این طرح همچنین به واسطه یک بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی (۱۹۶ میلیارد دلاری) تامین می‌شود که دولت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که براساس آن به خانواده‌ها و شرکت‌ها کمک می‌شود تا با افزایش قیمت انرژی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا مقابله کنند. در این سند مشخص نشده است که برای اجرای این طرح، چه مقدار وجوه از این بسته حمایتی و چه میزان از مالیات بر درآمد برداشت می‌شود. سقف قیمتی مذکور که در پیش‌نویس تعیین نشده است، براساس مصرف تاریخی سالانه برق خواهد بود. براساس اطلاعات منتشر شده در این سند، طراحی آن شبیه برنامه ترمز قیمتی برای گاز است که جزئیات آن را دولت در اوایل ماه جاری اعلام کرد.

این مقاله نشان داد که به عنوان بخشی از این طرح، برلین ممکن است ۹۰ درصد از سود انرژی را که شرکت‌های برق با کسر هزینه‌های تولید به دست می‌آورند، کاهش دهد. برای قیمت‌‌های نقدی، این مالیات از ماه مارس و برای معاملات آتی از دسامبر اعمال خواهد شد. این در حالی است که سهام RWE، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق آلمان و یکی از شرکت‌‌هایی که بالقوه تحت تاثیر قرار گرفته است، پس از انتشار این خبر ۵/ ۱ درصد کاهش یافت. تحلیلگران جفریز با حفظ رتبه خرید در RWE نوشتند: ما شاهد افزایش ریسک درآمد هستیم و از نظر ما، هرگونه تغییرات مربوط به گذشته، هم تعجب‌آور است و هم یک سیگنال منفی واضح برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق این کشور خواهد بود. در این سند که قرار است در ۱۸ نوامبر به کابینه آلمان ارائه شود، آمده است که صنعت انرژی کنونی و آینده تحت تاثیر قیمت‌های عمده‌فروشی برق قرار گرفته، زیرا کمبود گاز باعث افزایش قیمت‌ها شده است. به گفته کارشناسان کمبود کلی انرژی به بخش نفت خام و زغال سنگ نیز کشیده می‌شود.

این مقاله منتشر شده توسط وزارت اقتصاد آلمان نشان داد که تولید برق از زغال‌‌سنگ، گاز و بیومتان به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید، شامل این طرح نمی‌شود. ایتالیا و بریتانیا نیز تعرفه‌های مشابهی را اعمال کرده‌‌اند، در حالی که اسپانیا تنها یک مالیات موقت را اعمال کرده است. ماه گذشته، کمیسیون اروپا چارچوبی را برای تعرفه‌ها و سودهای بادآورده بر شرکت‌‌های انرژی تعیین کرد، اما با اصرار آلمان، کمیسیون فرصت‌‌های زیادی را برای اعضای اتحادیه ایجاد کرد تا اقدامات جدید خود را طراحی کنند.

در آلمان، این مالیات بسته به نوع تولید انرژی، بر هزینه‌های اساسی شرکت‌‌ها تاثیر می‌‌گذارد. به عنوان مثال، این میزان حدود ۱۰ سنت یورو (۰۹۸/ ۰ دلار) در هر کیلووات ساعت برای انرژی‌های تجدیدپذیر، علاوه بر ۳ سنت در هر کیلووات ساعت به عنوان به اصطلاح اضافه هزینه امنیتی خواهد بود و به این معنی است که ۹۰ درصد سودهای بالای ۱۳ سنت کاهش می‌یابند. این در حالی است که انرژی هسته‌ای ۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت به اضافه ۳ سنت هزینه اضافی امنیتی دریافت می‌کند.

قیمت برق در آلمان

قیمت برق در آلمان از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۲۲ به‌طور متوسط ۸۹/ ۵۱ یورو در مگاوات ساعت بوده است که در ماه اوت سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۴۴/ ۶۹۹ یورو در مگاوات ساعت و در دسامبر ۲۰۱۲ به پایین‌ترین رکورد ۸۷/ ۵۶ یورو در مگاوات ساعت رسیده است. این کشور در تلاش است تا از سوخت‌های فسیلی و انرژی اتمی به منابع انرژی تجدیدپذیر انتقال یابد. این تغییر با قیمت گزافی انجام می‌شود که از طریق عوارض و مالیات بر شهروندان و شرکت‌های آلمانی تامین می‌شود. اگر قبلا در آلمان زندگی نکرده باشید، دانستن اینکه قبض برق شما چقدر خواهد بود دشوار است. خوشبختانه محاسبه آن بسیار آسان است. اکثر شرکت‌های برقی قیمت پایه را به اضافه هزینه به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‌کنند.

 به عنوان مثال می‌توان به طرح Easy۱۲ Strom شرکت واتنفال اشاره کرد. در این طرح شما ۸۰/ ۸ یورو در ماه به اضافه ۲۶/ ۰ یورو به ازای هر کیلووات ساعت پرداخت می‌کنید. اگر از ۱۲۵ کیلووات ساعت در ماه استفاده می‌کنید، باید ۳۰/ ۴۱ یورو در ماه پرداخت کنید. به‌طور کلی در آلمان شما دو قبض انرژی پرداخت می‌کنید. هزینه‌های گرمایش و آب گرم در به اصطلاح اجاره «گرم»  شما یا Warmmiete گنجانده شده است. شما این مبلغ را هر ماه به صاحبخانه خود پرداخت می‌کنید و هزینه اجاره گرم‌تان سالی یک بار تعدیل می‌شود. اگر انرژی بیشتری مصرف کنید، فاکتور دریافت خواهید کرد و اگر انرژی کمتری مصرف کنید مقداری پول به شما برمی‌گردد. برای هر مورد دیگری مانند لوازم برقی و لامپ، باید با یک شرکت برق قرارداد ببندید. شما مستقیما برای برق مصرفی یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، چراغ‌ها و رایانه خود به شرکت‌های برق هزینه پرداخت می‌کنید.

اجاره گرم شامل گرمایش، آب، دفع زباله و موارد دیگر است که معمولا بین ۵۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه است. وقتی به لیست آپارتمان‌ها نگاه می‌کنید میزان اجاره گرم آنها همیشه قابل مشاهده است، بنابراین تخمین زدن آن آسان است. به‌طور کلی، آپارتمان‌های جدید عایق‌بندی بهتری دارند و گرمایش ارزان‌تری دارند. درباره میزان قبوض برق، این بستگی به میزان مصرف برق و تعداد افرادی که با آنها زندگی می‌کنید دارد و شما می‌توانید بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلووات ساعت برای هر نفر در سال تخمین بزنید.

 اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۳ مصرف‌کنندگان در آلمان با افزایش هزینه برق روبه‌رو شوند. در همین حال، طبق گزارش‌ها، نظرسنجی Verivox، این افزایش بر هزینه‌های شبکه‌های توزیع محلی و کوچک‌تر متمرکز است، که از نظر درصدی بیشتر بر خانوارها تاثیر می‌گذارد تا صنایع این کشور.