ضرورت تامین منابع مالی پروژه‌های زیرساختی صنعت آب

با توجه به کمبود بودجه‌های عمرانی، ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی آب در یک دهه اخیر ضرورت پیدا کرده است.در این میان، خدمات مهندسی مشاور نقش بارزی در به ثمر رساندن سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی  یا دولتی دارد و می‌توان گفت که پایداری اقتصادی و اجتماعی این چنین طرح‌ها وابستگی کامل به خدمات مهندسی مشاور است.

شرکت مهندسین مشاور یکم یکی از شرکت‌های بزرگ مهندسی کشور در زمینه ارائه خدمات مشاوره مالی و همچنین خدمات مهندسی در تمام رشته‌های مربوط به آب است. یکم با حدود نیم قرن سابقه و تکمیل بیش از ۱۲۰۰ پروژه در کشور و خارج از کشور، یکی از موسساتی است که توانسته توان مهندسی و برنامه‌ریزی مالی، فنی و اقتصادی خود را به طور مداوم توسعه داده و نقش بزرگی در به ثمر رساندن بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت یکم اظهار کرد: نقش مهندسان مشاور در اجرای پروژه‌‌های عمرانی آب بیشتر از شرایط فعلی شناخته شود تا منابع مالی کشور چه در بخش دولتی و چه خصوصی به طور بهینه مصرف شود و پایداری آن برای طول عمر پروژه‌ها حفظ شود. در حال حاضر عمده خدمات شرکت در حوزه‌های سد و نیروگاه‌های برقآبی، تاسیسات آب و فاضلاب، مدیریت منابع آب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، راهسازی، مهندسی رودخانه، کشاورزی، تامین مالی و پروژه‌ها و خدمات جنبی و وابسته به آنها است.

فرزاد هدایتی افزود: در شرایط فعلی کشور که بودجه‌های عمرانی بسیار کاهش یافته، نقش مهندسی مالی برای سرمایه‌گذاری و فرآیندهای آن جهت استفاده بهینه از منابع مالی بسیار افزایش یافته است. یکم ضمن ارائه خدمات فنی – مهندسی در همه نوع پروژه‌های مربوط به آب، خدمات مهندسی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد تاکنون نیز پروژه‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری تحلیل و مدیریت کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی‌مهندسی مشاور، همواره تلاش می‌کنیم از مسیر تعامل و همفکری، کارفرمایان خود را به ایجاد فضای مناسب‌تر برای فعالیت مهندس مشاور پروژه ترغیب کنیم. چرا که به هر حال زمان مطالعه و طراحی پروژه عموما طولانی است و شرکت مهندسی مشاور باید زمان کافی برای بررسی ابعاد مختلف پروژه را در اختیار داشته باشد.

 این کارشناس صنعت آب به کمبود منابع مالی و انباشت مطالبات شرکت‌های فعال در حوزه مهندسی مشاور به عنوان یک چالش اساسی و عمده اشاره کرد و گفت: مساله کمبود منابع مالی گاهی آنقدر بحران‌زا می‌شود که یک پروژه سال‌ها در مرحله طراحی و تا اجرا باقی می‌ماند و در نهایت متوقف می‌شود.

این مساله در کنار انباشت مطالبات مشاور از کارفرمایان، مشکلات و چالش‌های پرتعدادی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور یکم در بخش دیگری از سخنان خود به انتخاب بی‌ضابطه مهندس مشاور برای برخی از پروژه‌ها به عنوان یکی دیگر از چالش‌های فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: کاهش چشمگیر تخصیص بودجه‌های عمرانی، کار شرکت‌های مهندسی مشاور را به شدت دشوار کرده به طوری که ممکن است کیفیت طراحی و نظارت پروژه را دچار مخاطره ‌کند و مراحل اجرای پروژه را هم با مشکل مواجه ‌سازد. مدیرعامل شرکت مشاور یکم ضمن تاکید بر این نکته که مهم‌ترین راه بازگرداندن رونق به صنعت آب، اصلاح ساختار اقتصادی آب، ایجاد نظام تامین مالی و تخصیص بودجه عمرانی مناسب و قرار گرفتن این صنعت در اولویت دولت است، گفت: در شرایطی که دولت و سایر نهادهای تصمیم‌ساز کشور این مساله را پذیرفته‌اند که آب با شرایطی دشوار مواجه است و کشور با بحران آب دست به گریبان است، تامین مالی پروژه‌های زیرساختی این صنعت یک انتخاب نیست، بلکه الزامی‌جدی برای کشور محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که مساله آب می‌تواند به تنش‌های اجتماعی تبدیل شده و همه کشور را به نوعی درگیر کند.

هدایتی در پایان به لزوم پرداخت مطالبات شرکت‌های فعال در حوزه آب اشاره کرد و گفت: تخصیص بودجه‌های مناسب به حل چالش آب کشور، اقدامی ‌است که می‌تواند از گسترده شدن مشکلات این حوزه جلوگیری کند. چرا که مهندسان مشاور در نهایت تعهداتی به شرکت‌های همکار و پرسنل خود دارند که باید به صورت نقدی بپردازند و بدعهدی در پرداخت مطالبات می‌تواند به ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری برای شرکت منجر شود.