به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از POWER، شرکت‌های جنرال الکتریک گاز پاور و ‌هاربین الکتریک اعلام کردند شرکت برق دولتی چین، گروه انرژی شنژن، تجهیزاتی را برای نیروگاه سیکل ترکیبی Guangming خود که در منطقه شنژن استان گوانگدونگ واقع شده، سفارش داده است.‌ هاربین الکتریک با نام پیشین شرکت تولید تجهیزات نیروگاهی ‌هاربین، یک شرکت مهندسی و ساخت، نیروگاه و تجهیزات نیروگاه چینی است که به همراه شرکت‌های شانگهای الکتریک و دانگ‌فنگ الکتریک سه شرکت بزرگ سازنده تجهیزات نیروگاه در چین هستند.

این کارخانه در گوانگدونگ، پرجمعیت‌ترین استان چین واقع شده که حدود ۱۲۶ میلیون نفر را در خود جای داده است. جنرال الکتریک روز دوشنبه گذشته اظهار کرد نیروگاه جدید باید تا پایان سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد و هرچه سریع‌تر برقی را که با بازنشستگی واحدهای باقی‌مانده از مجتمع نیروگاه زغال‌سنگ گوانگدونگ شاجیائو از دست می‌رود، در شبکه جایگزین کند.  مجتمع شاجیائو در اوج فعالیت خود شامل سه نیروگاه و در مجموع ۱۰ واحد زغال‌سوز با ظرفیت تولید نزدیک به ۴ گیگاوات بود. نیمی ‌از این واحدها در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بازنشسته شدند. این نیروگاه هم اکنون دارای پنج واحد عملیاتی با ظرفیت کل تولید ۲۳۱۰ مگاوات است که انتظار می‌رود این واحدها در سال ۲۰۲۵ بسته شوند.

جنرال الکتریک گاز پاور و‌ هاربین الکتریک تجهیزات موردنیاز نیروگاه دولتی چین، شنژن انرژی را برای واحد سیکل ترکیبی گوانگمینگ، واقع در منطقه شنژن گوانگمینگ استان گوانگدونگ، تامین خواهند کرد. انتظار می‌رود نیروگاه ۲گیگاواتی این مجتمع تا پایان سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد و قرار است با سه توربین گازی  ۹HA.۰۱ ساخت شرکت جنرال الکتریک تجهیز شود. پس از اعلام محدودیت‌های جدید چین در سال ۲۰۱۶، طرح ساخت دو نیروگاه زغال‌سوز دیگر در شاجیائو که می‌توانست ۲هزار مگاوات دیگر ظرفیت تولید ایجاد کند، کنار گذاشته شد.

چین ظرفیت نیروگاه‌های گازسوز خود را افزایش می‌دهد

گاز به دلیل پایداری، انعطاف‌پذیری، هزینه‌های سرمایه پایین، توانایی ادغام با سیستم‌های جذب کربن و قابلیت‌های استقرار سریع، می‌تواند نقش مهمی ‌در آینده انرژی چین ایفا کند. ما جون، مدیر کل فروش شرکت جنرال الکتریک گاز پاور در چین، روز دوشنبه اظهار کرد: ژنراتورهای گاز طبیعی کمترین میزان انتشار دی‌اکسید کربن را در بین تمام سوخت‌های فسیلی که برای تولید برق استفاده می‌شوند دارد و برای کشورهایی از جمله چین ایده‌آل هستند که به شدت نیاز به گذار از زغال‌سنگ به سوخت‌های پاک‌تر دارد در حالی که در تلاش است از حفظ قابلیت عرضه خود نیز اطمینان حاصل کند. وی در ادامه افزود: ما از همکاری با‌ هاربین الکتریک در حمایت از افزایش تولید برق با گاز طبیعی در چین بسیار هیجان‌زده هستیم.

چین علاوه بر افزایش سریع عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر خود، در حال ساخت نیروگاه‌های گازی جدید است، زیرا این کشور به دنبال کاهش اتکای خود به انرژی زغال‌سنگ است. تولید با سوخت زغال‌سنگ بیش از ۷۲ درصد از برق این کشور را در سال ۲۰۰۵ به خود اختصاص داد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۷درصد کاهش یافت. این کشور گفته است می‌خواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنعت برق خود را قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برساند و خواهان انتشار خنثای کربن قبل از سال ۲۰۶۰ است. یکی از نمایندگان گروه انرژی شنژن در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: ما متعهد به ارائه پیشرفته‌ترین فناوری تولید برق در راستای اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چین و تعهد به ساختن یک سیستم انرژی با کربن کمتر، ایمن‌تر و کارآمدتر هستیم. جنرال الکتریک و ‌هاربین الکتریک بالاترین استاندارد کیفیت و قابلیت اطمینان را برای نیروگاه Guangming ما ارائه خواهند کرد. ما فناوری H کلاس جنرال الکتریک را به دلیل توانایی آن در تولید برق قابل توجه، به روشی انعطاف‌پذیر و کارآمد سفارش دادیم که برای جمعیت استان گوانگدونگ بسیار مهم است و در عین حال متضمن عرضه برق قابل اطمینان در این منطقه خواهد بود.

افزایش راندمان مصرف سوخت

توربین گاز HA۹ به دلیل کارآیی آن بسیار شناخته شده است. این توربین اولین بار توسط جنرال الکتریک و EDF انرژی شرکت برق فرانسوی در سال ۲۰۱۶ در یک نیروگاه در بوچین فرانسه مورد استفاده قرار گرفت، جایی که توربین سوخت را با نرخ بازده ۲۲/ ۶۲ درصد به برق تبدیل کرد. این توربین همچنین توانایی سوزاندن ۵۰ درصد حجمی‌ هیدروژن را در صورت ترکیب با گاز طبیعی دارد.‌ هاربین الکتریک در حال ارائه توربین‌های بخار و ژنراتور برای این پروژه است.

جنرال الکتریک و ‌هاربین الکتریک در سال ۲۰۱۹ یک سرمایه‌گذاری مشترک به نام شرکت توربین گازی الکتریک‌ هاربین جنرال برای تمرکز بر بومی‌سازی توربین‌های گازی سنگین با هدف ارائه پشتیبانی کارآمد و قابل اعتماد از نیروگاه‌های گاز طبیعی چین تشکیل دادند. جنرال الکتریک و‌ هاربین همچنین اخیرا سفارش‌هایی شامل سه توربین گازی ۹HA.۰۲ برای نیروگاه دونگوان نینگژو گروه انرژی گوانگدونگ و دو توربین گازی ۹HA.۰۱ برای نیروگاه هویژو گوانگدونگ را اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود هنگام شروع بهره‌برداری تا ۱۰درصد حجمی ‌هیدروژن مخلوط شده با گاز طبیعی بسوزانند. علاوه بر این، جنرال الکتریک تجهیزاتی را برای پشتیبانی از تغییر سوخت نیروگاه تولید برق جونلیانگ‌چنگ چین از زغال سنگ به گاز ارائه می‌کند. جنرال الکتریک بیش از ۴۰ سال است که در چین فعالیت می‌کند و بیش از ۲۰۰ توربین گازی با ظرفیت کل تولید برق ۴۶ گیگاوات نصب کرده است.