پایه‌های چدن نشکن تحولی در مقاوم‌سازی شبکه برق

از تولید لوله‌های آب تا پایه‌های چدن نشکن

در این راستا مدیرعامل شرکت «هامون نایزه» به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید لوله‌های آب برای شبکه توزیع و انتقال آب آشامیدنی فعالیت خود را آغاز کرد که از سال ۱۳۹۲ بر اساس بررسی‌‌ها مشخص شد، می‌توان با تغییراتی در تکنولوژی تولید لوله، پایه‌های چدنی انتقال برق را تولید کرد. در ابتدا برای بررسی فناوری و شیوه تولید، تلاش کردیم نمونه این محصول را از آمریکا وارد کنیم ولی موفق نشدیم و با بررسی مقالات و مشاهده نمونه محصول در نمایشگاه بین‌المللی و با تلاش همکاران بخش نوآوری در نهایت با تغییراتی بر روی ماشین‌آلات ریخته‌گری، توانستیم نخستین پایه‌های چدن نشکن مخروطی را تولید کنیم.

مجید تکیان در ادامه افزود: به‌طور همزمان کارگروهی در شرکت توزیع شمال استان کرمان تحت عنوان مقاوم‌سازی شبکه توزیع تشکیل شده بود و با توجه به ضعف پایه‌های سیمانی به دلیل وزن بالا و خورندگی خاک آن منطقه، با محصول ما نیز آشنا شدند و شروع به بررسی و انجام آزمایش‌های لازم پایه‌های چدنی نشکن برای حل معضل شبکه توزیع در صنعت برق کردند.

وی ادامه داد: بعد از مذاکره با شرکت توزیع برق استان کرمان، استفاده از محصولات به عنوان راه‌حل بلندمدت برای مقاوم‌سازی شبکه توزیع برق آن استان تعیین و در سال ۹۷ خط تولید این پایه‌ها توسط معاون اول و وزیر نیروی دولت دوازدهم افتتاح شد.

موفقیت در جذب مشتریان فراتر از برنامه‌ها

تکیان به توسعه بازار این محصول با توجه به عدم شناخت از آن در کشور اشاره کرد و افزود: با بازاریابی و معرفی بیشتر این پایه‌ها، در ابتدا استان اصفهان حجم محدودی از این پایه‌ها را خریداری کرد و در ادامه نیز استان خوزستان دومین مشتری شرکت «هامون نایزه» شد. مدیرعامل «هامون نایزه‌» به استانداردهای پایه‌های چدن اشاره کرد و گفت: تمامی تست‌های مربوط به پایه‌های چدن نشکن توسط پژوهشگاه نیرو انجام شده و از طرف شرکت توانیر نیز  گواهی تایید صلاحیت دریافت کرده‌ایم که در نهایت توانستیم در «وندور لیست» اغلب شرکت‌های توزیع قرار‌گیریم.

تولید پایه‌های انتقال برای شبکه‌های فشار قوی

تکیان با اشاره به برنامه‌های آینده شرکت اظهار کرد: در نظر داریم برای سال آینده ظرفیت خط تولید را افزایش دهیم چرا که در این سال‌ها نیاز بیشتری به محصولات این شرکت احساس شده است.

به گفته وی در زمان زلزله پایه‌های چدن نشکن عملکرد مطلوبی داشته، به عنوان مثال این پایه‌ها در زلزله اخیر استان خوزستان هیچ گونه آسیبی ندیده و شبکه توزیع برق استان کاملا در مدار بوده است.

این کارشناس صنعت برق به هزینه‌بر بودن شبکه انتقال اشاره کرد و افزود: یکی از عمده‌ترین هزینه‌های شرکت توانیر مربوط به شبکه انتقال بوده که به درخواست این شرکت، پروژه‌ای برای تولید پایه‌های چدن نشکن برای مصرف در بخش انتقال و برای شرکت‌‌های برق منطقه‌ای تعریف کرده‌‌ایم.

مدیرعامل «هامون نایزه» خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برای شبکه‌های فشار ضعیف و متوسط برق، پایه‌های چدن نشکن را حداکثر با ارتفاع ۱۵ متر تولید کرده‌ایم. اما برنامه این شرکت در سال ۱۴۰۱ تولید پایه‌های شبکه‌های فشار قوی با ارتفاع ۱۸ و ۲۴ متر خواهد بود. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در حال حاضر، پایه‌های تولیدی این شرکت در کلاس ۲۰۰، ۴۰۰ و ۶۰۰ بوده که اخیرا قالب‌های ۸۰۰ و ۱۰۰۰ را نیز به محصولات اضافه کرده و در سال آینده این محصولات در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. تکیان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر پایه‌هایی که در کلاس کاری مشابه در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه نصب بالایی دارند افزود: تملک زمین در پروژه‌ها به سختی انجام می‌شود و پایه‌های موجود علاوه بر هزینه‌بر بودن نصب، فضای بسیاری نسبت به پایه‌های چدنی نشکن اشغال می‌کنند.

بنابراین استفاده از این محصول یک مزیت بالقوه محسوب می‌شود. وی ادامه داد: مشکل دیگر پایه‌های فولادی، پیچ‌ها و مهره‌ها بوده که نهایتا امکان سرقت آنها نیز وجود دارد، این در حالی است که محصولات چدنی بر خلاف نوع فولادی آن، امکان برش و سرقت بسیار پایینی دارند و حتی هزینه‌ها را تا ۵۰ درصد نیز کاهش می‌دهد.

مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت

تکیان در ادامه به مشکلات پیش روی شرکت «هامون نایزه‌» اشاره کرد و افزود: بانک‌ها در سال گذشته همکاری مطلوبی با تولید‌کنندگان تجهیزات صنعت برق داشتند، اما در سال جاری با توجه به رویکرد دولت ‌های دوازدهم و سیزدهم مبنی بر مهار نقدینگی و تورم، بدترین سال برای اخذ تسهیلات در این حوزه بود، چرا که اگر بازار صادراتی نبود، مشکلات جدی برای تولید‌کنندگان ایجاد می‌شد.

مدیرعامل شرکت «هامون نایزه‌» در بخش دیگر صحبت‌های خود به مشکلات کمبود برق در تابستان ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: کارخانه «هامون نایزه» در پیک تابستان ۵۵ روز صرفا شب و حدود ۶ تا ۷ ساعت فعال بود که این چالش در کاهش جذب مشتریان صادراتی بی‌تاثیر نبوده است. البته این اتفاق‌ها در حالی شکل گرفت که پیش‌بینی می‌شد این شرکت تا پایان شش ماه اول سال، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد، اما خاموشی‌های تابستان نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان فروش را کاهش داد که ما برای جبران این عقب‌ماندگی در شش ماه دوم مجبور به اضافه کردن نوبت‌های کاری شدیم.

تکیان به زمان‌بر بودن اخذ تاییدیه‌های صادراتی از سازمان‌های بازار هدف اشاره کرد و افزود: این شرکت در خاورمیانه در بخش پایه‌های چدنی تنها تولید‌کننده بوده و در بازار‌های منطقه‌ای نیز چندان شناخته شده نیست. به همین منظور اخذ تاییدیه‌های صادراتی از سازمان‌های بازارهای هدف برای این شرکت زمان‌‌بر است.

تقدم قیمت بر کیفیت؟

این کارشناس صنعت برق در ادامه به انتظارات شرکت از دولت اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین مساله مدیریتی در کشور این است که همواره قیمت بر کیفیت مقدم بوده است. در واقع شاخص اندازه‌گیری عملکرد محصولات تولیدی در حوزه صنعت برق در سال‌های اخیر دوام، پایداری و کیفیت نبوده و ملاک تصمیم‌گیری مدیران بالا‌دستی، بیشتر بر قیمت ارزان متمرکز بوده که این موضوع ضربه بزرگی به تولید و نهایتا صنعت برق وارد کرده است.

p26-02