جنرال الکتریک در ۶ ژوئیه تایید کرد که سفارشی از شرکت تامین‌کننده برق لهستانی Energa SA، بخشی از گروه ORLEN، برای پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اوستروونکا C در شمال شرقی لهستان دریافت کرده است. انرجا یک گروه شرکتی لهستانی است که در زمینه تولید، توزیع و تامین برق برای حدود ۷/ ۲ میلیون نفر در شمال لهستان فعالیت دارد. شرکت انرجا سومین اپراتور بزرگ شبکه توزیع لهستان است که به شمال و مرکز لهستان خدمات‌رسانی می‌کند. این پروژه دومین سفارش توربین گازی کلاس H جنرال الکتریک در لهستان پس از نیروگاه Dolna Odra است، که یک نیروگاه ۴/ ۱ گیگاواتی در حال ساخت است و به دو توربین گازی ساخت شرکت جنرال الکتریک مجهز خواهد شد. انتظار می‌رود هر دو پروژه اوستروونکا C و Dolna Odra تولید برق این کشور را برای کمک به دولت لهستان افزایش دهند زیرا این کشور همچنان به حذف تدریجی نیروگاه‌های زغال سنگ خود ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود پروژه اوستروونکا C در سال ۲۰۲۵ آنلاین شود و نیروگاه Dolna Odra نیز در سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

احداث نیروگاه گازی در محل پروژه لغو شده نیروگاه زغالی

اوستروونکا C در ابتدا به عنوان یک پروژه نیروگاهی مبتنی بر زغال سنگ با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات طراحی شد که توسط جنرال الکتریک رهبری می‌شد. زمین برای آن پروژه در سال ۲۰۱۸ مهیا شد، اما مشکلات مالی و دیگر مشکلات، منجر به لغو احداث کارخانه زغال سنگ در سال ۲۰۲۰ شد. اورلن، یک شرکت نفتی نیمه‌‌دولتی لهستانی، انرجا را در آن سال تصاحب کرد و گفت تنها در صورتی پروژه نیروگاه را تکمیل خواهد کرد که سوخت نیروگاه نسل جدید با گاز طبیعی تامین شود. اورلن در زمینه پالایش نفت خام، بازاریابی و توزیع فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و بنزین، همچنین تولید محصولات پتروشیمی فعالیت می‌کند.

دانیل اوبایتک، مدیرعامل شرکت PKN ORLEN و مدیرعامل موقت انرجا، روز چهارشنبه گذشته اظهار کرد: سرمایه‌گذاری ما در اوستروونکا نقش حیاتی در حمایت از سیستم ملی برق و امنیت تامین انرژی آینده خواهد داشت. در این دهه ما انتظار رشد تقاضای برق و حذف تدریجی قدیمی‌ترین نیروگاه‌های زغال سنگ را داریم. بنابراین، گروه اورلن در نیروگاه‌های پایدار با توانایی تکمیل منابع انرژی تجدید‌پذیر سرمایه‌گذاری می‌کند. اوبایتک افزود: نیروگاه اوستروونکا C همچنین نقش استراتژیکی در حمایت از تلاش‌‌های کربن‌زدایی لهستان و اورلن ایفا خواهد کرد. استراتژی گروه اورلن شامل تعهد به هدف بلندمدت گروه برای دستیابی به ردپای خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. همچنین هدف این گروه کاهش ۳۳ درصدی انتشار CO۲ در تولید برق در هر مگاوات ساعت تا سال ۲۰۳۰ است.

تجهیزات اضافی عرضه شده توسط جنرال الکتریک

کارخانه جدید در اوستروونکا، علاوه بر توربین گازی جنرال الکتریک، دارای یک توربین بخار مدل ۶۵۰STF-D، یک ژنراتور W۸۸، یک ژنراتور بخار بازیابی حرارت یا HRSG و سیستم کنترل یکپارچه Mark* VIe GE خواهد بود. شرکت انرجا روز چهارشنبه اعلام کرد نرخ بارگیری ۸۸ مگاوات در دقیقه توربین گازی باعث می‌شود که برق تولید شده به واسطه آن در پاسخ به نوسانات به سرعت به شبکه تزریق شود. جنرال الکتریک گفت به عنوان شرکت پیشگام مهندسی، تدارکات و ساخت در پروژه احداث این نیروگاه خواهد بود. آمیت کولکارنی رئیس بخش مدیریت محصول برای توربین‌های گازی سنگین، جنرال الکتریک گاز پاور گفت: با واحدی که به خوبی پاسخگوی نیازهای شبکه است و می‌تواند به افزایش قابلیت اطمینان سیستم انرژی کشور کمک کند، ما می‌توانیم از انرجا و گروه ORLEN حمایت کنیم و سهم مهمی در رشد انرژی‌‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی لهستان داشته باشیم. اوستروونکا پس از شروع به کار، تامین گاز از خط لوله اتصال بین لهستان و لیتوانی، به افزایش امنیت تامین برق در کشور کمک خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: فناوری پیشرفته نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس H ما در توسعه این پروژه استراتژیک نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد، که می‌تواند اثر سرریز قابل‌‌توجهی بر اقتصاد محلی داشته باشد، زیرا بخش‌های زیادی از تجهیزات صنعت برق در این کشور تولید می‌شود. توربین بخار اوستروونکا C در کارخانه توربین بخار جنرال الکتریک در شهر البلنگ لهستان ساخته خواهد شد. ژنراتور نیز در کارخانه ژنراتور‌سازی جنرال الکتریک در وروتسواف لهستان ساخته خواهد شد. این توربین گازی در مرکز برتر تولید جنرال الکتریک در بلفورت فرانسه ساخته خواهد شد. جنرال الکتریک گفت توربین و سیستم احتراق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در نهایت امکان سوزاندن ۱۰۰ درصد هیدروژن در پلتفرم را در دهه آینده فراهم کند. کولکارنی می‌گوید: جنرال الکتریک گاز طبیعی ترکیب شده با هیدروژن را در نظر دارد که تلاش‌‌های جهان برای کربن‌زدایی بخش تولید برق را تسریع می‌کند. فناوری کلاس H ما می‌تواند تولید برق بسیار کارآمدی را ارائه دهد که حتی امروز آماده انتشار کربن کمتری است که با هیدروژن ترکیب شود.

این به اجرای تعهد اعلام‌شده گروه اورلن برای دستیابی به انتشار خالص کربن تا سال ۲۰۵۰ کمک می‌کند.  جنرال الکتریک ۲۶ سال پیش فناوری توربین‌های کلاس H را به صنعت نیرو معرفی کرد. امروز، مجموعه محصولات HA جنرال الکتریک که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند، برای کاهش انتشار کربن و کمک به پشتیبانی از نیازهای تولید برق انعطاف‌پذیر طراحی شده است. نمونه کارهای توربین کلاس H، از فناوری پیشرفته احتراق و کمپرسور جنرال الکتریک، همراه با پیشرفت‌های حیاتی در علم مواد، طراحی و پوشش‌ها، برای خروجی و عملکرد بالاتر استفاده می‌کند. مجموعه HA جنرال الکتریک با بیش از ۱۳۱ توربین گازی که توسط بیش از ۵۰ مشتری در بیش از ۲۰ کشور سفارش داده شده است، سریع‌ترین ناوگان در حال رشد جهان در کلاس خود است. فناوری HA این غول صنعتی ۲/ ۱ میلیون ساعت کار (از دسامبر ۲۰۲۱) در بیش از ۳۰ سایت مشتری در سراسر جهان ارائه کرده است.