نیروگاه برق‌آبی Baihetan در چین توسط شرکت توسعه برق‌آبی رودخانه جینشا چوانیون، یک سرمایه‌گذاری مشترک بین (China Three Gorges  (CTG‌، گروه سرمایه‌گذاری انرژی سیچوان و گروه سرمایه‌گذاری انرژی یوننان در حال توسعه است. نیروگاه بایتان روی رودخانه جینشا، شاخه‌ای از رودخانه یانگ‌تسه در جنوب غربی چین ساخته می‌شود. این سد پس از تکمیل، دومین سد بزرگ برق‌آبی جهان از نظر ظرفیت، پس از سد ۵/ ۲۲ گیگاواتی Three Gorges در چین خواهد بود. مدیران شرکت انرژی اندونزیایی کایان هیدرو انرژی (KHE) نیز هفته گذشته اعلام کردند که این گروه قصد دارد عملیات تجاری نخستین واحد ۹۰۰ مگاواتی نیروگاه نهایی ۹ گیگاواتی Kayan Cascade را در سال ۲۰۲۶ آغاز کند. مقامات می‌گویند این سایت در جزیره بورنئو در حال توسعه است و ساخت کانال انحراف سد قرار است سال آینده آغاز شود. اندرو سوریالی، مدیر اجرایی KHE گفت که روی این پروژه ۸/ ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد. شرکت KHE با مشارکت شرکت سومیتومو ژاپن در حال توسعه این پروژه است.

ادی ریچ، مدیرعامل انجمن بین‌المللی برق‌آبی (IHA)، در این خصوص اظهار کرد: در حالی که بیشتر توجه به درستی روی افزایش تعداد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است، انرژی آبی بزرگ‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است که حدود ۱۶ درصد از برق جهان را تولید می‌کند که تقریبا به اندازه برق تولیدی از ترکیب باد و خورشید است. ریچ در گفت‌وگو با وب‌سایت POWER گفت: به عنوان یک راه‌‌حل قابل اجرا، برق آبی تنها فناوری پاکی است که می‌تواند پشتیبان انعطاف‌‌پذیر مورد نیاز برای فعال کردن برق بادی و خورشیدی در مقیاس مورد نیاز برای رسیدن به اهداف انتشار خالص صفر را فراهم کند.

بر اساس پیش‌‌بینی‌‌هایی که سال گذشته توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد، برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۵/ ۱ درجه سانتی‌‌گراد، باید ظرفیت انرژی آبی جهان را تا سال ۲۰۵۰ دو برابر کنیم. ریچ در ادامه افزود: به‌طور نگران‌کننده‌ای، ما هنوز شاهد کمرنگ شدن اهمیت انرژی آبی از مباحث مربوط به کربن‌زدایی بخش انرژی هستیم. اگر می‌خواهیم اهداف انتشار خالص صفر کربن را به واقعیت تبدیل کنیم، باید از نقاط قوت همه انرژی‌‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم. به همین دلیل است که ما با سازمان‌های مترقی در سراسر جهان در روز جهانی انرژی برق‌آبی همکاری می‌کنیم تا مزایای بی‌شمار انرژی آبی را برای جوامع در زمانی که مسوولانه توسعه می‌‌یابد، برجسته کنیم.

واحدهای نیروگاه بایهتان از قبل آنلاین هستند

پروژه نیروگاه برق‌آبی بایهتان در شهرستان نینگنان در استان سیچوان و شهرستان کیائوجیا در استان یوننان در چین گسترش می‌یابد. تعدادی از واحدهای پروژه در حال حاضر آنلاین هستند. دو توربین یک گیگاواتی این نیروگاه در ژوئن سال گذشته راه‌اندازی شدند و آخرین مورد از ۱۶ توربین این نیروگاه در ماه آوریل سال جاری نصب شد و پیش‌بینی می‌شود همه واحدها تا پایان سال به بهره‌برداری برسند. بایهتان جدیدترین پروژه آبی در مقیاس بزرگ از شرکت CTG است، گروهی که در پشت نیروگاه برق‌آبی ۲/ ۱۰ گیگاواتی Wudongde قرار دارد که در اوایل امسال به عنوان نیروگاه سال انتخاب شد. ایرلانگا هارتارتو، وزیر اقتصاد اندونزی، می‌گوید احداث نیروگاه آبی بخشی از تعهد اندونزی برای دستیابی به انتشار کربن خالص صفر از هدف صنعت برق تا سال ۲۰۶۰ است. هارتارتو خاطرنشان کرد که حداکثر تا سال ۲۰۲۶ دولت هدف‌گذاری کرده است که نزدیک به یک‌چهارم کل برق تولیدی اندونزی از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

منبع اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر

مقامات صنعت نیرو به ویژه بخش برق‌آبی، در ترویج روز جهانی برق‌آبی خاطرنشان می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد کل برق تجدیدپذیر در سراسر جهان توسط آب تولید می‌شود. حدود ۱۶ درصد از کل تولید برق در جهان از همه منابع، از این فناوری حاصل می‌شود. سازمان‌دهندگان روز جهانی برق‌آبی می‌گویند بیش از ۲میلیون نفر در سراسر جهان در صنعت برق مشغول به کار هستند. آنها مزایای این فناوری، از جمله تامین تولید برق پاک و مقرون به صرفه و امنیت انرژی برای شبکه‌هایی که به‌طور فزاینده‌‌ای به انرژی خورشیدی و بادی در حال رشد سریع وابسته هستند، را تبلیغ می‌کنند. مزایای گسترده‌تر برق‌آبی شامل حمایت از کربن‌زدایی صنایع و همچنین حفاظت از جوامع از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های مدیریت آب است. این کمپین توسط IHA و با حمایت ائتلافی از توسعه‌دهندگان، اپراتورها، تولیدکنندگان و انجمن‌های صنعتی در سراسر جهان، رهبری و مدیریت می‌شود.

ریچ می‌گوید: انرژی برق‌آبی برای بیش از یک قرن منبع انرژی قابل اعتماد، انعطاف‌‌پذیر و بادوام ارائه کرده است. این باعث شده که در این دوره زمانی، اقتصادهای سراسر جهان شکوفا شوند و استانداردهای زندگی رشد کنند. اما ما اغلب درباره مزایای انسانی انرژی آبی چیزی نمی‌شنویم. انرژی آبی پایدار یک منبع انرژی پاک، سبز، مدرن و مقرون به صرفه است. اما این فناوری بسیار فراتر از نیاز بشر به تامین انرژی است. هر زمان که دولت‌ها از توسعه نیروگاه‌های آبی حمایت کردند، شغل، سرمایه‌‌گذاری اجتماعی، تامین آب، مدیریت سیل و خشکسالی، آبیاری برای تولید غذا و اکوتوریسم برای آنها به ارمغان آمده است.

تاثیر خشکسالی

خشکسالی، تولید برق آبی را در بسیاری از مناطق، از جمله در سراسر غرب ایالات متحده، با تاثیرات قابل توجهی در کالیفرنیا محدود کرده است. کشورهایی مانند برزیل و چین که خانه چندین سد از بزرگ‌ترین سدهای برق‌آبی جهان هستند نیز با چالش خشکسالی مواجه هستند. اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) در گزارشی در ماه اوت ۲۰۲۲ گفت: تداوم بیش از حد گرما، میزان تبخیر آب را افزایش داده که در ترکیب با بارش کمتر از حد نرمال، شرایط خشکسالی را از اسپانیا تا آلمان و از جزایر بریتانیا تا بالکان بدتر کرد.