت می‌کنند. این طرح برای نخستین بار در سپتامبر توسط لیز تراس، نخست وزیر وقت، اعلام شد که در ابتدا اعلام کرد این طرح به مدت دو سال ادامه خواهد داشت. با این حال، پس از چند هفته پرتلاطم برای اقتصاد بریتانیا، سقف این طرح کاهش یافت و اکنون قرار شده که در آوریل ۲۰۲۳ به پایان برسد.

کوین شیلز، سرپرست اجرایی نهاد تنظیم‌کننده شرکت‌های خدمات شهری ایرلند، هفته گذشته گفت سطح پایین‌‌تر تخفیف، کاهش در نظر گرفته شده بعد از بررسی تعرفه‌های ما را لغو می‌کند. با این حال، از آنجا که قبوض برق مشترکان داخلی پاور NI تغییر نخواهد کرد، به این معنی است که این مشترکان با وجود کاهش تخفیف تضمینی قیمت انرژی، در زمستان امسال هزینه بیشتری برای برق خود پرداخت نخواهند کرد. این نهاد تنظیم‌کننده اضافه کرد که از ماه ژانویه، از اعتبار داخلی مشتریان Power NI به طور متوسط بالغ بر ۸۴۷ پوند در سال به آنها پرداخت خواهد کرد، در مقایسه با سقف قیمت ۱۳۹۵ پوندی برق در بریتانیا در هر سال که باعث می‌شود صورت‌حساب یک مشتری معمولیPower NI حدود ۳۹ درصد کمتر از معادل آن در بریتانیا باشد.

با توجه به افزایش بی‌‌سابقه قیمت‌‌های انرژی در بازار بین‌المللی انرژی و تاثیر آن بر قیمت عمده‌‌فروشی گاز، الکتریک ایرلند از اول سپتامبر ۲۰۲۲، برنامه‌های خود را برای افزایش ۷/ ۲۶ درصدی قبوض برق منازل مسکونی و ۵/ ۳۷ درصد افزایش قبوض گاز را از اول سپتامبر اعلام کرد. طرح حمایت از قبوض انرژی ۴۰۰ پوند تخفیف غیرقابل بازپرداخت به خانوارهای واجد شرایط برای کمک به قبوض برق خود در زمستان پیش رو می‌دهد. مشتریان برای دریافت این پشتیبانی نیازی به هیچ اقدامی ندارند. مصرف‌کنندگان در ایرلند شمالی که قادر به بهره‌مندی از ضمانت قیمت انرژی برای گرمایش نیستند، مانند کسانی که از سوخت‌های گرمایشی استفاده می‌کنند، مبلغ ۱۰۰ پوند اضافی برای کمک به افزایش قیمت سوخت دریافت خواهند کرد.

صنعت برق جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی یکپارچه است و ۵/ ۲ میلیون مشتری را از ترکیب زغال سنگ، گاز طبیعی، باد و انرژی آبی تامین می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ گاز طبیعی بالغ بر ۸/ ۵۱ درصد از تولید برق در این کشور را به خود اختصاص داد، در حالی که توربین‌های بادی ۱/ ۲۸ درصد و زغال سنگ ۷ درصد از میانگین تقاضای برق ایرلند را تولید کردند. در سال ۲۰۲۰، توربین‌های بادی ۳/ ۳۶ درصد از تقاضای برق این کشور را تولید کردند که یکی از بالاترین نسبت‌های انرژی باد در جهان است. در حالی که بریتانیا یکی از نخستین کشورهای جهان بود که نیروگاه‌های هسته‌ای تجاری را مستقر کرد، هرگز نیروگاه هسته‌ای در دو طرف مرز ایرلند ساخته نشده است. انرژی هسته‌‌ای نیز در ایرلند در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مورد بحث قرار گرفت، اما در نهایت هرگز وارد مرحله‌‌ اجرایی نشد، با قوانینی که اکنون به صراحت معرفی آن را ممنوع می‌کند.