سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان  اظهار کرد: هر سال حدود ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان که در مناطق مختلفی مانند شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی، مراتع، بالادست پل‌ها و دیگر سازه‌های تقاطعی و مصب رودخانه‌ها جریان دارند، باید لایروبی شود.

وی افزود: با قیمت‌های سال ۱۴۰۰، برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبارسالانه نیاز است و در صورتی که اسناد خزانه باشد به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه برای لایروبی این ۶۰۰ کیلومتر نیاز است.

حسینی در گفت‌وگو با «پاون» افزود: امسال از محل اعتبارات مختلف مرتبط با مهندسی رودخانه حدود ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی توسط شرکت آب منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که با این اعتبارات می‌توان ۵۰ کیلومتر رودخانه را لایروبی کرد که به بازه‌های اولویت‌دار اختصاص می‌یابد و البته به دستگاه‌های دیگر مرتبط با لایروبی هم اعتباراتی داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: این لایروبی هم شامل بازه‌های کوچک مانند سرشاخه‌ها و هم شامل رودخانه‌های بزرگ چون گرگانرود، قره سو و اترک شده که عرض زیادی دارند و در کنار این لای، بوته‌های گز و .. روییده می‌شود و هزینه لایروبی را بالا می‌برد و در بازه‌هایی چون شهر و روستا باید این لای‌ها حمل و به نقطه‌ای دیگر انتقال داده شود که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: از جمله مولفه‌های تشدید کننده رسوب‌گذاری در رودخانه‌ها، سازه‌های تقاطعی غیراصولی موجود روی رودخانه هاست که لازم است اصلاح شوند.